Manapság már a mindennapok részévé kezdenek válni a különféle rendeltetésű kisebb-nagyobb vezető nélküli repülőszerkezetek. Azonban a legnagyobb kihívás még mindig a repülési idő és a teherbírás kettőse. Most a skóciai FlowCopter nevű vállalkozás teljesen újragondolta a meghajtást, és egy régi, jól bevált módszert ültetett át a földi alkalmazásból a repülésbe.

nehézdrón

Első szabadföldi teszt, felszállás előtt – fotó: https://flowcopter.com/

A világ legelső hidraulikus multikoptere

A multikopteres alkalmazás (több forgószárnyas légi jármű) egyik fő alkalmazási területe a nehéz terhek felemelése, szállítása. Úgy tűnik, az eddigi problémákra sikerül megoldást találni, igaz, a fejlesztések és tesztek még javában tartanak.

A vállalat egy nehéz teherszállító drónon dolgozik, hogy segítsenek optimalizálni a teherszállítást, a földmérést, valamint a keresési és mentési műveleteket, akár a megszokott helikopterek kiváltásával.

A kisebb drónokkal szemben a legfontosabb különbség, hogy a fő erőforrásként belső égésű motort alkalmaznak, amely digitálisan vezérelt, változó szállítási térfogatú hidraulikaszivattyút hajt meg, amely a forgószárnyak hidromotorjait látja el olajjal. Természetesen a környezetvédelmi szempontokra, környezetbarát üzemeltetésre is gondoltak, továbbá olyan vezérlési rendszerre, amelyek a szükséges sávszélességet biztosítják a repüléshez.

drón szerkezeti ábra

A szivattyúmeghajtás – fotó: https://flowcopter.com/

A FlowCopter eszköze több mint 6 órán át képes repülni, miközben akár 900 km-t is megtehet. Néhány perces tankolás után folytathatja a repülést. A hidraulikus motorok teljesen zártak, és szélsőséges üzemeltetési körülményekhez készültek. Egy-egy motor mindössze 5,5 kg, és darabonként kevesebb mint 1000 dollárba kerül.

Amint a videón látható, még egy meglehetősen nyersebbnek tűnő prototípus szerepel a kibiztosított repülési tesztek elvégzéshez. A külsejétől függetlenül felszáll, és ez nagy eredménynek számít.

A cég szakemberei szerint az új gyártmány a mai nehéz drónokhoz képest is jelentős előrelépést fog nyújtani a robusztusság, a hatótávolság és a hasznos teherbírás terén.

A fejlesztést az RNLIs (Royal National Lifeboat Institution - Királyi Nemzeti Mentőhajó-intézet) innovátorokhoz intézett kihívása inspirálta: építsenek egy kísérő drónt a tengeri mentőcsónakok számára. Jelenleg ez az egyetlen olyan UAV (ember nélküli légi jármű), amely képes megfelelni a tengeri környezet szélsőséges hatótávolsági és teherbírási követelményeinek.

drón

Szivattyú és elosztó szeleprendszer. Az eltérő fordulatszámot, irányváltást itt merőben másképp kell működtetni, mint ahol csak villanymotorok vannak – fotó: https://flowcopter.com/

A FlowCopter célja, hogy meghosszabbítsák a keresési időablakot, és ne csak a vízben lévő embereket észleljük, hanem mentőcsónakot is bevethessenek a segítségnyújtáshoz.

Ez az eszköz több hasznos terhet képes felemelni, mint az elektromos drónok, és jóval hosszabb ideig repül. Robusztus, nagyfeszültség nélküli, az off-road alkalmazásból átvett technológián alapul, így könnyen és biztonságosan karbantartható speciális létesítmények nélkül is.

drón

Így kezdődött – fotó: https://flowcopter.com/

drón

A forgószárnyas motor első labortesztje, terheléspróbával. Még 85 kilogrammos terhelést is képes volt ellensúlyozni! – fotó: https://flowcopter.com/

drón

A teljes szerkezeti felépítés – fotó: https://flowcopter.com/

drón

Repülésszimulációs ábra – fotó: https://flowcopter.com/

Főbb műszaki jellemzők

Új, digitális vezérlésű, változó szállítási kapacitású hidraulikaszivattyú:
- Rendkívül hatékony.
- Nagy sávszélességű vezérléssel rendelkezik, 4 független hidromotor táplál a helyzetszabályozáshoz.
- Robusztus felépítés, kedvező teljesítmény-tömeg arány az egyenértékű "kategóriájának legjobbja" a PM elektromos motorhoz képest.

Motor:
Megbízható, igazoltan repülőgéptípusú tanúsítvánnyal rendelkezik, kategóriájában a legjobb teljesítmény/tömeg aránnyal.
- Üzemeltetési magasság >7000m
- 1200 üzemóra nagyjavítás nélkül
- Folyékony üzemanyag 20-szor jobb energia/tömeg aránya a mai legjobb akkumulátortechnológiával szemben. Folyékony üzemanyag: 12 000 Wh/kg, LiPO akkumulátorok: 265 Wh/kg.

Források: www.flowcopter.com; www.designboom.com

https://flowcopter.com/