Többek között ez annak is betudható, hogy a nyugat-európai munkagépválasztékban nagyon sok adaptálható eszközt kínálnak a gyártók,melyeket a nagy szakmai seregszemléken sorra népszerűsítenek is. Nem volt ez másként a hannoveri agrárkiállításon sem. Érdekes volt látni, hogy a magyar piacon is ismert Xerion család tagjait is több munkagépgyártó kiállította eszközhordozóként a saját adaptációival. Összeállításunkban ezekből a látnivalókból gyűjtöttünk egy csokorra valót.
fotó: facebook.com/HolmerMaschinenbau
Holmer Terra Variant 600 ECO
A Holmer nagy múltú eszközhordozója a magyar piacon is elérhető, néhány darab dolgozik is belőle a honi földjeinken. A gyártó standján két különböző felépítménnyel is láthattuk a Variant családot, melyek közül az egyik a cukorrépa és siló szállítására alkalmas saját gyártású terménygyűjtő adapter volt, míg a másik egy hígtrágya-kijuttató felépítmény. A terménygyűjtő és átrakó-felépítménnyel a nehezen járható terepen dolgozó betakarítógépek kiszolgálása oldható meg a talaj maximális kímélése mellett. Az alacsony talajnyomásról a Michelin Bib Cerex 1000-1055 R32 gumiabroncsok gondoskodnak.
fotó: Simon Péter/Agroinform.hu
A felépítményt a korábbi 35 köbméteres cukorrépagyűjtő átrakó adapterből alakították ki. A Terra Variant 600 ECO eszközhordozóban egy V8-as, 600 lóerős, Mercedes-Benz OM 502 LA 38/2 típusú diesel motor szolgál erőforrásul. A járószerkezethez a hajtást egy FUNK DF 500 típusú, 18/6 fokozatot biztosító váltómű továbbítja, melynek segítségével az önjáró eszközhordozó 40 km/h sebességre is képes.
A hidraulikus működésű egységeit egy Sauer-Danfoss és egy LINDE szivattyú szolgálja ki, a hátsó függesztő szerkezete pedig CATIV szabványú, és 80 kN terhelhetőségű. A Holmer a fentebb említett felépítmények mellett gabonagyűjtő átrakó felépítménnyel is kínálja a Variantot és elérhető hozzá Bergmann trágyaszóró, illetve Zunhammer higtrágya-kijutattó is, utóbbival a Zunhammer standján találkozhattunk. A megfelelő adapterekkel szinte az egész évi szezonban kihasználható eszköz.
fotó: traction-magazin.de
Kotte Taurus 2803
A kiállítás leggigantikusabb eszközhordozója a Kotte Landtechnik GmbH & Co. KG újfejlesztésű Taurus 2803 típusjelzésű, hatalmas méretű önjáró eszközt elsődlegesen a hígtrágya kijuttatására fejlesztette ki a gyártó. A család neve (Taurus:BIKA) igen találó. A meghajtásáról egy V8-as, 16 literes, 652 lóerős Deutz diesel motor gondoskodik. A 28 tonna saját tömegű gép tartályában még 28 ezer liter hígtrágya befogadására képes, így szükség is van a 652 LE nyomatékára, hiszen a méretei ellenére 40 km/h végsebességre is képes. A nyomatékátvitelről egy automata kapcsolású Allison váltómű gondoskodik.
Sokan mondhatják, hogy ekkora tömeggel drámai a talajtömörödés, de ez a három tengelyen elhelyezett hajtott kerekek IF800 / 70R32 méretű alacsony nyomású Trelleborg gumiabroncsainak köszönhetően elenyésző. A nehéz, felázott terepen való biztonságos mozgást az összkerékkormányzás és az állandó összkerékhajtás biztosítja. A hígtrágya szállításáról egy percenkénti 12 000 literes szállítási teljesítményű Boerger szivattyú gondoskodik. A tekintélyt parancsoló megjelenésű önjárógép vezetőfülkéje a ROPA cukorrépa-betakarítógépekről lehet ismerős, hiszen ettől a cégtől veszik át, de a benne található kezelőfelület már a Kotte saját fejlesztése.
fotó: Farkas Imre/Agroinform.hu
CLAAS XERION SADDLE TRAC 4000
A XERION egy igazi legenda a mai modern eszközhordozók világában. A CLAAS régóta gyártásban lévő elismert, jól bevált termékének sikeréhez a futóművekkel kicsit a magyar ipar is hozzájárul. A CLAAS gyári standja mellett több munkagépgyártó kiállításán is találkozhattunk XERION SADDLE TRAC 4000 modellel, többek között a Kaweco, a Zunhammer standján is szerepeltek a gyártók adaptereivel felszerelve. A XERION 4000 SADDLE TRAC-ban egy Mercedes Benz OM 470 LA típusú, maximum 435 lóerő teljesítményű, 10,6 literes, hat hengeres diesel motor szolgál erőforrásul, ami teljesíti a legszigorúbb Tier4Final károsanyag-kibocsátási normákat is.
fotó: Farkas Imre/Agroinform.hu
Az erőátvitelről CMATIC (ZF-Eccom) fokozatmentes hajtómű gondoskodik, a Rába által gyártott és kormányzott futóművek pedig egyenként 15 tonnáig terhelhetőek és közel 50 km/h sebességre is képessé teszik az erőgépet. A forgatható hátsó függesztés lehetővé teszi a talajkímélő kormányzás használatát függesztett eszközök esetében is. A 69 dB zajszintű vezetőfülkében a vezetőülés kartámaszában a CMOTION multifunkciós kar úgy van kialakítva, hogy a vezető keze kényelmesen elhelyezkedjen rajta, és az irányításhoz szükséges legfontosabb funkciókat könnyen elérje. A 3,6 méteres tengelytávolságú eszközhordozónak a nagy hosszúság ellenére az összkerék-kormányzásnak köszönhetően mindössze 7,5 méteres a fordulási sugara.
fotó: vredo.com/nl
VREDO VT 4546
Igazi újdonság volt a holland VREDO új VT 4546 eszközhordozójának bemutatkozása. A cég nagy hagyományokkal rendelkezik az eszközhordozók gyártása terén, termékeik a magyar piacon is elérhetők. Az új generációban egy hat hengeres, V elrendezésű, 11.9 literes, 450 lóerős, Deutz TCD diesel motor szolgáltatja a nyomatékot, amely kielégíti a Tier 4 emisziós előírásokat. A teljesen mechanikus hajtáslánc végén ugyancsak magyar, Rába gyártmányú kormányzott futóművek viszik magukon a terhet, 1050/50 R32 méretű Michelin abroncsokon, akár 40 km/h-val.
fotó: vredo.com/nl
Mind a mellső, mind pedig a hátsó hidraulikus függesztő szerkezet CATIII kivitelű, és 78 kN emelési kapacitású. A saját gyártású hígtrágya-kijuttató felépítményük mellett felszerelhető egy közel 20 tonna befogadóképességű, 18 köbméteres raktérfogatú, Tebbe szervestrágyaszóró adapterrel is. A vezetőfülke, bár a Vredo színeit viseli, CLAAS származású, viszont a rászerelt egyedi Xenon és LED fényforrásokból álló munkaterület megvilágítás már a Vredo-tól származik.