Az Európai Parlament mezőgazdasági és közlekedési bizottságai nemrégiben egy közös jelentéstervezetet készítettek, amelynek célja az élő állatok uniós szállítási szabályainak korszerűsítése. A dokumentum azonban éles kritikát váltott ki az állatvédelmi szervezetek részéről, akik szerint az új javaslatok nem nyújtanak kellő védelmet az állatok számára, és a jelenlegi gyakorlatot sem javítják érdemben. Magyarországi szakmai és civil szereplők is aggodalommal figyelik az eseményeket – írja a Magyar Mezőgazdaság.
Az utóbbi években több tudományos kutatás és civil szervezet jelentése is igazolta, hogy a szállítás körülményei sok esetben sértik az állatok jólétét. Gyakori problémák közé tartozik a hosszú utazási idő, a rossz szellőzésű járművek, a túlzsúfoltság, valamint az ivóvíz és élelem hiánya. Ezek mindennapos nehézségek az uniós határokon átnyúló állatszállítás során.
Az Európai Bizottság 2023-ban bejelentette, hogy a „Farm to Fork" stratégia keretében új állatvédelmi szabályokat kíván bevezetni, amelyek különösen az élő állatok szállítására koncentrálnak. Ennek részeként az AGRI és a TRAN bizottság dolgozta ki a mostani jelentéstervezetet.
Noha a bizottságok célként tűzték ki az állatvédelmi szempontok megerősítését, az állatvédők szerint a dokumentum csupán látszatintézkedéseket tartalmaz.
Magyarország nemcsak tranzitországként érintett, hanem jelentős élőállat-exportőr is. Évente több százezer szarvasmarhát, sertést és baromfit szállítanak élve, gyakran több ezer kilométeres utakra, például Törökországba vagy a Közel-Keletre.
Hazai állatvédelmi szervezetek szintén csalódottan fogadták az új tervezetet. Úgy vélik, nem elég általános irányelveket megfogalmazni, hanem részletes, konkrét szabályozásra és annak szigorú betartatására van szükség.
Dr. Varga Katalin, a Magyar Állatorvosi Kamara állatvédelmi szakértője hangsúlyozta: a jelenlegi szabályozás nem biztosítja az állatok méltóságát a szállítás során. Szerinte amennyiben az EU komolyan gondolja az állatjólétet, akkor a gyakorlati lépések – például klímaberendezések kötelezővé tétele és az utazási idők csökkentése – halaszthatatlanná váltak.
Az állatvédők javaslatai
A civil szervezetek több világos követelést is megfogalmaztak, hogy a reform valódi előrelépést jelentsen:
- Maximált szállítási idő: Legfeljebb 8 órát engedélyeznének szarvasmarhák, sertések és baromfik esetében.
- Hőmérsékleti korlátok: A járművek belső hőmérsékletét 5–30 °C között kellene tartani.
- Exporttilalom harmadik országokba: Különösen az állatvédelmi szabályozások gyengesége miatt.
- Szabályozott rakodási protokollok: A szakszerűtlen és erőszakos bánásmód megszüntetése érdekében.
A jelenlegi jelentéstervezet még nem végleges, azt a következő hónapokban az Európai Parlament plénuma is megvitatja.
Indexkép: Pixabay