Ez bizony sok mindent elárul a traktor, kombájn, rakodógép, vagy az önjáró permetező gép műszaki állapotáról, illetve problémáiról. S nemcsak a motorról, hanem akár az üzemanyag-rendszer, turbófeltöltő, hűtőkör vagy kipufogó-rendszerről is, beleértve az EGR-t is.
Ez az ősi „gyorsdiagnosztika” természetesen nem helyettesít semmilyen műhelybeli átvizsgálást, azonban egy figyelmeztetés, hogy mielőbb cselekedjünk, mielőtt előre látható gépleállás vagy még drágább javítási költség lesz a vége. Igaz ma már sokkal korábban előre jelez a fedélzeti elektronika, ettől függetlenül nem árt figyelni a „füstjelekre”.
Miért füstöl a traktorod?
A traktor, de más gép is sokféle okból füstöl, füstölhet, a füst színéből következtethetünk arra, hogy mi a probléma. Jellemzően három színt társítanak a problémákhoz, melyek a következők:
- fekete füst
- fehér füst
- szürkés vagy kék füst
Fekete füst
Ez a leggyakoribb. Ilyenkor a gépben, a levegő-üzemanyag aránya nincs egyensúlyban. Vagy túl sok üzemanyagot kap a motor, vagy nem jut elég oxigén az üzemanyag elégetéséhez.
- A piszkos vagy eltömődött befecskendező-egység teljesítménycsökkenéshez és fekete füst keletkezéséhez vezethet. Tehát meg kell győződni arról, hogy az injektor megfelelően működik-e.
- Eltömődött légszűrő - Az égési folyamathoz nemcsak megfelelően elporlasztott üzemanyag kell, hanem elegendő levegő is. Amennyiben a motor nem kap elég levegőt, az szintén fekete füsthöz vezethet.
- Hibás befecskendező-szivattyú - A szivattyú, az üzemanyag-rendszer kulcseleme. Amennyiben nem tud elegendő üzemanyagot szállítani a megfelelő nyomással, az szintén tökéletlen égéshez és füstöléshez vezethet, mert hiába van akár légfelesleg is a hengerben, a porlasztás nem lesz tökéletes, így az égésfolyamat sem.Ennek oka nemcsak az elhasználódás, de az üzemanyagból származó lerakodás, szennyeződés is lehet, ami hosszabb távon a befecskendező-szivattyú idő előtti elhasználódásához vezethet.
- Rossz turbófeltöltő vagy tömítések - A turbófeltöltő hibája is eredményezhet fekete füstöt, ha nem tud szállítani elegendő mennyiségű levegőt a hengerekbe és a motor teljesítménye szintén csökken. A javítása sem olcsó, de a komplett csere tényleg drága, elsőként ellenőrizzük a tömítéseket a kipufogó és szívó oldali csatlakozásoknál. A mezőgazdasági- és munkagépek esetében csak elvétve alkalmaznak változó geometriás turbót, jellemzően a szinte állandó terhelés és motorfordulatszám miatt.
- Hibás kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR) - A kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR) alkalmazása ellenben a környezetvédelmi szigorításokkal párhuzamosan elkerülhetetlenné vált. Segít javítani a motor hatásfokát és gazdaságosságágát; lehetővé teszi a kipufogógázok visszaáramlását a hengerekbe hogy egy újabb égésfolyamatban még tovább csökkentve a károsanyag-kibocsátás mértékét. Az EGR-szelep meghibásodása vagy rosszul működik (értsd vezérlési probléma), a levegő-üzemanyag aránya szintén rossz lesz, fekete füst az eredmény. Általában megnő a fogyasztás, lassabban reagál a motor a gázadásra és általában csökken a teljesítménye is. Előfordulhat, hogy az EGR-szelep némi koromlerakódással van tele és ez akadályozhatja működését. Rosszabb esetben ki kell cserélni. Azonban könnyen megelőzhető, ha betartjuk a gyártó által előírt olajcsere-intervallumot, megakadályozva az olajsár számottevő lerakódását, ami könnyen előidézheti az imént említett lerakódást.
Egyéb okok lehetnek még:
- eldugult forgattyúház-szellőzőrendszer
- pontatlan szelepbeállítás
- hibás injektorok
- meghibásodott légnyomás-érzékelő
- olajszivárgás turbó-szimeringnél
- hibás szelepvezérlés (korai nyitás)
Feltétlenül meg kell említeni, hogy a rossz égés nemcsak füstöt okoz, s ezzel fokozott környezetszennyezést, hanem a gép teljesítménye érezhetően lecsökken és a motorolajat is fokozottan szennyezi, idő előtti elhasználódást eredményezve. Továbbá, a mai modern motorok komplex kipufogógáz-utánkezelő rendszerének (DOC, DPF, SCR) sem használ a jelentősen megnövekedett szilárdrészecske-mennyiség vagy el nem égett üzemanyag.
