Nemcsak a mindennapos közúti közlekedésben, de napjainkban már a mezőgazdasági és építőipari gépek profiljában is egymás után tűnik fel a tisztán elektromos üzemű vagy hidrogénen alapuló meghajtás – üzemanyagcellás és hidrogénmotoros –, igaz, utóbbi még a legkisebb számban, de már ott is elkezdődött a folyamat.
Hidrogénnel az élbolyban
A JCB 100 millió fontos beruházása a hidrogénüzemű motorok gyártására irányuló projektbe teljes gőzzel halad előre, amelyről már korábban is hírt adtunk. Egy 150 mérnökből álló csapat közel két éve dolgozik a fejlesztéseken, és ennek eredményeképpen lekerült a gyártósorról az 50. JCB hidrogénüzemű, belső égésű motor.
A JCB elnöke, Lord Bamford személyesen vezette a nulla szén-dioxid-kibocsátású megoldás kifejlesztésére irányuló projektet. A már meglévő és jól bevált motorkoncepciót természetesen ehhez jelentősen át kellett tervezni, hogy az hidrogénnel működjön.
A JCB kibocsátás csökkentése irányuló elkötelezettsége csaknem 25 évre nyúlik vissza, és az európai Stage V-ös szintű előírásoknak megfelelő, legújabb dízelmotorok 1999. óta már 97%-kal csökkentették az NOx-kibocsátást és 98%-kal a részecskék kibocsátását. Emellett a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a jó10 évvel ezelőtti gépek, ezáltal is jelentősen csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, üzemanyag-költséget takarítva meg az üzemeltetőknek.
A JCB első hidrogénüzemű motorjából már 50 darab készült – fotó: www.jcb.com
A JCB az elektromos technológia fejlesztésében is élen jár, hogy megfeleljen az ügyfelek szén-dioxid-kibocsátás-mentes termékek iránti igényeinek. Míg az akkumulátoros elektromos meghajtás praktikus a kisebb gépekhez, amelyek kevesebb üzemórát működnek egyhuzamban, és jellemzően kevesebbet is fogyasztanak, addig a nagyobb gépek energiaigénye magasabb. Ez nagyobb akkumulátorokat eredményezne, amelyek töltése hosszabb időt vesz igénybe, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, így nincs lehetőség a feltöltésre a köztes időben.
Ennek eredményeképpen a JCB az elektromos gépek fejlesztését a kompakt gépcsaládra összpontosította, beleértve az 525-60E Loadall teleszkópgémes rakodógépet és a 19C-1E minikotrógépet.
Az alternatív meghajtások mellett természetesen a gyors, könnyű utántöltés sem kerülte és kerüli el a JCB fejlesztőinek figyelmét, beleértve a logisztikát is, ezért alaposan megvizsgálták a HVO-t, a biogázt, az E-fuels üzemanyagokat, az ammóniát és a hidrogént is.
A fenti alternatív üzemanyagok többségének előállításához hidrogénre is szükség van, ezért logikus elsősorban közvetlenül hidrogént használni, mivel ez egy tiszta, szén-dioxid-mentes üzemanyag, amelyet megújuló energiából lehet előállítani. A hidrogén emellett potenciális megoldást kínál a nagyobb gépek akkumulátorai jelentette kihívásra is; lehetővé teszi a gyors, mobil feltöltés lehetőségét.
A hidrogén kapcsán a JCB természetesen az üzemanyagcellás lehetőséget is felülvizsgálta, és 2020 júliusában bemutatta az első hidrogén-üzemanyagcellás építőipari kotrógépét, a 20 tonnás 220X-et. Azonban egyelőre arra a következtetésre jutottak, hogy az üzemanyagcellák túl drágák, túl bonyolultak és nem elég robusztusak az építőipari és mezőgazdasági gépekhez.
