A gépgyűjtemény alapítója, Bánfai Zsolt úgy emlékszik vissza gyűjtőszenvedélye kezdeteire, hogy a kilencvenes évek elején, akkori munkahelyén, a MOL barcsi gázüzemében ismerkedett meg először a Dutra márkával kollégái révén.

Dutra traktor

Bánfai Zsolt Emmával, a díszes 28-as Dutra már többször szerepelt a médiában – fotó: Horváth Attila

– Ők rendszeresen eljártak Mezőkövesdre, a hagyományos gépésztalálkozóra és bevontak engem is ebbe a miliőbe – mesélte Zsolt. – Elmentem én is velük (akiket egyébként szintén idősebb kollégák "fertőztek" meg a Dutra szeretetével) és eldöntöttem, hogy ilyen traktorom nekem is lesz. Pár év múlva sikerült is vásárolnom egy UE28-as Dutrát, amit már részben magam raktam össze, hogy majd jó lesz itt a háztájiban. Amikor már sokadszor jártam Mezőkövesden, a gépmúzeumban, vérszemet kaptam, rájöttem, már nem egy, hanem több régi traktort szeretnék, de kifejezetten a magyar gépgyártásra fókuszálva. Tönkrement, szanált gépeket vásároltam és a 2000-es években elkezdtem felújítgatni őket, ahogy jutott rájuk időm. Így indultam el ezen az úton, s ma már közel félszáz erőgépet számlál a gyűjtemény, 95 százalékban a magyar gépgyártás remekeit.

Dutra traktor

Egy exportra szánt változat – más a design és a formavilág – fotó: Horváth Attila

Természetszerűleg a máig legendásnak számító Dutra márka valamennyi típusa és típusváltozata a 28-astól az ezresig, a kabinostól a kabin nélküliig, a hazai piacra gyártottaktól az exportra szántakig (ezek más design-t képviselnek). Van négyhengeresünk is, az UE 50-es és hathengeres, a 90-es, illetve az ezres. Megvan tehát a teljes repertoár, egy-két kivételtől eltekintve, melyek sorozatgyártásba nem kerültek.

Még több fotóért kattints a képgalériára:

Képgaléria
Képgaléria
Képgaléria-search

Bánfai Zsolt gyűjteményét gyarapítja két Hofherr-Schrantz traktor is, amelyek a gépesített magyar mezőgazdaság kezdetéhez vezetnek vissza, s csak a "körmös traktorként" emlegették őket a szántóföldi verziók speciális, abroncsnélküli kerekei miatt. Az országúti változat természetesen, gumikerekes volt.

No de térjünk vissza a Dutrához. Honnét ered vajon a nem hétköznapi név?

– A háború után a romok eltakarításához szüksége volt az országnak szállítójárművekre – bocsátotta előre Bánfai Zsolt. – E célra gyártották a dömpereket. Miután a romeltakarítás megtörtént, a mezőgazdaság fejlesztése került fókuszba, hogy az embereknek tudjanak enni adni. Korbuly János és Rohrer Emil e kihívásra válaszolva konstruálta meg a magyar traktort. Neve a dömper (angolul dumper) és a traktor szavak kezdőbetűinek összevonásából született.

A gyűjtemény emblematikus darabja az a Dutra UE28-as, ami a családban az "Emma" becenevet viseli, illetve kalocsai hímzésmotívumokkal díszített, melyet Zsolt lánya, a pedagógus Bicsák-Bánfai Adrienn készített. A gépet ő is használja, találkozókra is eljár vele. A gépek felújításából, karbantartásából Zsolt fia, ifjabb Bánfai Zsolt is jelentős mértékben kiveszi a részét.

– A Dutra traktorok még Svédországba is eljutott, a család, amely anno forgalmazta a márka gépeit, a mai napig rendelkezik magyar traktorokkal és elhozza őket magyarországi találkozókra is – tette hozzá a férfi.

Bánfai Zsolt kérdésünkre azt mondta: habár még  egy-két darab lenne, ami megszerezhető, nem szeretné már bővíteni a gyűjteményt, hanem inkább a meglévőket hozná minél szebb állapotba. Már önmagában ez is ad egy életre elég feladatot.