Meg kell őrizni a termény minőségét, állagát a feldolgozóba történő szállítás során. Ez eleve befolyásolja a felépítmény kialakítását (szállítható térfogat, a termény állaga, viselkedése halomban stb.), és a billentés mikéntje sem mindegy, amit szintén figyelembe kell venni.
A másik fontos tényezőt a szállítási körülmények jelentik: jellemzően szinte csak földutakon, és némi túlterhelést is be kell kalkulálni. Jelenleg 15 országban termelnek pálmaolajat a világon, de az össztermelés kb. 85 százalékát két ország adja, Indonézia és Malajzia.
Meg kell őrizni a termény minőségét, állagát a feldolgozóba történő szállítás során – fotó: Joskin
Főbb műszaki jellemzők:
A kínálatban 3 egytengelyes és 6 kéttengelyes típus szerepel, sok közös konstrukciós jellemzővel, a nálunk is ismert és alkalmazott típusokéval.
A vonórudas pótkocsi 40 vagy 50 mm-es vonógömbbel és vonófejjel egyaránt kapható, sőt átszerelhető. Gólyalábtalppal vagy támkerékkel egyaránt rendelhető, kézi vagy hidraulikus működtetéssel, de inkább kézi működtetés a jellemző a Trans-Palm piacain. A fékrendszer egyaránt lehet hidraulikus, sűrített levegős vagy hidraulikus levegőrásegítéssel.
A billentő munkahenger beépítése azonos az európai típusokéval: az alvázba kettős oszcillálásra alkalmas kerettel csatlakozik a tengely/ek előtt, míg a puttonyhoz egy keresztirányban beágyazott csapszeghez kapcsolódik a billentési stabilitás érdekében. A maximális billentési szög 58°.
A menet közbeni stabilitást és a traktorra nehezedő dinamikus terhelést az alváz és a vonórúd közti laprugóköteg növeli, illetve csillapítja.
A legkisebb, 6,6 m³-es, 10 t teherbírású, egytengelyes – fotók: Joskin
Az egytengelyes típusok közül a 6,6 köbméteres 10 tonna teherbírású, a 7,4 és 14,1 köbméteres teherbírása 12 t. A felépítmények 4,49 és 4,97 m hosszúak lent, fönt 4,72-5,25 méteresek. A térfogatbeli különbség jellemzően a 0,65 és 1,25 m magas oldalfal függvénye.
A puttony szélessége egységesen elöl 2,18 m, hátul 2,26 m, s ez a minimális szélesedés biztosítja, hogy a rakomány könnyen ürüljön és ne tömörödjön be billentéskor.
A kéttengelyesek felépítménye 7,4-16, 8 köbméteres, 12, 14 és 16 tonna teherbírással. A felépítményhossz lent 4,97-5,92, míg fönt 4,72-6,2 méter, az oldalfal 0,65 vagy 1,25 m magas.
Egy 15,5 m³-es, 12 t teherbírású tandemes változat – fotók: Joskin
Forrás: www.joskin.com