Sokan szeretik, de legalább ugyanannyian átkozzák ezt a fajta segédhajtott mellső hidat az MTZ-82 traktoroknál, viszont a klasszikus típusok szinte mind ezzel vannak szerelve, és ahogy teltek az évek, a korábbi 80-as, kétkerékhajtású modellek is rendre átalakításra kerültek ilyenre.
Sokan szeretik, de legalább ugyanannyian átkozzák ezt a fajta segédhajtott mellső hidat az MTZ-82 traktoroknál – A szerző felvétele
Egyvalamit le kell szögezni: a konstrukció egyáltalán nem olyan rossz, mint amilyennek sokan tartják, sőt a maga idejében korszakalkotó megoldás volt, hiszen úgy nyílt lehetőség a mellső kerekek meghajtására, hogy a hasmagasságról nem kellett lemondani.
A véglehajtásház olajszintjét a fehér nyíllal jelzett ellenőrző nívócsavarnál végezhetjük, a sárga nyíl pedig az olajleeresztő csavart mutatja – A szerző felvétele
Sajnos sokan nem fordítanak megfelelő figyelmet a szöghajtásos mellső hídra, pedig megfelelő karbantartás mellett ezek az egységek és alkatrészeik – amennyiben még a kezdetén jó állapotban vannak – hosszú élettartamúak és megbízhatóak.
A kúpfogaskerékház olajszint-ellenőrző nívócsavarja – A szerző felvétele
Cikkünkben ehhez kívánunk néhány jó tanáccsal segítséget nyújtani. Az első és legfontosabb, hogy a szöghajtások mindig megfelelő kenést kapjanak, ennek hiányában igen hamar elbúcsúzhatunk az élettartamától.
A közbenső támasz olajszint-ellenőrző nívócsavarja – A szerző felvétele
Arra szinte biztos nem volt még példa, hogy valaki le is cserélte volna az előírt 960 üzemóránként a hajtásrendszerben és a közbenső támaszban az olajat. Különös gondot fordítsunk a kúpfogaskerékház olajszintjének sűrű ellenőrzésére, mert innen a fogaskeréktengely szimeringjének elhasználódása során az olaj lefolyik a véglehajtásházba. Amennyiben az olajszint többszöri sűrű ellenőrzésnél újra és újra csökken, akkor cseréljük a szimeringet.
Az első hídház olajszint-ellenőrző nívócsavarját fehér nyíl mutatja, míg a sárga az olajleeresztő csavart jelöli – A szerző felvétele
A sebességváltó-oldallehajtás és a közbenső támasz, illetve mellső híd közötti csuklós tengelyek ellenőrzése is legyen sűrűbben, mint a 3000 üzemóránkénti kardánkeresztzsírzás, bár sokan még utóbbira sem fordítanak energiát. A tengelyek játékát folyamatosan ellenőrizni kell, hogy ne a szántóföldön, munka közben menjen ki a kereszt a kardántengelyben. Lényeges, hogy a közbenső támasz biztonsági tengelykapcsolóját 590-685 Nm nyomaték átvitelére állítsuk be.
Sűrűn ellenőrizzük a sebességváltó-oldallehajtás és a közbenső támasz, illetve mellső híd közötti csuklós tengelyeket – A szerző felvétele
Ezt úgy tehetjük meg, hogy a támasz és sebességváltó oldallehajtása közötti csuklóstengely támasz felőli végét leszereljük, majd a közbenső támasz szabaddá vált tengelyvégén található koronás anyát – a biztosítás eltávolítása után – 68,67 Nm nyomatékkal húzzuk meg. Az anya lebiztosítása után a kardántengelyt visszaszereljük, és kész a beállításunk.
A közbenső támasz biztonsági tengelykapcsolóját 590-685 Nm nyomaték átvitelére állítsuk be, amit a képen is jól látható koronás anyával tehetünk meg – A szerző felvétele
A másik fontos dolog a védőburkolat megléte a csuklós tengelyen, ami már utólag nagyon sok 82-es MTZ-ről hiányzik. Nagy szármaradványos, nagyon magas gyomállománnyal beborított területen dolgozva a közbenső támasznál, illetve a támasz és a mellső hídház közötti csuklós tengelyre feltekeredve bemelegedhet és a keresztekben a csapágyazásban kárt tehet, arról már nem beszélve, hogy nem egyszerű utána eltávolítani sem.
Fontos a csuklóstengelyek burkolatának megléte – A szerző felvétele
Amennyiben erre a néhány fentebb felsorolt momentumra figyelmet és energiát fordítunk, akkor biztos, hogy sokkal kevesebb bosszúsággal és javítással nagyobb vonóerőt tudunk produkálni szöghajtásos MTZ-82-es traktorunkkal, mint ahogy azt egy "mezítlábas testvérével" tennénk.
Amennyiben MTZ-82 traktort keres, apróhirdetéseink között megtalálja a megfelelőt, ha pedig szakmai kérdéseket szeretne feltenni vagy tapasztalatokat megosztani MTZ traktorokkal kapcsolatban, arra ideális lehetőség az Agroinform fórum.