Drasztikusan csökkent a hazai üzemanyag-fogyasztás, és még csak jövőre jön a jövedékiadó-emelés – írja az infostart.hu

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára elmondta, hogy a 2020–2021-es szintre tért vissza a hazai üzemanyag-fogyasztás, miután az első negyedévben mérthez hasonlóan drasztikus csökkenést mutatnak a benzin- és dízel-kiskereskedelem adatai. A kiskereskedelmi adatok arra utalnak, hogy június végére eltűnik az a mennyiségi többlet, amely a tavalyi első félévben javarészt a 480 forinton befagyasztott hatósági benzinár miatt alakult ki.

Amikor a MÁSZ 2021 és 2022 első félévét hasonlította össze, az adatok 28,7 százalékos benzinfogyasztás-növekedést és 35,1 százalékos dízelolaj-eladási bővülést mutattak. Ez a szakember szerint mostanra eltűnt, hiszen átlagosan, az első negyedéves 18,2 százalékos csökkenés nem állt meg (konkrétan ez a benzin esetében 10,2 százalékos, a dízel esetében pedig 22,4 százalékos visszaesést jelentett).

tankolás

Csökken a fogyasztás – fotó: pixabay.com


Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője további keresletcsökkenést valószínűsít, szerinte a múlt héten a parlamentnek benyújtott jövő évi költségvetési tervben szereplő több mint negyvenforintos, az üzemanyagra terhelt többletadó is a fogyasztás csökkenését eredményezi.

Elmondta, hogy a kutak forgalmából már jelenleg is mintegy 25 százalék hiányzik, az autósok kevesebbet és ritkábban tankolnak, és "sokan letették az autójukat".

A dízel forgalom-visszaesésének az is lehet az egyik oka, hogy a mezőgazdasági szektorban a gazdák nagyobb mennyiséget is bespájzoltak az akkor még  480 forintos áron  befagyasztott üzemanyagból, ami akár az őszi betakarítási időszak végéig is kitarthat.