Izgalmas, újdonságokkal teli utazásra viszünk magunkkal, amelyre a napokban kaptunk meghívást a Dorker Kft-től. Így hazánkból egyedüli képviselőként látogathattunk el Németországba, a München közelében elterülő "Deutz-Landként" emlegetett iparnegyedbe, ahol az SDF Group – azaz a Same Deutz Fahr vállalat traktorpremierrel egybekötött exkluzív sajtótájékoztatót tartott.
Rácsodálkoztunk, hogy a Deutz-Land elnevezés cseppet sem túlzás!
Az SDF vállalat fellegvára valóban egy birodalom – hiszen a traktorgyárral szemben helyezkedik el a Deutz-Fahr Aréna, a bejáratós traktoroknak épített tesztpálya és a régi gépeket történelmi sorrendben bemutató múzeum is, amely végigjárása önmagában is nagy élmény volt!
Érkezésünk után az első állomásra, azaz az aréna fogadócsarnokába invitáltak minket, ahol felfrissülhettünk az utazás fáradalmaiból.
A traktorfanatikus újságírók azonban sokkal kíváncsibbak voltak annál, hogy megelégedjenek a kényelmes pihenőterekkel. Tovább haladtunk az aréna belsejébe, ahol az összes Deutz-Fahr széria bemutatásra került – és több újdonság is felsorakozott a már jól ismert traktorok mellett.
A sajtótájékoztatón a SDF főbb tisztségviselői a vállalat történetét és a cégcsoporthoz tartozó négy traktormárka fejlődését is felidézték – hangsúlyozva, hogy az SDF márkák közül a Deutz-Fahr egyedül teszi ki a gyártás- és forgalmazás mintegy 75%-át!
Az alábbi prezentáción a vállalat ökonómiai mutatói követhetők – a friss adatok alapján pedig megállapítható, hogy az SDF gyártása- és forgalmazása még a válságokkal sújtott elmúlt években is bámulatos növekedést produkált.
Fentről lefelé haladva a sorok a traktoreladásokat, a motor eladásokat, a teljesített szállításokat, a kombájn eladásokat, majd legalul a teljes alkalmazotti létszámot mutatja – fotó: Agroinform.hu / Igric Dominika
Bemutatták a Deutz-Land épületegyütteseit, a traktorgyár gyártósorát és az ehhez kapcsolódó létesítményeket. Megismerhettük a fogadócsarnok és az Aréna intelligens megoldásait, amelyek egytől egyig az itt dolgozók munka-hatékonyságát és a pihenőidők kényelmét szolgálják.
A gyár és a gyártást támogató épületegyüttesek folyamatos építkezés útján bővülnek és a tervek szerint a végleges formájukat 2023 végérere érik el majd. Néhány érdekes tényt azért megmutatunk a gyárral szemben elhelyezkedő Arénáról, hogy azok is el tudják képzelni a méreteit és kialakítását, akiknek csak fotóról tudjuk megmutatni:
- a Deutz-Fahr Land Aréna 1900 négyzetméteren fekszik
- 120 munkahelynek ad otthont
- energiahatékony kialakításának köszönhetően a legkevésbé terheli a környezetet
- a homlokzati koncepció egységes és megnyerő megjelenést nyújt az érkező dolgozók, vagy látogatók számára
Az SDF vállalat új márkaként bemutatta a VITIBOT brendet, amely első működő terméke egy önjáró, eszközhordozó univerzális robot vázra épített munkagépkombináció.
Az izgalmas szőlőművelő gép alapfelszereltsége automata kitérésű soraljművelő kombinációban vásárolható meg, de a keretre elérhető már a permetezőgép-rendszer és a csonkázó adapter is. A robot egyedisége többek között az akkumulátorokban is megtalálható, amelyek úgy kaptak helyet a gép testében, ahogy az akár egész nap dolgozhasson.
Traktorpremier: Deutz-Fahr 6.4 széria – neked való, ha sosem akarsz leállni
Amikor beléptünk az arénába, szinte azonnal megpillantottuk a fekete lepel alatt tornyosuló monstrumot. Akkor még csak abban voltunk biztosak, hogy új traktor premierje előtt állunk, azonban a részleteket a sajtótájékoztató végéig titokban tartották a vendéglátóink. Elég nehéz volt ilyen feszült várakozással végig ülni a rendezvényt, de megérte, mert rövidesen minden kiderült!
Alessandro Luciani, az SDF Csoport vezérigazgatója felkonferálta az új 6.4 szériát, majd segítőivel lehúzták a leplet a gyönyörű prototípusról.
A Deutz-Fahr 6.4 széria prototípusa, teljes pompájában – fotó: Agroinform.hu / Igric Dominika
A vezérigazgató büszkén engedett felkérésünknek és egy gyors exkluzív interjú során lehetőségünk nyílt a vállalat első emberével körbejárni az új erőgépet.
– Miben rejlik az új 6.4 széria újdonság értéke, melyek azok a tulajdonságok, amikkel kitűnik ez a traktor a korábbi modellek közül? – kérdeztük Alessandro Lucianit.
– Büszkén mutatjuk be a sajtó előtt – majd az EIMA 2022 kiállításon a nagyközönség előtt is – a 6.4-es sorozat vadonatúj modelljeit, a 130-150 LE teljesítménytartományban.
Ezeket az erőgépeket a hatékonyságnövelés és az univerzális kihasználhatóság legmagasabb szintjére terveztük – kompakt méretekkel, páratlan mozgékonysággal és maximális kényelemmel.
Mindezeket a tulajdonságokat a német minőség- és technológia fémjelzi.
