Az állattenyésztés fokozatosan szűkülő jövedelmezőségi viszonyai mellett egyre inkább kiemelt jelentőségű, hogy a tartástechnológia és annak technikai háttere a lehető leghatékonyabb körülményeket teremtse meg a termelés eredményeinek növeléséhez, úgy, hogy mindeközben
a költségek azonos szinten maradjanak vagy csökkenjenek.
Ennek eléréséhez folyamatos fejlesztésre és modern, korszerű konstrukciójú, megbízható eszközök alkalmazására van szükség. A Mezőfalvai Mezőgazdasági Termelő és Szolgáltató Zrt.-nél is hasonló okok megfontolásából került fejlesztésre a közel 1200 egyedes szarvasmarha-állománnyal bíró húsmarhaágazatukban az etetéstechnológia technikai háttere.
Szabó János gépkezelő és Nagy Kitti húsmarhaágazat-igazgató – fotó: Farkas Imre
Mint ahogy azt Nagy Kitti húsmarhaágazat-igazgatótól megtudtuk, az egyre bővülő szarvasmarha-állományuk etetéséhez korábban mindössze egy 9 köbméteres, egycsigás takarmánykeverő-kiosztó kocsit alkalmaztak, amely már egyre kevésbé volt elegendő kapacitású az állomány gyors és hatékony etetéséhez a legeltetéses tartás közötti időszakokban.
Ebből a megfontolásból az etetési kapacitás bővítése mellett döntöttek, és hasonló egycsigás megoldású, de jóval nagyobb tartályméretű etetőkocsit kerestek. Fontos volt a kiválasztásnál a keverési idő mértéke, a befogadókapacitás, illetve a különböző komponensekből álló takarmánykeverékek homogenitása.
RMH-Mixell 161 takarmánykiosztó kocsi – fotó: Farkas Imre
Mivel az agrárcég közel másfél évtizedes kiváló partneri viszonyban van az Axiál Kft.-vel, így az etetőkocsi-beszerzésnél mérlegelték árajánlatukat. Így ismerték meg a vontatott, 16 köbméteres tartállyal szerelt, egycsigás RMH Mixell 161-es takarmánykeverő-kiosztó kocsit. Mivel nagyon kedvező ár/érték aránnyal és ideális műszaki jellemzőkkel rendelkezett, a beszerzés mellett döntöttek.
2016. év elején állt munkába az új kiosztókocsi, melynél a legelső pozitív tapasztalatuk a keverés gyorsaságában mutatkozott meg. Szabó János gépkezelő tapasztalatait megosztva elmondta, hogy míg a régi, 9 köbméteres kiosztó kocsijuknak a különböző komponensekből összeállított takarmánykeverék keveréséhez kb. egy órára volt szüksége, addig a közel 75 százalékkal nagyobb tartálykapacitású RMH Mixel 161 ezt 15 perc alatt elvégezte.
Nagyon elégedettek a kiosztó kocsi elektronikus kezelőfelületével – fotó: Farkas Imre
Mint elmondta, a kiosztó kocsi üzemeltetéséhez egy középnehéz, univerzális, 140 lóerős erőgépet alkalmaznak, de megbízhatóan működtethető akár már egy 110 lóerős erőgéppel is.
Míg a korábbi kiosztó kocsi csak az egyik oldalra, jobbra tudta kiadagolni a keveréktakarmányt, addig az RMH Mixell hidrosztatikus hajtású kiosztó hevedere mindkét irányban képes a kiadagolásra, sőt balra egy hidraulikusan mozgatható, gyorsított kihordószalag-toldattal
magasabb etetőjászolba is képes bedobni a takarmánykeveréket.
Bár – ahogy azt a kezelő elmondta – ekkor a nagy hevedersebesség miatt fokozott koncentrációt és pontos manőverezést kíván a gép kezelése, mert ellenkező esetben könnyen túlrepíti a takarmányt a heveder az etetővályún.
Az ágazatigazgató külön kiemelte, hogy a keverék homogenitása a rövidebb keverési idő ellenére is sokkal jobb, mint a meglévő kisebb konkurens modellnél. Nagyon elégedettek a kiosztó kocsi elektronikus kezelőfelületével, amely a mérlegrendszer által mért aktuális keveréksúly jól látható kijelzése mellett több mint 10 receptúra tárolására és gombnyomásra történő előhívására is alkalmas többek között.
A 16 köbméteres tartályú RMH kiosztó kocsi keverőcsigája – fotó: Farkas Imre
A kiosztókocsi megbízhatóságát tekintve az elmúlt évben mindössze két apróbb műszaki probléma miatt volt szükség a az Axiál Kft. segítségére. Az egyik a kissé alulméretezett teherbírású vonórúdtámasztó láb, a másik pedig a terhelést kevésbé jól viselő gumiabroncsok miatt történt. A kiosztó kocsit zömmel jól járható betonozott területen, illetve aszfalton vontatják, és a kelleténél többször is cserére szorultak már a gumiabroncsok.
Ilyen karámok között kell a kiosztó kocsinak etetést végezni – fotó: Farkas Imre
Mind a forgalmazó, mind pedig a gyártó keresi már a megoldást, esetleg más gyártmányú vagy nagyobb terhelhetőségű abroncs kiváltásával. "Mindkét probléma előfordulása esetén az Axiál Kft. szakemberei azonnal a segítségünkre siettek, és megoldották a gondot, hogy a kiosztó kocsi egy percre se essen ki a napi munkából" – mondta az ágazatigazgató.