CLAAS nemzetközi sajtótájékoztatón jártunk az Axiál Kft.-vel október elején, a Szász-Anhalt tartományban található, Merseburghoz közeli Barnstӓdtban. A sajtótájékoztatón központi szerepet kapott a digitális információ fontossága, a gépek technológiai fejlettsége, a termelés minőségi szintjének emelése és ezen tényezők által a gazdaság jövedelmezőségének növelése.
A vállalat nagy hangsúlyt fektet a folyamatos fejlesztésre, hiszen egy jövedelmező gazdálkodás alapja a kevesebb energiaráfordítással, gazdaságosan üzemelő, hatékonyabb géppark fenntartása. A költséghatékonyságban pedig óriási szerepe van az információgyűjtésnek, -feldolgozásnak és -továbbításnak, hiszen egy gazdaság irányításában elengedhetetlen az átláthatóság és a megfelelő, gyors döntéshozatal. Ennek a szellemiségnek megfelelően mutatott be a CLAAS újdonságokat a silózás, a kukoricabetakarítás és a munkafolyamatok vezérlése területén.
Egy összeszokott páros, hihetetlen munkatempóban – fotó: Agroinform.hu
Új JAGUAR 900 sorozat
A CLAAS a hosszú évek óta elismert JAGUAR 900 silózósorozatot továbbfejlesztette, s mostantól számtalan új felszereltségi elemmel kínálja ezeket a modelleket. Többek között ilyen például a fokozatmentes adaptermeghajtás, a még jobb anyagáram, az új hajtásrendszer és a továbbfejlesztett CLAAS AUTO FILL, amelynek segítségével most már fogáskezdéskor is tökéletesen meg lehet tölteni a szállítójárművet.
A nagy teljesítményű hajtómű már az első fokozatban akár 22 km/órás betakarítási sebességet tesz lehetővé – fotó: claas.com
A hidrosztatikus hajtás automatikusan szabályozza az adapterhajtás sebességét
A hidrosztatikus, fokozatmentes adaptermeghajtás hatékony erőátvitelt tesz lehetővé különböző fordulatszámokon. A szecskahossz változtatásakor a rendszer automatikusan módosítja az adapter hajtássebességét. Az eredmény egyenletes anyagáram és jó szecskaminőség. Ezenfelül a gépkezelő a betakarítási körülmények függvényében bármikor maga is szabályozhatja az adapterhajtás fordulatszámát.
A teljesítményfüggő járószerkezet-hajtás az állandó fordulatszám mellett nagy erőátvitelről gondoskodik – fotó: claas.com
Hatékony, minden igénynek megfelelő adaptermeghajtás
Továbbra is kérhető a régóta ismert állandó fordulatszámú, mechanikus meghajtás, mely most a fokozatmentes meghajtással is kombinálható. Ez a teljesítményfüggő, osztott mechanikus és hidrosztatikus meghajtású változat az állandó fordulatszám mellett nagy erőátvitelről gondoskodik.
Optimális anyagáram az automatikusan beálló dobfenéknek köszönhetően – fotó: claas.com
Optimális anyagáram az automatikusan beálló dobfenéknek köszönhetően
Az új, hidraulikus állókésrögzítés az állókések eddigieknél sokkal gyorsabb beállítását teszi lehetővé. A beállítási folyamat után az állókést hidraulikusan rögzíti a rendszer. Az állókés kezelése megszokott módon, a fülkéből történik.
Az új, hidraulikus állókésrögzítés az állókések eddigieknél sokkal gyorsabb beállítását teszi lehetővé – fotó: claas.com
Az új modellek automatikusan beálló dobfenékkel rendelkeznek, ami közvetlenül az üllőn és egy további forgásponton van rögzítve, és az állókés beállításánál azzal együtt mozog. Ezáltal a fenéklemez és a szecskázó kések közötti távolság a dobfenék teljes hosszában állandó marad, amely a kések állapotától függetlenül egyenletes anyagáramot eredményez.
Az AUTO FILL-rendszer üzem közben – fotó: claas.com
AUTO FILL használata fogáskezdéskor
A CLAAS AUTO FILL automata szállítójármű-töltő rendszerrel a silózás közben a gépkezelők tehermentesítése mellett minimalizálhatók a veszteségek. A kifúvótornyon egy nagy felbontású kamera menet közben folyamatosan figyeli a szállítójármű körvonalait, és ehhez, illetve a töltöttségi szinthez igazítja az ürítés irányát. Újdonság, hogy hátrafelé történő kifúváskor is használható a rendszer, amely fogáskezdéskor tesz nagyon jó szolgálatot.
