A 2 arany- és a 29 ezüstéremmel díjazott innovációk zömmel német fejlesztések, melyeket 320 pályázatból választottak ki. Háromrészes cikkünkben a szakmai zsűri által elismert fejlesztéseket mutatjuk be, elsőként a két aranyérmes és néhány ezüstérmes innovációt.
CLAAS CEMOS AUTO THRESHING – automata cséplésellenőrzés a CLAAS szalmarázóládás és hibrid kombájnjaihoz
A betakarítás során a tangenciális cséplőrendszerű gabonakombájnoknál számtalan olyan körülmény lehet akár egy növényfajta betakarításán belül is, amelyhez igazítani kell a cséplődob fordulatszámát és a dobkosárhézagot. Számtalanszor előfordul, hogy ezt többszöri egymásutánban el kellene a kombájnkezelőnek végeznie, és akkor sem mindig sikerül az optimális beállításokat eltalálni.
A CLAAS CEMOS AUTO THRESHING teljesen automatikusan szabályozza a tangenciális cséplőrendszereknél a kosárhézagot és a cséplődob fordulatszámát – fotó: CLAAS
Ennek beállításában és ellenőrzésében nyújt segítséget a CLAAS CEMOS AUTO THRESHING új kezelőtámogató rendszere, amely teljesen automatikusan szabályozza a tangenciális cséplőrendszereknél a kosárhézagot és a cséplődob fordulatszámát.
Alkalmazásával a cséplési folyamat üzemi beállítása folyamatosan, automatikusan a technikai teljesítményhatárhoz van igazítva – fotó: CLAAS
Alkalmazásával a cséplési folyamat üzemi beállítása folyamatosan, automatikusan a technikai teljesítményhatárhoz van igazítva, nincs szükség manuálisan végrehajtott időközönkénti korrekciókra. A terményfajtától függő alapbeállításokból kiindulva kezdi meg a folyamatos szabályozását a betakarítás során.
A CEMOS AUTOMATIC rendszerrel szerelt kombájnoknál a betakarítógép összes többi asszisztenciarendszerével összeköttetésben áll az AUTO THRESHING, így a CRUISE PILOT segítségével a pillanatnyi optimális cséplő és leválasztó rendszer terheléshez tudja igazítani a betakarítási sebességet. A különböző kezelőtámogató rendszerek összehangolását egy központi modul felügyeli és irányítja.
Szárzúzó a KEMPER sorfüggetlen silókukorica-betakarító adapterhez
A függőleges tengelyű szárzúzó rendszer sorfüggetlen silókukorica-adapter alá való adaptálását lényegében a kukorica egyik kártevője elleni védekezés hívta életre. A kukoricamoly állományban történő károkozása a gyengébb csőnövekedésben, illetve az utóveteményben jelentkező erősebb fuzáriumfertőzésben mutatkozik meg leginkább.
A "StalkBuster" elnevezésű szárzúzó az első olyan fejlesztés, amely a silózó adapter szárvágását követően a visszamaradt szártorzsot is tökéletesen felaprítja – fotó: KEMPER
A betakarítást követően visszamaradó kukoricatarló néhány centis szármaradványai a kártevő bebábozódásának és áttelelésének melegágyát jelentik. Ha ezek a betakarítással egy időben felaprításra kerülnek, akkor értelemszerűen nem marad élőhely a kártevő számára, és a fertőzöttség jelentősen csökken.
A "StalkBuster" elnevezésű szárzúzó az első olyan fejlesztés, amely a silózó adapter szárvágását követően a visszamaradt szártorzsot is tökéletesen felaprítja. A vágóműre kapcsolható aprító adapter tömege viszonylag kicsi, így nincs nagy teljesítményigénye.
Ezüstérmesek:
Emelhető vezetőfülke KRONE önjáró silózón
Ha már a silókukorica-betakarításnál járunk, ehhez kapcsolódik a KRONE egyedülálló innovációja, a BIG X önjáró silózójához kidolgozott emelhető vezetőfülke. Ma már az egyre nagyobb termőképességű silókukorica-fajták igen magasra nőnek, léteznek olyan hibridek, amelyek a 4 métert is elérhetik. Ekkora állományban az önjáró silózó vezetője olyan akadályokat, amelyeket a magas növényfal feltakar, nem tud időben érzékelni, legyen az egy várakozó, álló jármű, vagy elektromos vezeték oszlopa, illetve egyéb előre nem várható akadály.
A KRONE egyedülálló fejlesztésével a betakarítógép fülkéje egy gombnyomásra 70 centivel megemelhető, így biztosítva a magasabb növényállomány felett való kilátást a munkaterületre.