A traktor, de más gép is sokféle okból füstöl, füstölhet, a füst színéből következtethetünk arra, hogy mi a probléma – fotó: pixabay.com
Fehér füst
Miért fúj fehér füstöt a traktorod? A fehér füst kevésbé veszélyes? Nem. A tényekkel alátámasztott tapasztalatok szerint a legtöbb modern dízel traktorból az indítást követően fehér füst jön, amely még hideg SCR-be fecskendezett AdBlue miatt alakul ki. Ez azonban hamar megszűnik, ahogy a motor és az utánkezelő felmelegszik.
A régebbi, még mechanikus adagolós motorok szintén fehér füstöt eregetnek indításkor, de hosszabb időbe telik, amíg ez megszűnik. Amennyiben a motor továbbra is töményen ontja magából a fehér füstöt, a befecskendező hibájára és el nem égett üzemanyagra utal.
A tömény fehér füst egyéb okai lehetnek:
- a hűtőfolyadék-hőmérséklet érzékelő meghibásodása
- eldugult forgattyúsház-szellőztetés
- rossz minőségű üzemanyag
- a tömítetlenségek levegősödést okoznak az üzemanyagrendszerben
- hibás légköri nyomásérzékelő
- henger- és/vagy dugattyúgyűrű-kopás
- túl sok motorolajat töltöttek be, a nívópálca felső szintje fölé
- a kartergáz visszavezető csövének sérülése a szívóoldalon
Természetesen tudjuk, ami világos, fehér és a kipufogóból jön, nem biztos, hogy mindig füst, a hengerfejtömítés tipikus hibája, sérülése, azonnali javítás szükséges. A motort azonnal állítsuk le, az olajjal keveredett hűtőfolyadék nem látja el feladatát, teljes főtengely-csapágysor cserével végződhet a hanyagság! A hengerfej-tömítés cseréje után cseréljünk motorolajat és olajszűrőket is és takarítsuk ki az olajteknőt!
A kék füst biztos jele annak, hogy a motor túl sok kenőolajat éget – fotó: pixabay.com
Szürke vagy kék füst
A fehér és fekete füsttel ellentétben, amelyek általában üzemanyag-problémákra utalnak, a kék füst biztos jele annak, hogy a motor túl sok kenőolajat éget. Az üzemeltetésre nézve bár alapjában nem veszélyes, de tudjuk nem normális, a motor mielőbbi felújításra szorul.
A jelentős dugattyúgyűrű-, dugattyú- és hengerkopás mellett feltétlenül ellenőrizzük a szelepszár-szimeringeket is! Az erősen kopott dugattyúgyűrűk törése ellenben súlyos kárt tehetnek a motorban!
A kék füst egyéb okai a következők lehetnek még:
- a turbófeltöltő tömítésének sérülése
- a turbófeltöltő kimenő kenőolaj vezetékének szűk keresztmetszete
- magas nyomás a forgattyúsházban
Nagyon fontos tudni, hogy a mezőgazdasági gépeket, legfeljebb 15 fokos dőlésszög mellett szabad üzemeltetni tartósan – fotó: pixabay.com
Hibaelhárítások
Nagyon fontos tudni, hogy a mezőgazdasági gépeket, legfeljebb 15 fokos dőlésszög mellett szabad üzemeltetni tartósan. Gondoljunk a dombos vagy hegyvidéki földterületekre, rézsűn való haladáskor. Ekkor a teljes motorolaj-mennyiség a motor egyik részébe tódul, a kenés is egyenetlen lehet, de relatíve sok olaj is bejuthat az égéstérbe. Az építőipari vagy bányagépeknél már tervezéskor eleve bekalkulálják az extrém munkahelyzeteket.
A kis kerti traktorok vagy fűnyíró traktortok és más gépek esetében szintén kerüljük az extrém dőlést. Vagy ha fizikailag lehetséges a kézzel történő megemelést, megdöntést még álló helyzetben is (tisztítás, szerelés), mert üzemanyag-szivárgást is okozhat, ami legrosszabb esetben géptűzzel végződik, ha a forró kipufogóra folyik!
Mielőtt a traktort használná:
- ellenőrizze az olaj állapotát, és ha szükséges cserélje le az olajat és szűrőt
- rendszeresen ellenőrizze, hogy az olaj megfelelő minőségű, illetve teljesítmény- szintű
- ellenőrizze a forgattyúsházat szivárgás vagy meghibásodás szempontjából
- ellenőrizze a hengerfejtömítést
- ellenőrizze a dugattyúgyűrűket és a hengert sérülés, illetve kopás szempontjából
Végezetül egy fontos dolog: a rendszeres és gondos szervizeléssel elkerülhetők komoly meghibásodások, váratlan leállások. Minden traktoroknak és gépnek vannak sajátosságaik, ezért olvassa el a kézikönyvét vagy a gyártói útmutatóját, hogy teljes mértékben tisztában legyen az adott gép működésével, sajátosságaival.
Következtetés
A különböző színű füstöt semmilyen formáját nem szabad normálisnak tekintenie, mivel az a műszaki problémákra utalhat. Amennyiben nem tudja megállapítani a füst pontos okát, forduljon szakszervizhez.
Szöveg: www.farminly.com
|