Betakarítás közben az automatikus motorfordulatszám-szabályozás segíti az üzemanyag takarékos használatát – fotó: claas.com
Új hajtásrendszer
Az új hidrosztatikus hajtómotor széles fordulatszám-tartományban dolgozik, így közúti közlekedésnél lehetőség nyílik a nagyon alacsony fordulatszámon történő energiatakarékos használatára. Betakarítás közben a fordulókban pedig az automatikus motorfordulatszám-szabályozás segíti az üzemanyag takarékos használatát.
Ezentúl differenciálzár is elérhető – fotó: claas.com
Nagy vonóerő és optimális működés
A nagy teljesítményű hajtómű már az első fokozatban akár 22 km/órás betakarítási sebességet tesz lehetővé. Ezen túl differenciálzár is elérhető, amely igény szerint manuálisan vagy automatikusan, meghatározott mértékű kerékcsúszásnál kapcsoljon be, illetve kapcsoljon ki egy előre beállított mértékű kormányelfordulásnál és 15 km/óra sebesség felett. Újdonság minden modellben az automatikus rögzítőfék, amely akkor lép működésbe, amikor a menetkar üresbe kerül.
Így sprintel egy JAGUAR a kukoricatáblában – videó: Agroinform.hu
Újdonságok az adapterek területén
A jövőben az új opcióban kérhető ACTIVE CONTOUR funkció lehetővé teszi, hogy a PICK UP rendfelszedő adapter gyorsan alkalmazkodjon a talajegyenetlenségekhez. Az ORBIS kukoricaadaptert és a PICK UP rendfelszedő adaptereket mostantól egy speciális modullal is fel lehet szerelni. Ezáltal egyetlen felprogramozási folyamattal kiválthatók a későbbi programozási folyamatok, sőt az üzemórák is külön kerülnek rögzítésre.
Új CORIO kukoricacső-törő adapterek – fotó: Agroinform.hu
Új CORIO és CORIO CONSPEED kukoricacső-törő adapterek
Kukoricabetakarításnál fontos a nagy teljesítmény mellett is kíméletes növénykezelés és minimális veszteség. Az új CORIO és CORIO CONSPEED kukoricacső-törő adaptersorozat minden modellje nagyon alacsony szöget zár be a talajjal, a teljesen megújult kialakítású terelőcsúcsok és burkolatok a termény kíméletes továbbítását biztosítják.
Az új kukoricaadaptereknél a dőlésszöget laposra alakították ki – fotó: claas.com
Lapos szögállás minimalizálja a csőveszteséget
Az új kukoricaadaptereknél a dőlésszöget – a szárterelő csúcsok talajjal bezárt szögét – laposra, 17 fokosra alakították ki, így a kipattanó csövek miatti veszteségek minimalizálhatók. A terelőcsúcsok keskenyebbek lettek, oldalvonaluk pedig új formát kapott. Betakarításkor a kukoricaszár később érintkezik vele, és kíméletesen vezeti azt meg.
A burkolat kevés munkával és szerszám nélkül majdnem 90 fokban felnyitható – fotó: claas.com
Újdonságok az egyszerű karbantartásért
Az újratervezett szárterelő csúcsok és burkolatok jelentősen leegyszerűsítik a mechanikus elemek tisztítását és karbantartását. Egy speciálisan kialakított nyitási mechanizmussal a burkolat kevés munkával és szerszám nélkül majdnem 90 fokban felnyitható. Így a fülesláncok kényelmesen karbantarthatók, feszíthetők, cserélhetők vagy épp a napraforgó-betakarításhoz átfordíthatók.
Az új sorozat modelljénél a terelőcsúcsokat szerszám nélkül, könnyen és egyszerűen fel lehet hajtani – fotó: Agroinform.hu
Biztonságosabban a közúton
Az új sorozat modelljénél a terelőcsúcsokat szerszám nélkül, könnyen és egyszerűen fel lehet hajtani a mögötte lévő burkolatra. Ezáltal az adapter 80 centiméterrel rövidebb lesz, és a gépkezelőnek szabadabb a kilátása a közúti közlekedés során.