A KRONE egyedülálló fejlesztésével a betakarítógép fülkéje egy gombnyomásra 70 centivel megemelhető – fotó: KRONE
AXION 900 TERRA TRAC – az első teljes rugózással és félig hevederes járószerkezettel felszerelt traktor
Napjaink korszerű erőgépeinek egyre több és egyre szigorúbb szempontoknak kell megfelelnie. Egyre fokozódó elvárás a vezető maximális kényelme és a nagy teljesítményű, jelentősebb tömegű erőgépeknél a talaj káros tömörödésének minimalizálása. A CLAAS az AXION 900 TERRA TRAC erőgépfejlesztésével ezen elvárásokat elégíti ki maximálisan.
A CLAAS ezüstéremmel elismert innovációjában az AXION 900 TERRA TRAC – fotó: CLAAS
A TERRA TRAC járószerkezet már egy ismert, jól bevált talajkímélő rendszere a CLAAS-nak, amely a betakarítógépeinél már hosszú évtizedek óta bevált. Az ezüstéremmel elismert innovációjukban ezt integrálták egy AXION 900-as traktor hátsó tengelyének helyére.
A külön-külön rugózott futókerekeinek és támgörgőinek köszönhetően állandóan maximális talajkövetést és felfekvési felületet biztosít. Így az elöl-hátul rugózott járószerkezetnek köszönhetően a haladási kényelem maximális, a lehető legkisebb káros lengés éri a gépkezelőt, sőt a gumihevederek alkalmazásával a talajkárosító tömörödés is jelentősen csökkent, a vontatási hatékonyságra gyakorolt pozitív hatásról nem is beszélve. A traktor így sem lépi túl a megengedett szélességi határokat, és akár 40 km/h sebességgel is haladhat.
FENDT e100 Vario elektromos kompakt traktor
Az egyre növekvő üzemeltetési költségek és a végletekig szigorodó emissziós normák miatt a belső égésű motorok felváltása alternatív erőforrásra egyre jobban napirenden van a mezőgazdasági erőgépek fejlesztése terén is.
FENDT e100 Vario elektromos kompakt traktor – fotó: AGCO
Míg a járműiparban már szinte természetesnek vesszük az elektromosan hajtott járműveket, addig a nagyobb teljesítményt és nyomatékot igénylő mezőgazdasági gépeknél ezt még az elektromos áram tárolását biztosító akkumulátorok kapacitása nagyban korlátozza.
Az AGCO/Fendt erre a kihívásra válaszul fejlesztette ki a Fendt e100 Vario teljesen elektronikus kompakt traktorát 50 kW teljesítménnyel, amely reális üzemeltetési körülmények között öt üzemórát képes dolgozni feltöltés nélkül.
Az akkumulátor feltöltésére két mód van – fotó: AGCO
Az áramforrás egy 650 V lítium-Ión nagy teljesítményű akkumulátor, amelynek kapacitása 100 kWh. Az akkumulátor feltöltésére két mód van: vagy 400 V feszültséggel és 22 kW teljesítménnyel egy CEE-szabványos telepített konnektorból, vagy gyorstöltőn keresztül egyenárammal, CCS Typ2 csatlakozón keresztül. Ez utóbbi esetben 40 perc alatt a lemerült akkumulátor 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető. Az elektromotor a fékezési energiát természetesen szintén felhasználja az akkumulátor töltésére.
Aki további részletekre kíváncsi a traktorfejlesztéssel kapcsolatban, az korábbi részletes beszámolónkból ismerheti meg.
AGCO Massey Ferguson IDEAL kombájn
AGCO Massey Ferguson IDEAL kombájn – fotó: AGCO
Az innovációs termékverseny eredményhirdetése előtt nem sokkal mutatta be az AGCO az új IDEAL kombájncsaládját, amelyet a szakmai zsűri ezüstéremmel ismert el. A teljesen új alapokról fejlesztett betakarítógép hatalmas teljesítményekre képes úgy, hogy mindeközben a gép szélessége 3,3 méteres határon belül marad, így nem kell kompromisszumokat kötni a nagyobb betakarítási teljesítményért cserébe.
Az 1,4 méteres tangenciális cséplőrendszert egy 600 mm átmérőjű, 4837 mm hosszú leválasztó rotorpár követi a Hybrid-rendszerű kombájnoknál megszokott elrendezésben, 4,06 m2-es leválasztó felülettel. Az 5,4 m2 aktív felületű tisztító szerkezet 15 százalékos lejtő dőlésszög kompenzálásra képes.
Ha lehetett még feszegetni a felső határokat teljesítmény terén a kombájnoknál, akkor az AGCO mérnökei ebben keményen helytálltak. 17 100 literes befogadókapacitású magtartály, 210 literes másodpercenkénti szállítási teljesítményű ürítő csiga. A nagy tömegű gép nem jelent veszélyt a káros tömörödés szempontjából a talajra, hiszen a hajtott tengelyét nagy felfekvő felületű gumihevederes járószerkezettel szerelték fel.