Az Unimog U530 végsebessége 90 km/h - fotó: Agroinform.hu
Az Unimog minden olyan hidraulikus illetve munkagépcsatlakoztatási kiegészítővel és műszaki jellemzővel rendelkezik, amit ma a legkorszerűbb erőgépeknél elvárunk és kapunk. Aki azt hinné, hogy a hatalmas teljesítményhez nincs meg a súlya a járműnek, azt ki kell ábrándítsuk. Önsúlya 9,6 tonna, megengedett legnagyobb össztömege pedig 13 500 kg. Az Unimog kabin nagy előnye egy hagyományos traktorfülkével szemben, hogy háromszemélyes. A forgalmazó tájékoztatása szerint a jármű mezőgazdasági vontatóként forgalomba helyezhető (T5 járműkategória).
Az Unimog U530 vezetőfülkéje - fotó: Agroinform.hu
Egyre többször találkozunk a számtalan függesztett típus mellett vontatott műtrágyaszóróval agrárkiállításokon. Mezőfalván kettő korszerű modellel is találkozhattunk. A német Güstrower (Maschinen und Antriebstechnik GmbH) GDK 6000 kiállított típusa láncos kaparóléces lehordó szerkezettel rendelkezik, melynek sebességét elektrohidraulika szabályozza, és biztosítja a haladási sebességtől függő mennyiségi adagolást. A lehordó szerkezet és a szórótárcsák hidrosztatikus meghajtásúak, utóbbinál a fordulatszám is hidraulikusan szabályozható.
A Güstrower GDK 6000 vontatott műtrágyaszóró - fotó: Agroinform.hu
A vontatott gép meghajtása kardántengellyel történik, saját olajtartálya, szivattyúja és hűtője van, egyik olajkör a szórótárcsa, a másik a kaparólánc meghajtását biztosítja. Az LH500 szabályzómonitoron a szórólapát fordulatszáma, a szórási érték, az összesen kiszórt mennyiség és terület mind egyszerűen leolvasható.
A RAUCH TWS 85.1 egy standard függesztett műtrágyaszóró és egy nagy térfogatú szállítójármű kombinációja - fotó: Agroinform.hu
A RAUCH TWS 85.1 egy standard függesztett műtrágyaszóró és egy nagy térfogatú szállítójármű kombinációja. A függesztett műtrágyaszóró természetesen önmagában is alkalmazható. Az anyagot a tartályból egy hidrosztatikus hajtású, kóracél csiga juttatja a műtrágyaszóróba. A szórógép tartályainak összbefogadóképessége 8100 liter (7000+1100 liter). A függesztett típus két, hidrosztatikus hajtású modell közül választható ki, AXIS H 30.2 EMC és AXIS HT 50.2 EMC. A szórók CDA szóró technológiával és EMC elektronikus tömegáramlásszabályozó rendszerével, opcióban pedig automatikus forgásirány és szakaszvezérléssel, GPS vezérlőrendszerrel rendelhető.
Az amerikai fejlesztésű Woods Batwing szárzúzó mulcsozó munka közben - fotó: Agroinform.hu
A Gépshow-n munka közben is láthattuk az amerikai Woods Batwing szárzúzó mulcsozót. Tervezése során a nagy nyomaték-kapacitást, a hegesztett terelőlemezekkel ellátott mély burkolatot és az egyszerű traktorfelcsatlakoztatást tartották szem előtt, ezáltal gyorsabban lehet vele dolgozni és több anyagot vághat össze kevesebb idő alatt. A "megközelíthető” vezető éllel rendelkező csavarozott, nagy teherbírású csúszótalpak csökkentik a gyep sérülését forduláskor, és védik a fedelet a sérülések ellen.
A gyors bálakidobásáról híres változókamrás John Deere 451R hengeres bálázó - fotó: Agroinform.hu
Jó néhány hengeres bálázót is kiállítottak, mi most összeállításunkban az egyik leprofesszionálisabb és az egyik legegyszerűbb modellt mutatjuk be a sok felvonultatott típus közül.