Mindent összegezve, megszületett a döntés a hidrogénüzemű motorokkal kapcsolatban, mint a null-emisszió egyik lehetősége. A hidrogén egyedülálló égési tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a hidrogénmotor ugyanazt a teljesítményt, ugyanazt a nyomatékot és ugyanazt a hatékonyságot nyújtsa, mint a mai dízelek, de szén-dioxid-mentesen. Továbbá a dízelmotorok legtöbb alkatrészének felhasználásával nem igényelnek ritkaföldfémeket, és már az építőipari és mezőgazdasági gépekben jól bevált konstrukciókon alapulnak.
A JCB hidrogénmotorjai már a kotró-rakodók és a Loadall teleszkópgémes rakodók prototípusait hajtják, és a vállalat nemrég mutatta be saját tervezésű és építésű mobil utántöltő gépét, amely a hidrogéngázt a gépekhez szállítja. A 10 lábas konténeren alapuló egység tartályaiban összesen 16 darab hidrogénüzemű kotró-rakodó feltöltéséhez elegendő gáz van, és egy áttervezett, átépített Fastractor hátulján vagy egy twist-lock rögzítéssel rendelkező pótkocsin szállítható.
Mobil utántöltő konténer és Fastractor mint szállítójármű – fotó: www.jcb.com
Piaci bevezetés – JCB 403E kompakt elektromos rakodógép
A dízelekkel versenyképes teljesítményű és egész napos üzemidőt kínál minimális zajszinttel és kibocsátás-mentesen, ezért ideális állattartó épületekben, növényházakban, valamint az ott dolgozók közelében végzett munkákhoz.
Főbb jellemzői a következők:
- A 20 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomag a legnagyobb kapacitású ebben a kategóriában
- 33,4 kW-os meghajtómotor, háromféle vezetési móddal
- 20 kW-os csúcsteljesítményű, hidraulikus szivattyúmotor, rakodókanál és raklapvilla üzemmóddal
- ZF tengelyek integrált osztóművel az állandó összkerékhajtáshoz
- Digitális műszerfal és forgókapcsoló a precíz működtetéshez
Tiszta teljesítmény
A JCB 403E típusú, kerekes rakodógépének piaci bevezetésével tovább bővíti az elektromos üzemű kínálatát, elősegítve a mezőgazdasági és kertészeti üzemek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését. A 20 kWh teljesítményű, lítium-ion akkumulátorcsomag a JCB már bevált, más gépeikben is alkalmazott moduljaiból áll össze. Akár egy teljes munkanapot vagy 4-5 órás folyamatos üzemidőt képes teljesíteni vegyes munkamenetben.
A JCB E-Tech termékcsaládhoz hasonlóan a 403E is beépített töltővel rendelkezik, amely lehetővé teszi a különböző helyszíni áramforrásokhoz való csatlakoztatást. Egy 110 V-os konnektorról 12 óra alatt, míg egy 230 V-os ipari vagy háztartási konnektorról mindössze 8 óra alatt tölthető fel teljesen. A JCB fedélzeti gyorstöltője szintén használható a 403E rakodógéphez, amely háromfázisú, 400 voltos hálózatról mindössze 2 óra alatt biztosítja a teljes töltést.
A gép két független villanymotorral van felszerelve, az egyik a hajtásrendszerhez, a másik a hidraulikához. A meghajtó motor 33,4 kW (45,4 LE) teljesítményt nyújt, és három vezetési mód lehetséges, amelyek között a gépkezelő a joystick tetején lévő két gomb segítségével válthat.
A „nyúl" üzemmód maximális menetsebessége 20 km/h, a legdinamikusabb teljesítmény és termelékenység érdekében. A „teknősbéka" üzemmód 8 km/ó-ra van korlátozva a kiegyensúlyozott munkavégzés érdekében. Ez hozzájárul az akkumulátor hosszabb élettartamához és a hosszabb üzemidőhöz anélkül, hogy az emelőteljesítményt csökkentené. A „csiga" mód 5 km/ó maximális sebességgel rendelkezik, amely 0,5 km/ó lépésekben állítható az új forgókapcsolóval és a multifunkciós kijelzőn keresztül. Ez precíz sebességszabályozást biztosít a finom műveletekhez és szűk helyen történő gépmozgásokhoz.
