Ezzel a Deutz fontos lépést tesz a modern belső égésű motorok üzletágának további bővítése érdekében, miközben a Daimler Truck AG 4,19 százalékos részesedést szerzett a Deutz AG-ban, és ezzel nagyrészvényessé vált.

Közös stratégiák

Idén január 30-án a két neves gyártó olyan megállapodásokat írt alá, amelyek révén a Deutz az évtized végéig (2030) hozzáfér a Daimler motorjaihoz. Ezek közé tartoznak mind a középkategóriás motorok (Daimler Truck MDEG sorozat), amelyek alkalmasak például építőipari gépekben történő alkalmazásra is, mind pedig a nagyteljesítményű motorok (Daimler Truck HDEP sorozat), amelyek például nehézkategóriás mezőgazdasági gépek meghajtására szintén alkalmasak.

Ennek eredményeképpen a Deutz új ügyfélcsoportokat tud megnyerni, miközben fejlesztési költségeket takarít meg, ugyanakkor bővíti a modern belsőégésű motorok kínálatát, és ezzel megalapozza az üzletág további növekedését.

A két vállalat közötti együttműködés, amelyet a Daimler Truck Deutzban való részesedése támogat, két területre összpontosít:

1. A Deutz megszerezte a Daimler Truck középkategóriás motorjainak szellemi tulajdoni és licencjogait, hogy továbbfejleszthessék azokat, többek között az off-highway szegmensre, például mezőgazdasági és építőipari gépekben történő alkalmazásokra.

2. A Deutz licencjogokat szerzett a Daimler Trucktól, hogy továbbfejlesszék a Daimler Truck nehézkategóriás motorszériáját, szintén munkagépes alkalmazásokra specifikálva.

Deutz

Dr. Andreas Gorbach, a Daimler Truck AG igazgatósági tanácsának tagja (balról) és Dr. Sebastian C. Schulte, a Deutz AG vezérigazgatója (jobbról) – fotó: www.deutz.com

Ezeket a motorokat a Deutz önállóan is forgalmazni fogja.

Az együttműködés különböző gyártási termelési módozatokról rendelkezik. A nagy lökettérogatú és teljesítményű motorokat továbbra is a Daimler Truck gyártja a Mercedes-Benz mannheimi üzemében, majd a Deutzhoz szállítják a végső összeszerelésre, míg a közepes teljesítményű motorok teljes egészében a Deutznál készülnek. A Deutz által forgalmazott motorváltozatok gyártása a tervek szerint 2028-ban kezdődik.

A két vállalat közötti együttműködés első lépéseként a Deutz bejelentette a Dual+ stratégiáját, amelynek keretében a vállalat nemcsak a klímasemleges termékportfólió fejlesztését fogja fokozni, hanem a klasszikus motorok optimalizálását és továbbfejlesztését is.

A Daimler Truckkal való együttműködés jelentősen javítja a kiindulási pozíciókat egy megerősödő piacon, hozzáférést biztosítva a legfejlettebb motorokhoz, és ezáltal új ügyfélcsoportokat is meg tudnak szerezni beszállítóként. A nehézgépjárművek és a mezőgazdasági gépek még mindig igénylik a hagyományos, belsőégésű motorokon alapuló hajtásláncokat, amelyeket szintetikus üzemanyaggal való üzemeltetéssel környezetbaráttá lehet tenni. A következő években ezért nemcsak a klímasemleges termékportfóliót fogja bővíteni a Deutz, hanem a klasszikus motorok üzletágát is tovább bővítik.


Új stratégiája keretében a Deutz január közepén jelentette be, hogy a zöld termékportfólióba való beruházás mellett tartósan a három legnagyobb független motorgyártó között kíván megjelenni, többek között felvásárlások és együttműködések révén. A vállalat tehát aktívan részt kíván venni a motorpiac konszolidációjában.

A Daimler Truck a helyi szinten szén-dioxid-semleges közlekedésre irányuló stratégiájával összhangban tavaly bejelentette, hogy nem fektet többé saját tőkét a középkategóriás motorjainak továbbfejlesztésébe az Euro 7-es kibocsátás teljesítéséhez.

