A fokozat nélküli váltók
A fokozatmentes nyomatékváltók már régen elérhetők majdnem minden mezőgazdaságigép-gyártó palettáján, számos traktort kínálnak ezzel a felszereltséggel. Sok szempontból hasznos és jó megoldás.
Elvitathatatlan előnye, hogy bármilyen haladási sebesség mellett a motor a legkedvezőbb fajlagos üzemanyag-fogyasztást eredményező fordulatszám-tartományban üzemeltethető. A terhelés függvényében a beépített vezérlőegység határozza meg a szükséges áttételt és a hozzá tartozó motorfordulatot. Különösen gazdaságos megoldást jelent ez a közúti vontatás közben, mivel a program pontosan illeszteni tudja a terheléshez szükséges üzemi jellemzőket.
Azonban van hátránya is a megoldásnak. A fokozatmentes fordulatszám-állítást a hajtóművek gyártói hidrosztatikus rendszerrel oldják meg. A szivattyúból és motorból összeállított hidraulikus szerkezet két változtatható geometriájú egység folyamatos összehangolt állításával oldja meg a fokozat nélküli nyomatékáttétel-módosítást. A hidraulikus rendszerek hatásfoka azonban viszonylag alacsony, kialakítástól függően 70-90% közötti érték.
Ezért a hidrosztatikus fokozat nélküli hajtóművek legnagyobb hátránya, hogy az alacsony hatásfok, nagy vonóerő-szükséglet és alacsony sebesség mellett, amilyen pl. a talajművelés, indokolatlan üzemanyag-felhasználást okozhat. Természetesen a hajtómű hatásfoka erősen befolyásolja a gép elérhető teljes hatásfokát (a kivehető és bevezetett teljesítmény vagy energia hányadosát).
Milyen az elektromos konstrukció?
Az elektromos berendezések jellemzően jobb hatásfokkal (kevesebb veszteséggel) képesek működni, mint a hidrosztatikus egységek. Ezt a tulajdonságot használja ki a John Deere által fejlesztett elektromos fokozat nélküli hajtómű (EVT).
További előnyöket is rejt magában a mezőgépiparban egyedülálló új fejlesztés. Az új hajtóműben a hidraulikus egység szerepe két elektromos motorgenerátorral kerül kiváltásra. Ennek működése jobb hatásfokot és csendesebb üzemet tesz lehetővé. Az eddigi tapasztalatok szerint megbízhatóbb, kevesebb karbantartást igényel, mint a hidraulikus változat. A generátorként is üzemeltethető két „kefe nélküli", 3 fázisú motor névleges feszültsége 480 V. Fordulatszámuk 0–10 000 1/min között változtatható. A generátorüzem további lehetőségeket kínál az üzemeltetőnek.
A hajtóműről is megtekinthető egy videó:
Ami még további előnyöket jelent
A közeljövőben a John Deere traktorokat opcionálisan olyan elektromos hajtóművel (EVT) lehet felszerelni, amelyek képesek nagy teljesítményű, akár 100 kW (136 LE) villamos energiát átadni a munkagépeknek. Az így átvihető teljesítmény felhasználható a munkagépek tengelyeinek hajtására, a munkaeszközök mozgatására. Akár kiválthatja a hagyományos mechanikus (TLT) vagy hidrosztatikus (pl: ventilátor) hajtásokat.
Az EVT (Electric Variable Transmission) a 2023-as modellévtől elérhető lesz a 410 LE motorteljesítmény feletti 8R és 9R szériájú traktorokhoz. A John Deere tervei szerint 2026-ra minden traktorkategóriában elérhető lesz az elektromos hajtómű.
Az EVT több lehetőséget is biztosít a munkavégzés során: az elektromos teljesítményátvitelnek köszönhetően a vontatmány kerekeit elektromos motorokkal képes hajtani. Ez lehetővé teszi, hogy a vontató tömege csökkenthető, a többlet ballasztsúlyok elhagyhatók. A kisebb tömegű traktor talajtaposása kisebb, a szlip mégis csökkenthető úgy, hogy közben a munkaszélesség növekszik. A felsorolt előnyök alapján a jövőben az elektromos váltó elterjedése valószínűleg feltűnően gyors lesz.
Forrás: https://www.deere.com/