A meghajtás egy integrált osztóművön keresztül jut el a ZF tengelyekhez, amelyek a maximális vonóerő érdekében differenciálzárral is rendelhetők. A rakodógépre keskeny vagy széles kerekek, valamint mezőgazdasági vagy ipari gumiabroncsok választhatók, a leendő alkalmazásoktól függően.
Termelékeny rakodógép
A 403-as dízelmodellből átvett gémszerkezet standard és nagy emelésű konfigurációban kapható, 2,9 méteres, míg a magas emelésű modell 3,1 m-es csapmagasságú. Mindkét konfiguráció alapfelszereltségként hidraulikus gyorscsatlakozóval rendelkezik, és a gémkarok valódi párhuzamos emelést biztosítanak.
A 403E raklapvillákkal 972 kg billenőterhelést kínál mindössze 2671 kg önsúly mellett, amely megfelel az EU-s pótkocsivontatási szabványoknak (3,5 t össztömegig), így ideális gépnek bizonyul nemcsak farmergazdaságokban, hanem a bérmunkában, a tereprendezésben, a kerítésépítésben és más kapcsolódó tevékenységekben történő felhasználásra. Opcióként nagy teherbírású ellensúly is rendelhető, amely 118 kg-mal növeli a billenési terhelést és 121 kg-mal a szállítási súlyt.
A gép egyetlen joystickkal rendelkezik, tetején egy arányos segédvezérlővel. Opcionálisan egy második vezérlőgörgő is rendelhető, amely lehetővé teszi, hogy a gyorsabb munkavégzés érdekében az összes rakodófunkciót egyetlen karról tudja működtetni.
A gép 20 kW-os (27 LE), hatékony hidraulikaszivattyú-motorral rendelkezik, és a hidraulikarendszer kétféle üzemmódot kínál, amelyek a főkonzolon lévő billenőkapcsolóval vezérelhetők. A kanál/tolólap üzemmód dinamikus reakciót, míg a villa üzemmód fokozott precíziós vezérlést biztosít. A programozható állandó áramlású, kiegészítő funkció szintén alapfelszereltség, amely olyan hidromotoros tartozékok működtetésére szolgál, mint például az alomszórók, széna- és szilázsbála-feldolgozók, valamint seprőkefék, amelyek forgási sebességét a gépkezelő a központi kijelzőn vagy a forgókapcsolón keresztül állítja be.
Kezelői kényelem
A JCB 403E rakodógépet kezdetben fix vagy lehajtható védőkerettel kínálják, de 2023 harmadik negyedévétől alternatívaként teljesen üvegezett zárt fülke is rendelhető lesz. A gép új, többfunkciós digitális kijelzőt kapott, amely a gémmozgató joysticktól jobbra lévő forgókapcsolóval módosítható. A gépkezelő ennek segítségével, az LCD-kijelzőn belül beállíthatja az eszközmeghajtó segédhidraulika áramlási sebességét, a limitált hátrameneti sebességet és egyéb funkciókat. A monitoron a gép összes fontos működési adata is megjelenik, beleértve a vezetési módot, az akkumulátor töltöttségi állapotát és a haladási sebességet.
A 403E rakodógép a JCB gyorsan bővülő, teljesen elektromos gépeinek kínálatát bővíti, beleértve a 2,5 tonnás, 6 méteres emelési magasságú Loadall 525-60E teleszkópgémes rakodógépet, amely szintén a dízelmotoros társa paramétereit tükrözi, miközben a felhasználás helyén nulla károsanyag-kibocsátású teljesítményt nyújt.
Az elektromos üzemű gépek nemcsak környezetvédelmi szempontból előnyösek, de a munkakomfortot is tovább fokozzák csendes, rezonanciamentes működéssel.
JCB 403E csuklós kormányzású rakodógép – fotók: www.jcb.com
3 új mobil törlőberendezés, 5 darabos kínálat
A JCB három nagyobb, 400 voltos, háromfázisú, nagy teljesítményű, mobil töltőberendezéssel bővíti powerpack-kínálatát, amely így már 5 tagú lett, 23-104 kWh tárolási kapacitással. Ezentúl nem okoz fejtörést, hol és mikor lehet feltölteni egy munkagépet akár a szántóföld szélén vagy építési területen.
Főbb jellemzők:
- Autóipari minőségű lítium-ion akkumulátortechnológia
- Robusztus, teljes acélház villazsebekkel és emelőpontokkal
- Színes érintőképernyős kijelző a könnyű vezérlés érdekében
- Zéró károsanyag-kibocsátás és hangtalan üzemmód
Tiszta teljesítmény
A JCB az eddigi két 230 voltos, egyfázisú, elektromos tárolókapacitása (mobil áramforrás) sikerére építve három új, 400 V-os, háromfázisú egységet dob piacra. Az akkumulátoros tápegységek lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy csökkentsék a klasszikus dízelgenerátoroktól való függőségüket, amikor alacsony az elektromosáram-igény ott, ahol (még) nincs kiépített elektromos hálózat. Ez növeli az energiahatékonyságot, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a kipufogógáz-kibocsátást, és csendesebb, alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású munkaterületet eredményez.
Tipikus eset építkezéseken, hogy a mobil generátorok akár az idő 80%-át is eltöltik 30%-os terhelés mellett vagy az alatt, és így cseppet sem hatékony üzemmódban működnek, ettől függetlenül még időszakos szervizelésre is szükség van.
A mobil áramforrásai a JCB E-Tech elektromos gépeinek például a mini kotrógépek, a kompakt teleszkópos rakodók és a mini dömperek töltésére is zöldmegoldást kínálnak. A powerpack zöldárammal is tölthető (akár agrovoltikus megoldással), majd a helyszínre szállítható a gépek feltöltéséhez.
Csökkenthető költségek és tartalék áramforrás
Az elektromos tápegységek használatával nemcsak a gazdák vagy építési vállalkozók gépei működhetnek gond nélkül, de ahogyan egy rendezvény helyszínét képesek ellátni árammal, úgy egy gazdaság működtetésébe is besegíthetnek áramszünet idején.
A három új powerpack a 3.50QE; 3.75QE és 3.100QE típusjelzést kapta. A 400 voltos kimeneti feszültséggel rendelkező töltőberendezések teljes tárolókapacitása 46 kWh, 69 kWh és 104 kWh. Mindegyik egység 36 kW-os, folyamatos teljesítményű 25°C-os környezeti hőmérsékleten, többféle csatlakozóaljzatot kínálnak túláramvédelemmel, valamint bemeneti és kimeneti gyűjtősínnel a maximális csatlakozási rugalmasság érdekében.
A tápegységek JCB LiveLink-kompatibilisek, ami távfelügyeletet biztosít, és lehetőséget ad a felhasználóknak néhány kimeneti aljzat vezérlésére is. Így a kezelők távolról kikapcsolhatják azokat az aljzatokat, amelyekre már nincs szükségük, javítva a működés hatékonyságát.
Nemcsak telephelyen, de külső munkaterületen is alkalmazhatók a távfelügyelettel és távvezérléssel is ellátott mobil töltőegységek – fotók: www.jcb.com
Minden egyes JCB elektromos erőforrás csomagot egy robusztus, teljes acélból készült, emelőpontokkal és targoncazsebekkel ellátott házba építettek be, így könnyen szállíthatók. Nincsenek folyadékok, nincsenek szűrők, és nincs szükség rendszeres szervizelésre, ezért alacsony üzemeltetési költségeket és maximális rendelkezésre állást biztosítanak.
Nagy energiasűrűségű, lítium-ion akkumulátortechnológiával a legkisebb csomagban is maximális teljesítményt nyújtanak, csökkentve a dízelüzemű áramtermeléstől való függőséget minden alkalmazásban.
Forrás: www.jcb.com