A mezőgazdasági eszközök piaca az idei IV. negyedévre egyértelműen magára talált. A pótkocsi-eladások éves görbéje – hasonlóan a targoncaértékesítés alakulásához – mostanra felvette a szokásos formáját.
A
DATAHOUSE által közzétett legfrissebb adatok nemcsak a billenőplatós
pótkocsikat tartalmazzák, a közölt darabszámokban benne vannak a rendszámmal ellátott, forgalomba állított mezőgazdasági rendeltetésű egyéb szállítóeszközök is, úgymint bálaszállító pótkocsik, szippantók, átrakókocsik, szervestrágya-szórók stb.
Hónap | 2020 | 2019 | 2018 | Január | 97 | 66 | 89 | Február | 109 | 96 | 103 | Március | 104 | 122 | 120 | Április | 120 | 128 | 169 | Május | 118 | 138 | 195 | Június | 160 | 152 | 268 | Július | 127 | 234 | 203 | Augusztus | 100 | 105 | 144 | Szeptember | 124 | 106 | 123 | Október | 112 | 96 | 120 | November | 99 | 73 | 89 | December |
| 117 | 101 | Összes (évkezdettől) | 1270 | 1316 | 1623 | Összes (év) | 1270 | 1433 | 1724 | |
Azzal együtt, hogy a korábbi évek nyári hónapokra eső csúcsforgalmazásai ebben az évben elmaradtak, minden esély megvan rá, hogy év végére – az erősebb őszi hónapok és a várható decemberi élénkülés révén – összességében a pótkocsipiac is megközelítheti a szokott szintet, csak úgy, mint azt a targonca-eladások esetében láthattuk előzőleg. Jelenleg időarányosan 3,5 százalékkal marad el e piac teljesítménye a tavalyi évitől.
A Fliegl magabiztosan áll a népszerűségi rangsor élén. Az előző havi forgalomhoz képest a II. és III. helyeken felcserélődött a Farmtech és a Pronar novemberben, az évkezdettől számított összesítésben azonban csak a VII. és VIII. helyen cserélt pozíciót a Bagodi Mezőgép és az Oehler.
Helyezés | Márka | 2020. I-XI. | 2019. I-XI. | 2018. I-XI. | 1. | FLIEGL | 331 | 271 | 297 | 2. | PRONAR | 165 | 193 | 366 | 3. | AGROGÉP | 105 | 124 | 141 | 4. | METAL-FACH | 95 | 131 | 180 | 5. | FARMTECH | 79 | 49 | 68 | 6. | JOSKIN | 50 | 69 | 68 | 7. | BAGODI MEZÖGÉP | 48 | 22 | 35 | 8. | OEHLER | 47 | 69 | 76 | 9. | ZASLAW | 40 | 31 | 35 | 10. | LABINPROGRES | 31 | 34 | 18 | |
Önmagában a novemberi számokat értékelve is megkérdőjelezhetetlen a Fliegl előnye, ezzel a piaci részesedése az adott hónapban meghaladja a 20 százalékot, az év eddigi időszakát tekintve pedig a 26 százalékot. A tavaly novemberi forgalmakhoz képest a Farmtech, a Bagodi Mezőgép és a Zaslaw is gyakorlatilag megháromszorozta az eladásait, ezzel mindhárom gyártó a eddigi 11 hónapra vetített éves összesítésben is bővüléssel büszkélkedhet.
Helyezés | Márka | 2020. XI. | 2019. XI. | 2018. XI. | 1. | FLIEGL | 21 | 12 | 10 | 2. | FARMTECH | 18 | 4 | 1 | 3. | PRONAR | 8 | 10 | 17 | 4. | BAGODI MEZÖGÉP | 8 | 2 | 2 | 5. | METAL-FACH | 6 | 6 | 11 | 6. | ZASLAW | 4 | 1 | 2 | 7. | OEHLER | 3 | 4 | 3 | 8. | PEZZAIOLI | 3 | 1 | 0 | 9. | AGROGÉP | 2 | 6 | 5 | 10. | CYNKOMET | 2 | 3 | 1 | |
Az egyes méretkategóriákat elemezve továbbra is a 10–30 tonna teherbírású pótkocsik a legkelendőbbek, meggyőző (71,5 százalékos) piaci részesedéssel uralva a piacot, ugyanakkor lényegében tartja a jóval csekélyebb (15,5 százalékos) pozícióját az alatta lévő, 3,5–10 tonna közötti modellosztály is. Mindössze 3 százalékot képvisel a piaci tortából a 30 tonna feletti pótkocsi-kategória, ám a tavalyi bázisévet alapul véve ennek népszerűsége növekszik számottevően.
Indexkép: Pixabay