Mindkét sorozatot 70, 75, 80 és 90 centiméteres sortávval kínálja a CLAAS – fotó: claas.com
Egyenes és kúpos törőhengerek minden betakarítási körülményhez
A CORIO-modellek egyenes törőhengerekkel szereltek, amelyek kíméletesen kezelik a kukoricacsövet. A törőhengerek négy darab, csavarral rögzített és egyesével beállítható késsel vannak kialakítva, illetve a törőlécek is megújultak, mindez még optimálisabb anyagáramlásról gondoskodik.
Az új CORIO CONSPEED kukoricaadapterek kúpos törőhengerrel dolgoznak – fotó: claas.com
Az új CORIO CONSPEED kukoricaadapterek kúpos törőhengerrel dolgoznak, amely a szárat lassan, egyre növekvő sebességgel húzza le egészen addig, míg a csövet biztosan le nem szedi, és csak ezután rántja le a maradék szárat maximális sebességgel. A CORIO CONSPEED adapterekhez normál törőhengerek mellett hibrid törőhengerek is elérhetők. Ennél a kialakításnál a törőhengerek elülső, leginkább igénybe vett részén található élek – a könnyű cserélhetőség érdekében – csavarral rögzítettek.
Az új CORIO és CORIO CONSPEED kukorica csőtörő adapter sebészi munkát végez – videó: Agroinform.hu
Széles kínálat
A CORIO kukoricaadapterek 4, 5, 6 és 8 soros változatban érhetők el, míg a CORIO CONSPEED modellek 6, 8 vagy 12 soros változatban rendelhetők. Mindkét sorozatot 70, 75, 80 és 90 centiméteres sortávval kínálja a CLAAS. Az új CORIO sorozat minden modellje a 2017-es aratási időszakra lesz elérhető.
Nyomvonalválasztás a CLAAS TURN IN-nel
A CLAAS a TURN IN funkcióval a már létező CLAAS-kormányzási rendszert bővítette ki. Megközelítve a táblát, arra ráfordulva, automatikusan az optimális nyomra vezeti a betakarítógépet.
A CLAAS a TURN IN funkcióval a már létező CLAAS-kormányzási rendszert bővítette ki – fotó: claas.com
Stresszmentesen az új nyomvonalra
A TURN IN már 120 fokos ráfordulásnál is javaslatot ad a következő optimális nyomvonal kiválasztásához. Ehhez csak arra van szükség, hogy a gépkezelő aktiválja a kormányzási rendszert, és a TURN IN funkció máris pontosan a helyes nyomvonalra vezeti a gépet. Ennél az előrelátó nyomvonalválasztásnál a rendszer automatikusan figyelembe vesz minden körülményt, mint a például a sebességet, a kormány szögállását, a gép helyzetét, és ezekre alapozva határozza meg az optimális irányt.
A videóban jól látszik, hogy a rendszer automatikusan figyelembe vesz minden körülményt – videó: Agroinform.hu
A gépkezelő mindeközben folyamatosan teljes kontroll alatt tartja a nyomválasztás folyamatát. Például ha egy, a TURN IN által javasolt nyom nem tetszik a gépkezelőnek, akkor javasoltathat a TURN IN-nel egy másik nyomot úgy, hogy megváltoztatja a különböző tényezőket, mint például a sebességet vagy a kormányzási szöget. Ezenkívül igény szerint manuálisan, a rendszertől teljesen függetlenül is beállíthat egy nyomot.
Az új TURN IN funkció 2017 első negyedévétől minden S7 vagy S10 terminállal rendelkező CLAAS automatikus kormányzási rendszerhez elérhető lesz. A már létező kormányzási rendszerekhez a funkciót egy kóddal lehet aktiválni.
Új opciós felszereltségek a CARGOS 700 kombikocsikon – fotó: Agroinform.hu
Új opciós felszereltségek a CARGOS 700 kombikocsikon
A 2015-ben bemutatott CARGOS 700 sorozatú kombikocsikból a CLAAS 2017-től új komfortváltozatokat is kínál, kibővített funkciókkal. A korábbi cikkünkben részletesen bemutatott CARGOS 760, 750 és 740 kombikocsik az eddigi felszereltségeken túl többek között új, közvetlenül szabályozható komforthidraulikát, hidraulikusan nyitható tetőt és kibővített megvilágítási koncepciót kínálnak. Az összes funkció kezelése ISOBUS-kompatibilis, az EASY onboard alkalmazáson keresztül akár mobilról vagy tabletről is lehetséges.