A gyors bálakidobásáról híres változókamrás (0,8-1,6 m bálaátmérő) John Deere 451R robusztus, galvanizált, 2,2 méteres, 5 sorban elhelyezett, 6 mm vastag saválló újakkal szerelt rendfelszedő, és az integrált csigás rotor megbirkózik a nagyméretű rendekkel is. A középrehordó csigák egy elemként a rotor szélein kerültek kialakításra („integrált csigás” rotor). A szeletelő kések mindegyike rugós biztosítású. Akadály esetén egyszerűen ki tud térni minden egyes ellenkés, ezzel megakadályozva a gép sérülését vagy a késtörést. Eltömődés esetén pedig a hidraulikusan működő terménytovábbító fenéklemez leengedésével orvosolható a probléma.
A hengeres bálaalakról a CoverEdge bálaszél-kötözési technológia gondoskodik, amelynél a bálaháló szélesebb, mint a bála, így a bálaszéleket is bekötözi 6-7 cm szélességben. A tökéletes bálaszél eredménye a kisebb beázás, és csomagolt bálák esetén nincs kitüremkedő bálaszél, nincs a fólia alatti „légbuborék”.
Egyszerű, orosz technika az orosz Navigator hengeres bálázó - fotó: Agroinform.hu
A legegyszerűbb konstrukciójú bálázó a kiállításon, az orosz NAVIGATOR JB-12 NW fixkamrás, rúdláncos kialakítású típus volt. Az 1,5 méteres munkaszélességű rendfelszedővel szerelt bálázó kamrája 1,2 x 1,2 m méretű bálákat készít 200-400 kg/m3 bálasűrűséggel. Óránkénti teljesítményét 36 db bálában adja meg a gyártó, a kiállított NW változat hálós kötözésre is alkalmas. Üzemeltetéséhez egy hagyományos MTZ-80/82, vagy vele azonos teljesítményű traktor elégséges. Az egyszerű tervezésű bálázó minimális karbantartást igényel és a traktorkabinból egy könnyen kezelhető panelről vezérelhető.
Nagy szállítási kapacitású, korszerű pótkocsikban is bővelkedett a rendezvény állógép kiállítása. Billenő felépítményes vagy letoló rendszerű, átrakó, tápszállító és bálaszállító és hosszan folytathatnánk a sort. Ezekből is válogattunk beszámolónkban.
A Güstrower 25 köbméteres GTU-25 átrakókocsit is láthattuk a kiállításon - fotó: Agroinform.hu
Az arató-cséplő gépek teljesítményének és a mezőgazdasági szállítási kapacitások emelkedése egyre jobban igényli az átrakókocsik alkalmazását a betakarítási munkákban. Több ilyen szállító eszközt is láthattunk a kiállításon.
A német Güstrower 4,6 méter rakodási magasságú, 25 köbméteres GTU-25 típusú átrakókocsit is kiállítótták. Az átrakókocsi 12 m3 ürítési teljesítménnyel rendelkezik, de a szállított anyag mennyiségének szabályozása a TLT fordulatszámmal, illetve egy hidraulikus működtetésű csúszó zsaluval változtatható. A kocsi töltöttségéről a tartályfal front részén található számos kémlelő ablakon keresztül tájékozódhatunk, ha pedig csapadékosra fordulna az idő az alapkivitelhez tartozó rolós ponyvával megvédhetjük a termést. Természetesen az átrakókocsi a betakarítási munkák mellett flexibilis adagolócsővel kiegészítve kiválóan alkalmazható műtrágyaszórók és vetőgépek feltöltésére is.
