Annyi információ már kiderült, hogy saját hazájában már elérhető, rendelhető az elektromos hajtású, könnyű univerzális erőgép, nemzetközi piaci bevezetése pedig jövő évben várható. Most az amerikai piacon forintba átszámítva kb. 11 millióba kerül egy ilyen erőgép.
Az USA-ban, Kaliforniában található SOLECTRAC LLC megalapítója és a traktor fejlesztője Stephen Heckeroth közel három évtizede keres alternatívákat a fosszilis tüzelőanyagokra. 25 éves tapasztalattal rendelkezik az elektromos meghajtású járművek kialakításában, fejlesztésében. A traktor fejlesztése még 2014-ben indult meg, egy indiai-amerikai kutatási és fejlesztési fórum kapcsán. A gyártó kifejlesztett egy jelentős kapacitású lítium akkumulátort és nagy nyomatékú elektromos motort a projekthez.
Tavaly egy tíz darabos nullszéria készült az erőgépből – fotó: solectrac.com
2018-ban a prototípusok tesztje és a konstrukciós módosítások után egy 10 darabos nullszéria készült az erőgépből. Külső megjelenésben leginkább az egyszerűség jellemzi a traktort, ami ebben a kategóriában abszolút előnyt jelent. A külsejét tekintve talán a régi kis FORD traktorok formavilágát másoló, indiai vagy kínai traktor jutna róla az eszünkbe. A legtöbb szakembert természetesen nem a fejlesztés története, hanem az elektromos hajtású traktor műszaki jellemzői érdekelnek. Lássuk, mit nyújt a SOLECTRAC eUtility felhasználójának.
Az elektromos motor körülbelül 36,7 kW (50 LE) maximális teljesítményt nyújt. A traktor – az alapkivitelben 35 kWh beépített akkumulátorok esetén – töltésenként terheléstől függően kb. 5–8 óráig üzemidőt tud dolgozni, de ez 20 kWh-s pótakkumulátorral tovább növelhető. A pótelemet a hátsó függesztőszerkezetre kapcsolhatjuk. Az akkumulátort hagyományos hálózatról gyors töltéssel három órán belül vagy lassú töltéssel egy éjszakán át is tölthetjük. A beépített akkumulátorkezelő rendszer automatikusan megvédi az akksikat a töltés és a kisütés során. Az akkumulátor élettartama 3000 töltés és kisütés, ami a gyártó szerint kb. 10 éves élettartam-ciklusnak felel meg.
Az elektromos meghajtásnak a norvég nagy hideg sem okoz problémát – fotó: precisionag.no
Az erőátvitelről High-Low - mechanikus váltó gondoskodik 8/8 sebességfokozatot és 32 km/h maximális sebességet biztosítva. Természetesen hátsó TLT kivezetéssel is rendelkezik az erőgép, amely 540 f/min fordulatszámot biztosít. Nem hidraulikus emelésű, CAT I. hátsó hárompont függesztő berendezése 450 kg emelőképességű, de amennyiben az alsó két pontot használjuk függesztésre vagy vontatásra, akkor ennek a 3 szorosát is megtartja. Alapkivitelben a traktor nem rendelkezik hidraulikus rendszerrel, de kérésre kiegészítik a hidraulikus működtetésű munkagépeket kiszolgáló, hidraulikus szivattyúval.
A traktor jelen pillanatban kétféle hasmagassággal áll rendelkezésre, illetve egyelőre csak vezetőfülke nélküli, ROPS védőkeretes verzió létezik belőle. Ezzel a felszereltséggel kb 2000 kg az üzemi tömege. A gyártó SOLECTRAC LLC fejlesztési tervei között szerepel egy tisztán elektromos működésű homlokrakodó kifejlesztése a traktorhoz, amelyhez szükség lesz a 20 kWh kapacitású pótakksira, amely a hátsó hárompont függesztő szerkezetre kapcsolva és ellensúlyként is szolgál. A jelenlegi hátsókerékhajtású modell mellett hamarosan segédmellsőkerékhajtású modell is elérhető lesz.