Ezek a traktorok vadonatúj motorokkal, új hajtáslánccal, teljesen új, rendkívül hatékony sebességváltókkal és új első tengelyekkel rendelkeznek.
Az eredmény egy olyan integrált rendszer lett, amely minden körülmények között kiemelkedő teljesítményt, kiváló vonóképességet és globális hatékonyságot biztosít, akár nagy sebességgel haladunk közúton, akár a szántóföldön dolgozunk, vagy a gazdaság környékén végzünk munkát vele.
Az új modellek három változatban (6130.4 – 6140.4 – 6150.4) érhetők el, amelyek mindegyike a mai DEUTZ-FAHR stílusához illő, modern, szemet gyönyörködtető dizájnnal rendelkezik.
A 136, 147 és 156 LE maximális teljesítménnyel rendelkező traktorok, mindhárom változata kétféle sebességváltóval választható:
Egyik változat az innovatív RVshift váltó, amely teljesen automata Powershift koncepciójával elnyerte az „EIMA Technical Innovation" díjat. Ez a csúcstechnológia lehetővé teszi a kezelő számára a rendelkezésre álló 20 előremeneti és 16 hátrameneti sebesség bármelyike közötti váltást az energiaellátás megszakítása nélkül.
A másik változat pedig a közkedvelt fokozatmentes TTV.
– Kiknek ajánlja az új 6.4 modelleket?
– Az új 6.4-es modellek innovatív technológiai jellemzőinek köszönhetően úgy gondolom, hogy tökéletes választás ez a széria minden olyan gazdaság számára, ahol sokféle feladat elvégzésére alkalmas gépre van szükség, a talaj-előkészítéstől és a szálastakarmány-betakarításon át az általános homlokrakodóval végezhető munkákon keresztül a közúti szállításig. Ez a koncepció nem retten meg a kommunális munkáktól, például a hótolástól sem.
– Mi a helyzet a vezetői kényelemmel? Mit jelent a MaxiVision fülke?
– Bármilyen felhasználási területről is legyen szó, a rendkívüli kényelem garantált minden 6.4-es sorozatú traktoron. A függesztett MaxiVision fülke ergonomikus többfunkciós kartámaszokkal és intuitív kezelőszervekkel, hidraulikus felfüggesztéssel ellátott első tengelyekkel és a precíziós gazdálkodáshoz speciálisan fejlesztett SDF Smart Farming Solutions funkciókkal szolgálja a kezelő kényelmét.
Van egy jó hírünk, amely garantáltan felkelti az érdeklődését az összes traktor-fanatikusnak: ez a páratlanul kedvező üzemanyag-fogyasztás.
A 4 hengeres architektúra a kompakt méretekkel társítva kiemelkedő megbízhatóságot és hatékonyságot biztosít, ami mellé rendkívül alacsony üzemeltetési költségeket is biztosít ez a technológia.
A motor rendkívüli hatékonyságához az elektronikusan vezérelt, nagynyomású Common Rail üzemanyag-befecskendező rendszer járul hozzá. A rendszer nemcsak maximalizálja a nyomatékot és a teljesítményleadást, valamint lehetővé teszi a lapos nyomatékgörbét, hanem optimalizálja az üzemanyag égését is, csökkentve a fogyasztást és a zajt.
Az elektronikusan vezérelt VTG változtatható turbófeltöltő geometriája azonnali reagálást biztosít a terhelés változásaira, míg az elektronikusan vezérelt ventilátor csökkenti az energiaveszteséget és az üzemanyag-fogyasztást.
A karbantartásmentes hidraulikus szelepemelők folyamatosan állítják a szelepet, hogy a motor mindig optimális működési körülmények között járjon. A rendelkezésre álló maximális teljesítmény és nyomaték nagy része a motorfordulatszámok széles tartományában elérhető, így bármilyen alkalmazásban kiváló teljesítmény érhető el. – fűzte hozzá Alessandro Luciani.
Az új koncepció megismerése után kezdetét vette a sajtótájékoztató "élmény és szórakozás" fejezete, amely tesztvezetés formájában hasznos szakmai elemekkel egészült ki.
Mentoraink a Deutz-Fahr gyári gépkezelői és szerelői voltak, akik közül Elias Meyer-rel hosszabban is elbeszélgettünk. A fiatalember rendkívül büszke volt a munkájára és arra is, hogy már harmadik generációs Deutz-Fahr rajongóként dolgozik a gyárnál nagyapja és édesapja után. A fiatal szakember ráadásul az otthoni családi gazdaságba is besegít, amikor ideje engedi.
Testközelből ismerhettük meg az egyes szériák apró praktikáit és a hatékonyságnövelés szempontjából is fontos opciókat.
A nap zárásaként körbejártuk a Deutz-Fahr gyárat – a teljes gyártósor megismerése mellett.
Érdekes filmet láttunk a festő-robotsorról, amelyen a traktor elemek korrózióvédelméért dolgoznak és a fényezést is itt végzik. Erre a sorra nem léphettünk be, mert itt kizárólag robotkarok dolgoztak, emberi közbenjárás nélkül – és ez egyébként rendkívül nagy előny, sok más mezőgazdasági gépgyárral szemben. A festékekkel történő érintkezés a munkavégzés során ugyanis az egyik legártalmasabb munkakör az emberi egészségre nézve.
Az egyik legfontosabb és legemlékezetesebb tanulság talán a több állomásos tesztelés volt, amely során minden traktor egységet, majd a kész erőgépet is egyesével, kivétel nélkül tesztelés alá vetnek.
A leglátványosabb állomás is ehhez köthető, amelyről mutatós fotót hoztunk:
A Dorker Kft. Deutz-Fahr kínálata megtekinthető az alábbi linkeken: