Tavaly nyáron mutatták be az ISB6.7 típusú, 6,7 literes, 6 hengeres motorjuk első, Ottó-rendszerű, hidrogéngáz-üzemű változatát, amelyet most az X15-ös, 15 literes követ. Bemutatója a május elején, a kaliforniai Anaheim városában megrendezett ACT Expo (Advanced Clean Transportation) szakkiállításon volt.
A Cummins X15-ös blokkjára épülő hidrogénüzemű motor – fotó: www.cummins.com
X15, egy újabb dimenzió
Az X15-ös 2016 váltotta elődjét, az ISX15 típust, és az elmúlt hat évben két jelentősebb fejlesztésen ment keresztül, most pedig elkészült a hidrogénüzemű változata is a kisebb blokk mintájára, a próbapadon szerzett tapasztalatokat felhasználva.
Az Euro 6-os ISB6.7 motorok teljesítménye 200-325 LE, forgatónyomatékuk 773-1017 Nm dízelüzemben. Hidrogénnel 290 LE és 1098 Nm az elért paraméterek, ami igen biztató volt, hogy továbblépjenek a nagyobb motorok felé. Továbbá sikeresek voltak és ma is azok a CNG-üzemű motorjaik, ami szintén jó alapot adott a hidrogénhez.
A Cummins új, 15 literes motorblokkja is csak minimálisan tér el a dízelektől, a lényegi különbségek a hengerfejben és az üzemanyag-ellátó rendszerben vannak. A nehéztehergépkocsik mellett ez már alkalmas lehet nagy teljesítményű mezőgazdasági vagy építőipari gépek meghajtására is.
A hidrogénüzemű, 15 literes motor sorozatgyártása várhatóan 2027-ben kezdődik, és fontos része a Cummins stratégiájának, hogy a munkagépek üzemeltetői is mielőbb jelentősen csökkenteni tudják az üvegházhatású gázok (GHG) kibocsátását.
A „PLANET 2050" fenntarthatósági stratégia részeként A kjelentős célokat tűztek ki, például a nulla károsanyag-kibocsátást. A kúttól a kerekekig terjedő szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mind az energiaforrások, mind a teljesítménymegoldások terén innovációt igényel. Míg az akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos hajtásláncok alkalmazásai ígéretesek, a zöld hidrogén párosítása a belsőégésű motorok bevált technológiájával fontos kiegészítést jelent a jövőbeni nulla kibocsátású megoldásokhoz.
Az ügyfelek kedvezően fogadták a hidrogénmotor lehetőségét, mert nem egy utolsó csavarig új megoldásról van szó, és a beépíthetőségek miatt sem kell teljesen új munkagépet vagy haszonjárművet tervezni. Ugyanakkor szintén nulla szén-dioxid-kibocsátással működnek, mint egy üzemanyagcellás vagy akkumulátoros elektromos jármű, és alacsonyabb induló áron.
A hidrogénmotorral hajtott gépek és járművek gyors piaci elfogadását a fejlett technológia alacsony kezdeti költsége, a járművek nagy hatótávolsága vagy a gépek jelentős üzemórája, gyors tankolása, a hajtáslánc beépítésének általános elterjedtsége és az üzemeltetők bizalma egyaránt segítik.
Nemcsak a nehéztehergépkocsik, a közúti áruszállítás, de az építőipari és mezőgazdasági gépek szintén kiemelt szereppel bírnak a globális gazdaságban, ezért mindenki nagy várakozással tekint a Cummins hidrogénüzemű, belsőégésű motorjainak fejlesztése terén elért eredményekre és a további lépésekre, amelyek hozzásegíthetnek a gazdaságok költséghatékony dekarbonizációjához világszerte.
Forrás: www.cummins.com