Robert William Thomson 177 éve, 1845. december 10-én, Angliában szabadalmaztatta a "Tökéletesített kocsikerék, mely más gördülő testekre is alkalmazható" néven jegyzett forradalmi ötletét. Ez nem volt más, mint a levegővel fúvott gumiabroncs. Az Egyesült Államokban 1847. május 8-án jegyezték be 5104. számon találmányát. (Itt elérhető az eredeti dokumentum.)

London útjain 1848 augusztusában egy kétüléses hintó meglepően könnyedén és csendesen gördült a lovak mögött. A járókelőkben ámulatot keltett a Thomson-féle Aerial kerékkel szerelt jármű. A kerekekre bőrborítású kaucsuktömlőt szereltek, melyet a terhelésnek és az útviszonyoknak megfelelően kellőképpen felfújtak. Angliában sok ilyen jármű futott az utakon, azonban a találmány az igények hiányában feledésbe merült.

kerék

Thomson-féle Aerial wheel

43 év múlva

1888-ban Dunlop a kisfia háromkerekűjére szerkesztett hasonló abroncsokat, amely egy évvel később megjelenik a kétkerekűeken is. Az igazi áttörést az automobilizmus hozta, ahol a nagy sebességű utazásnak elengedhetetlen kelléke lett a fúvott gumiabroncs. 1895-ben az első gépjármű már pneumatikus abroncsokon gurult.


Traktor acélkörmökkel

A traktorokat eleinte körmös acélkerekekkel szerelték. Ez igen jónak, tartósnak bizonyult a földeken végzett munka esetén. Azonban több hátránya is volt a megoldásnak. A szántóföldeken komoly talajtömörítő hatással bírt, az éppen kiépülő szilárd burkolatú úthálózatot pedig erősen rongálta. A közúti közlekedés idejére az acélkörmöket vagy tüskéket le kellett szerelni. Ez pedig időigényes és fárasztó munka.

Traktoron az első

Mégis a traktorok esetén elég sokára jelent meg a pneumatikus abroncs. Különböző források eltérően nyilatkoznak az elsőségről. Legvalószínűbb, hogy az első a Continental volt 1928-ban, ezt követte a B.F.Goodrich 1931-ben, 1933-ban pedig a Firestone dobott a piacra traktorabroncsot. Angliában a Dunlop szintén '33-ban kezdte el a speciális abroncsok gyártását, majd '34-ben Franciaországban a Michelin is csatlakozott a piaci szereplők közé. Az éppen induló válság nem kedvezett az újdonság bevezetésének, de 1940-re az értékesített traktorok 95%-a már felnire szerelt gumiabronccsal került a tulajdonosokhoz.

Az abroncsok előnyeit hamar felfedezték a gazdák is. Megnövelt tapadás, kisebb üzemanyag-fogyasztás, nagyobb napi teljesítmény, nagyobb kényelem.

A fejlesztések iránya változatlan

Az első időkben a gumigyártók a közúti közlekedéshez kapcsolódó fejlesztéseket folyamatosan beépítették a mezőgazdasági abroncsokba is. Mára azonban az agrárium számára készülő abroncsok fejlesztése részben különvált a közúti alkalmazáshoz készülő gumikétól. Előtérbe kerültek különleges szempontok. A talajtömörítés csökkentése, az átvihető vonóerő növelése, az üzemanyag-felhasználás csökkentése.

1946-ban a Michelin a bemutatja a radiál abroncsokat. Ez a kialakítás az oldalfalak nagyobb rugalmassága miatt megnöveli a talajjal érintkező felületet, és kényelmesebb vezetést biztosít. Ma a mezőgazdasági alkalmazásban elterjedt ez a kialakítási forma.

A talajtömörítés csökkentése érdekében elterjedt a duplán vagy triplán szerelt elrendezésű kerekek alkalmazása. Az ilyen kialakításnak vannak előnyei és hátrányai is. Erről bővebben itt olvashatsz egy korábbi cikkemben.

A cél változatlan, növelni a vonóerőt és csökkenteni a talajnyomást, az egyre nagyobb tömegű mezőgazdasági gépek esetén is.

abroncs

Szabványos abroncsok – fotó: Fecsó Gábor

Szabványos abroncsok

A szabványos abroncsok még mindig uralják a piacot. Azonban az optimális teljesítmény érdekében ezeknek az abroncsoknak a nyomását mindig a körülményeknek megfelelően kell beállítani. Az abroncsnyomást meghatározza a tengelyterhelés, a munkavégzés jellege és a vontatási sebesség is. A beállítások fontosságáról és mikéntjéről olvashatsz ide kattintva.

Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, az elviselhető talajtömörödés és a legjobb hatékonyság elérése érdekében fontos, hogy a lehetőségeidet teljesen kihasználd.

Ha szakszerűen akarsz eljárni, minden egyes munkához és munkagéphez a pillanatnyi jellemzőknek megfelelően módosítanod kell a gép súlyozását és az abroncsnyomást.

Ez az ára a viszonylag kedvezőbb árnak. (Habár a gumiabroncs sem tartozik az olcsó alkatrészek közé.)

abroncs

A túl magas nyomás csökkenti az abroncs öntisztuló képességét – fotó: Fecsó Gábor

Nagy rugalmasságú abroncsok

Kevesebb beállítást igényel, sokrétűbb használatot biztosít, egyszerűbb megoldás, de nem mindenhol alkalmazható a hagyományosnál nagyobb rugalmasságú (IF, VF) abroncs használata. Neked is tudnod kell, hogy ezek a kifejezések mit jelentenek.

Az ezzel a technológiával gyártott abroncsok oldalfalának speciális összetétele lehetővé teszi, hogy károsodás nélkül elviseljék a folyamatos, nagymértékű alakváltozást, miközben a talajjal érintkező felület jelentősen megnövelhető. Az ilyen abroncsok alacsony nyomáson üzemeltethetők, ennek látványos jele az előírt nyomás mellett is a talaj felett erősen kidudorodó forma.

IF, VF – mit is jelentenek?

  • IF: (increased flexion) növelt rugalmasságú abroncsok
  • VF: (very high flexion) nagyon nagy rugalmasságú abroncsok

Ezzel a kialakítással elérhető, hogy alacsonyabb nyomáson is üzemeltethető az abroncs. Azonos nyomáson az IF jelű abroncs 20%-kal, a VF jelzésű 40%-kal nagyobb terhelést képes elviselni, mint a standard abroncsok. Az alacsonyabb nyomás lehetővé teszi a felfekvőfelület növelését, ami kisebb taposást, nagyobb kapaszkodófelületet, ezzel hatékonyabb munkavégzést fog eredményezni.

Nem mellékes megjegyezni, hogy a körúti közlekedés során a kerekek által kibocsátott zaj is lényegesen kisebb, mint a standard változatoknál. Az üzemanyag-felhasználás csökkentését több látványos bemutatón is láthattad már. Ha mégsem találkoztál ilyen eseménnyel, akkor ajánlom neked ezt a videót:

A gépek kiválasztásánál, illetve az új gép vásárlása esetén ne hanyagold el a gumik kiválasztását. Ha pedig a régi gépre szükséges már újat vásárolni, akkor is kellő körültekintéssel kell kezelned a kérdést. Fordíts különös figyelmet az abroncs méretére, kialakítására, szerkezetére is. A gép értékének nem elhanyagolható részét képezi ez az alkatrész!

Defektmentes munkát kívánok!
Fecsó Gábor