A két tranzakció kifizetése két számjegyű, milliós nagyságrendű euró. A Deutz a nehéztehergépkocsi-motorok licencjogainak megszerzéséért részletekben, készpénzben fizet. A középkategóriás közúti (on-road) motorok szellemi tulajdonjogának megszerzéséhez a Deutz a meglévő engedélyezett tőkéből kb. 5,285 millió új, névérték nélküli, bemutatóra szóló részvényt bocsát ki természetbeni tőkeemelés útján.

A Daimler Truck a Deutz AG kibocsátott tőkéjének 4,19 százalékát fogja birtokolni. Az új Deutz-részvényeket a cégjegyzékbe való bejegyzést követően vezetik be a tőzsdére is. A tranzakciók végleges lebonyolítása a nem pénzbeli hozzájárulások ellenőrzésétől és a szokásos hatósági jóváhagyásoktól függ.

Az izgalmas témával kapcsolatban a Deutz AG sajtóosztálya azt nyilatkozta: a Daimler Truckkal való együttműködés tökéletesen illeszkedik a Deutz új gyártmány- és gyártmányfejlesztési stratégiájához. Az alternatív hajtásrendszerek fejlesztésének fokozásával párhuzamosan a belsőégésű motorok technológiájának optimalizálására is összpontosítanak. A szervizüzletággal együtt ez a "Dual+ stratégia" lényege.

A Daimler Truckkal való együttműködéssel jelentősen javulnak a piaci pozícióik, mivel hozzáférést kapnak magas műszaki színvonalú motorokhoz, és ez egyúttal új ügyfélcsoportot is jelent. Ezenkívül fejlesztési költségeket takarítanak meg, kedvezőbb költségtényezőkkel. A soron következő károsanyag-kibocsátási normákkal összhangban új motorkoncepciókra alapozhatják a fejlesztéseket, és fokozatosan kivonhatják a régebbi konstrukciójú motorokat a piacról. Ugyanakkor a hidrogénüzemű motorokat a Deutz nem fogja megosztani a Daimler Truckkal, az a saját know-how-juk marad.

Fontos különbség mindkét gyártó koncepciójában, hogy a Deutz fogja gyártani az Euro 7-es (közúti) és a várható Stage VI-os munkagépmotorokat a középkategóriás (MDEG - Medium Duty Engine Generation) szegmensben, míg a Daimler Truck nehézkategóriás motorjait (HDEP – Heavy Duty Engine Program), a Deutz csak Stage VI-os szinttel fogja gyártani, a közúti, Euro 7-es változatok gyártása a Daimler Trucknál fog maradni.

Az MDEG-szegmens az 5,1 literes, 4 hengeres, OM 934 típusú és a 7,7 literes, 6 hengeres, OM 936 típusú motorokat jelenti. A HDEP program a 6 hengeres, OM 470-es, 10,7 literes, az OM 471 12,8 literes és az OM 473-as 15,6 literes motorokat fedi le.

Természetesen az agrárgépek piacának is meg kell változnia ahhoz, hogy klímabarátabbá váljon. A Deutz a már említett modern motorokkal a soron következő kibocsátási szinten is biztosítani tudja, hogy alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással alacsonyabb kibocsátású hajtásláncok álljanak rendelkezésre. Az sem kerüli el a fejlesztők figyelmét, hogy ezek a motorok szintetikus üzemanyagokkal is működjenek, így még inkább környezetbaráttá váljanak.

A Deutz motorjai olyan iparágak meghatározói, amelyek jelentős CO2-kibocsátók (agrárium és építőipar). A műszaki potenciált kihasználva csökkenteni lehet a kibocsátást, és így változtatni lehet a helyzeten. Különösen az építőiparban és a mezőgazdaságban van szükség a belsőégésű motorokra, hogy mindkét ágazat mozgásban maradjon, mert más, alternatív, nullemissziós meghajtás sok esetben még komoly nehézségekbe ütközik.

Forrás: www.deutz.com