A sípályák rendszeres karbantartására tervezett célgép áttervezéséből született meg a mostani konstrukció, amely hegyoldalon is kiváló stabilitással és minimális talajnyomással rendelkezik. Igaz, vannak jelentősebb különbségek is műszakilag, mivel két merőben alkalmazásról van szó.

Karbantartó célgépből gumihevederes építőipari dömper

Karbantartó célgépből gumihevederes építőipari dömper - fotó: pistenbully.com

Premier a Baumán, értékesítés várhatóan 2023 márciustól

A Bauma 2022 kiállításon mutatta be a német Kässbohrer Gelandefährzeug AG, a kiváló terepjáró képességű, PowerBully nevű, gumihevederes dömperjét, kimondottan építőipari alkalmazásra, a leírás szerint. Bár ez nem azt jelenti, hogy ne lenne alkalmas akár terményszállításhoz is, például cukorrépa esetén vagy más terményhez kedvezőtlen talajviszonyok és időjárás esetén, bár nagyobb raktérfogat kellene erre a célra. (A japán rizsföldeken sem idegenkednek a gumihevederes fuvareszközök alkalmazásán.)

A több mint 11,5 tonna hasznos teherbírású és alacsony talajnyomású dömperek lehetővé teszik nagy mennyiségű anyag vagy eszköz szállítását sáros, puha és nehezen járható talajon.

A legnehezebb terepekre

Egyelőre egy alaptípus van, 6 hengeres Cummins B6.7 motorral szerelve, 235 vagy 285 LE teljesítménnyel és hidrosztatikus hátsó meghajtással, amely nagyfokú vonóerőt és 14,5 km/h maximális haladási sebességet biztosít.

Akár 45°-os emelkedők (100%) leküzdésére, egyenetlen terepek, de árkok leküzdésére is képes. A gumihevederek 750 mm szélesek és a hordkerekek is ennek megfelelően lettek megtervezve. A nagy tapadási felületetnek köszönhetően alacsony a talajnyomás, mindössze 0,19 kg/cm², ami töredéke a gumikerekes dömperekhez képest.

A több mint 1,30 m-es gázlómélységnek köszönhetően, a PowerBully a mocsaras vagy elárasztott területeken is gond nélkül közlekedhet és egész évben lehetővé teszi a munkákat, időjárási viszonyoktól függetlenül.

Hasznos teherbírása 11,5 tonna, a puttony térfogata 8,8 m³ (SAE 2:1), amely opciós oldalmagasítókkal és mechanikus hátsó billenőkapuval tovább növelhető. A gépet egyetlen joystick segítségével könnyedén lehet irányítani.

 

A Cummins erőforrás már biodízellel és HVO-val is üzemelhet

A Cummins erőforrás már biodízellel és HVO-val is üzemelhet - fotó: pistenbully.com

Biztonságos és kényelmes munkahely

A PowerBully vezetőfülkéje alapfelszereltségként ROPS és FOPS tanúsítvánnyal rendelkezik. A nagy ablakok, ferde motorháztető és a 360°-os kamerarendszer kiváló kilátást, illetve panorámaképet biztosít a vezetőnek.

Az elöl és hátul elhelyezett LED-es munkalámpák éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között is remekül megvilágítják gép környezetét.

A munkakomfort érdekében a széles vezetőfülke és a vezetőülés is rugózott. A gép minden funkciója egyszerűen vezérelhető a 11"-os érintőkijelzőn és a kartámaszon található vezérlőgombokon keresztül.

 PowerBully 9C horgos konténer-emelővel

PowerBully 9C horgos konténer-emelővel – fotó: pistenbully.com

A munkagép karbantartása egyszerű és időtakarékos a könnyen hozzáférhető pontoknak köszönhetően

A műszerezettség lehetővé teszi a távdiagnosztikát szervizelés esetén és biztosítja, hogy rövid időn belül újra üzemképesek legyenek. Továbbá, a telemetriai interfészen keresztül a járművek pozícióadatai is megtekinthetők, ami lehetővé teszi a flottakezelést is.

A sikeres Baumás premier után a PowerBully demogépei hamarosan megkezdik útjukat az Egyesült Államokba, ahol 2023 márciusában a CONEXPO-n, Észak-Amerika legnagyobb építőipari gépkiállításán mutatkoznak be.

Feltétlenül meg kell még említeni, hogy PowerBully más típusai, darus és horgos-emelőberendezéssel akár kutatók, távvezeték-építő- és bányaipari cégek, erdészetek, katasztrófa-védelem, de járóképes alvázként még akár permetező- vagy műtrágyázó feladatokra is alkalmassá lehetne tenni, főleg automatikus kormányzással.

PowerBully 18T darus kivitelben – fotó: pistenbully.com

Szöveg: www.powertraininternationalweb.com