Az UMEGA AGRO GPP23 Black Edition átrakókocsi - fotó: Agroinform.hu
Ugyanezt a kategóriát képviseli méretben és kialakításban is az UMEGA AGRO GPP23 Black Edition. A 600 mm-es tartálybővítéssel együtt 31 m3-es befogadó kapacitással rendelkezik. Laprugós lengés csillapítású, tandem futóműve 600/55 R26,5 abroncsméretű kerekekkel van felszererlve. A hidraulikus nyitású, TLT ürítőcsigájának meghajtásához 1000 f/min fordulatszámot biztosító erőgép szükséges. Az éjszakai vagy késő esti betakarítási munkáknál végzett begyűjtést KED ürítő csiga és oldalsó LED munkalámpák segíti.
A Litván gyártó másik terméke a letoló rendszerű univerzális pótkocsi, a P120 - fotó: Agroinform.hu
Ugyanennek a litván gyártónak egy letoló rendszerű pótkocsiját is láthattuk a kiállításon. A P120 modell robusztus laprugós lengéscsillapítású vonórúddal, kormányzott hátsó tengellyel rendelkezik. A hidraulikus nyitású hátsó fal helyére vertikális rendszerű trágyaszóró adapter is szerelhető. A pótkocsi raktérfogata 400 mm-es oldalfal bővítéssel, 40 köbméteresre növelhető, a pótkocsi hasznos teherbírása 20 tonna.
Az OEHLER DDK 240 BK bálarögzítővel felszerelt szállító kocsi - fotó: Agroinform.hu
A hatékony és biztonságos bálaszállítás egyik jeles képviselője a kiállításon az OEHLER DDK 240 BK bálarögzítővel felszerelt szállítókocsi volt. A 24 tonna megengedett össztömegű, 10 méteres platóval rendelkező kocsival hengeres és szögletes bálákat egyaránt lehet szállítani. Mérettől függően akár 34 db hengeres bála is gond nélkül elfér a rakfelületén.
Eddig csak traktorral és vetőgéppel találkozhattunk a feltámasztott olasz márka, az ARBOS zöld/fehér színeiben, de immár műtrágyaszóró, permetező és a kiállításon látott véső rendszerű ROCK lazító is elérhető a márka kínálatában itthon. 55 illetve 65 cm-es munkamélységben érhetők el, 5-9 késes kivitelben, 250-390 cm-es munkaszélességgel.
ARBOS, immár lazítóban is - fotó: Agroinform.hu
Az igen széles traktorfelhozatalból két típust emelünk ki. A jubileumát ünneplő Zetor Crystal új generációjánál a 150 HD változat mellett, a 170 HD modellel, 171 lóerőig nyújtották ki a CRYSTAL család kínálatát. Az új típusokba 6,1 literes, hat hengeres, STAGE IV emissziós besorolású, Deutz TCD dízel erőforrásokat építenek be. Az erőátvitelről ECO 40 típusú váltómű gondoskodik, amely 1,750 f/min motorfordulatnál biztosítja a 40 km/h maximális sebességet. A 3 csoportból álló, elektrohidraulikus, automatikus kapcsolású, szinkronizált váltó 30/30 fokozatot biztosít.
A Zetor újdonsága, a Crystal HD 170 - fotó: Agroinform.hu
Az irányváltásról hidraulikus működésű kormánykerékről vezérelhető PowerShuttle irányváltó gondoskodik. A tengelykapcsoló a sebességváltó karról gombnyomásra kapcsolható, kettős nedves tárcsás kivitelű. A legnagyobb változás a hat oszlopos vezetőfülke belső terét érintette. Az egész kezelőszervrendszert áttervezték, eltűntek a hosszú vezérlőkarok, szinte minden gombnyomásra, illetve kapcsolókkal működtethető. Megújult a jobboldali kezelőpult és bővült az innen vezérelhető funkciók száma is.
A gyakorlati programról szóló, eddigi három beszámolónkban, a felvonultatott talajlazítókat, ekéket, szántóföldi kultivátorokat, illetve magágykészítőket, rövidtárcsákat és trágyaszórókat, szántóföldi permetezőket mutattuk be. Az egész kétnapos rendezvény eseményeiről számos élővideó bejelentkezést is közvetítettünk.