Az okos munkagép és az intelligens traktor egymásra találásának szabványosított módja az ISOBUS. Kevésbé fellegzősen: a fedélzeti számítógéppel ellátott munkagép oda-vissza adatforgalmat bonyolít a traktor őt vezérlő termináljával.

Mi van azonban akkor, ha Önnek már van egy ISOBUS-terminállal ellátott traktora és ISOBUS-támogatású munkagépet keres hozzá? Lehet azt még a kipróbálás vagy a vásárlási döntés előtt tudni, hogy a két rendszer képes-e kommunikálni egymással? És ha igen, milyen szolgáltatásokra képesek?

Az ISOBUS adatbank valamennyi kérdésére választ ad. Ebben az összes eddig minősített terminál, traktoroldali és munkagépre telepített számítógép szerepel.

Az ISOBUS-adatbank feltöltésének kezdeti időszakában elsősorban a német DLG minősítését fogadták el, és ezeket szerepeltették a kimutatásokban. Az alapszabvány továbbfejlesztésével, a lehetséges funkcionalitások kikristályosodásával azonban az adatbankot működtető AEF (Agricultural Industry Electronics Foundation, 190-nél több tagvállalattal) saját minősítési alapelveket dolgozott ki. Ezek szerint ellenőrzi az ISOBUS-kapcsolódási lehetőségeket ma már 5 akkreditált laboratórium.

traktor

Ha valamelyik gép nincs benne az adatbankban, akkor annak rendszere nem ellenőrzött – fotó: Shutterstock

Ők olyan – kék színű – matricával látják el az ellenőrzött gépeket, amelyek pontosan feltüntetik, hogy milyen funkciók ISOBUS-követelmények szerinti megvalósítására képes az eszköz. A DLG által korábban minősített berendezések lehetőségeit 2017. március 1-ig az új laboratóriumok valamelyikével felül kell vizsgáltatni. Ettől az időponttól kezdve a DLG TEST időközben túlhaladott eredményei már nem szerepelnek az AEF honlapján, kizárólag az „AEF Certified ISOBUS” lesz mérvadó.

2017 márciusától már csak a kék matrica érvényes

2017 márciusától már csak a kék matrica érvényes – a DLG TEST idejétmúlt

A lényeg az, hogy a vevő még a döntését megelőzően ellenőrizheti az AEF által meghatározott funkciók összevetésével, hogy az adott munkagép a traktor-terminállal kompatibilis-e.  A matricán szereplő rövidítések jelentése:

• UT (Universal Terminal): Egyetlen terminál (más néven „konzol”) oldja meg bármelyik gyártó ISOBUS-t támogató eszközének vezérlését.

• TECU (Basic Tractor ECU): A munkagép számára fontos információk, például a haladási sebesség, a TLT-fordulatszám, a teheremelő hidraulika helyzete és a menetirány meghatározása.

• AUX-N (Auxiliary Control – new): Bonyolult munkagépek kezelését megkönnyítő olyan eszközök, mint pl. a joystick. Vigyázat! Az AUX-N azt is jelenti, hogy a rendszer a korábbi AUX-O („old”) minősítésű kezelőelemekkel nem kompatibilis.

• TC-BAS (Task-Controller basic ): A munkavégzés szempontjából fontos adatokat átveszi és rendelkezésre bocsátja. A táblatérkép és a TC-BAS feladatvezérlő közötti adatcsere ISO-XML formátumban történik.

• TC-GEO (Task-Controller geo-based): Az elvégzett munka adatait helyhez kötötten rögzíti.

• TC-SC (Task-Controller Section Control): Permetezőgépek, műtrágyaszórók és vetőgépek automatikus szakaszolása GPS-alapon.