Lassan közeledik a nyári betakarítás, ezért ideje felébreszteni a kombájnokat a téli álmukból és megkezdeni a felkészítést a szezonra, hogy mindent megtegyünk a hibamentes üzemeltetésért az időjárás szeszélyei miatt egyre rövidülő aratási időszakban.

Ha követtük a korábban közölt cikkben találhatóakat a helyes téli tárolásról, akkor jó állapotban vár minket a munkagép és könnyű dolgunk lesz a kombájn átnézésekor. Ezen felül, ha a téli előrendelési kedvezményeket is kihasználtuk a nyáron vezetett hibalistánk alapján, akkor már a beépítésre váró alkatrészek egy része is a polcunkon van, mellyel jelentős költségeket tudtunk megspórolni.

kombájn szerelés

Burkolatok és kerekek eltávolítása a jobb hozzáférhetőség érdekében – fotó: Szirmai Balázs

Első lépésként célszerű levenni az első kerekeket és eltávolítani a téli tárolás során még le nem vett burkolatokat, hogy kényelmesen hozzáférjünk az eldugott helyen található gépelemekhez. Célszerű tartani egy nagyobb hibafelvételt az elején, így egyben meg tudjuk rendelni a szükséges alkatrészek nagy részét elkerülve azt, hogy szerelés közben külön-külön rendelgessük az alkatrészeket és napokat kelljen várni a hiányzó darabokra a folytatáshoz.

Munkagép alkatrész katalógusok

Az alkatrészek beazonosításában és megrendelésében a következő honlapok segíthetnek:

  • John Deere gépkatalógusok – Itt megtalálható az összes John Deere munkagép alkatrész katalógusa.
  • Claas gépkatalógusok – Bejelentkezés után itt megtalálható az összes Claas munkagép alkatrész katalógusa és hozzá lehet férni az összes alkatrészrajzhoz.

A fenti linkeken fellelhetjük az egyes alkatrészek robbantott ábráit, így segítséget kaphatunk a szét- és összeszerelésben, valamint megtaláljuk az alkatrészekhez tartozó cikkszámot, mely segít az árajánlatkérésben és rendelésben.

Ékszíjak, láncok, csapágyak és csigák

Ha már könnyen hozzáférünk a géphez, akkor vegyük le/lazítsuk fel még jobban az ékszíjakat, hogy terheletlen állapotban legyenek a gépelemek és hajtsuk meg egyesével a tengelyeket, szíjtárcsákat, forgó alkatrészeket és a következőkre figyeljünk:

Fellazított és eltávolított ékszíjak

Fellazított és eltávolított ékszíjak – fotó: Fecsó Gábor

Már korábban részletesen foglalkoztunk a csapágyak meghibásodásának okaival és szakszerű beépítésével, most ezt a tudást használjuk fel.

  • Vizsgáljuk meg nem „lógnak-e”, lötyögnek-e a csapágyak, a tengelyek, a szíjtárcsák, és megfelelő pozícióban tartják-e a gépelemet.
  • Nagyobb sebességgel megforgatva a rossz csapágy erősebb, „morgó” hangot ad ki magából, illetve sokkal hamarabb megáll, mint az ép csapágy. Tartós üzemeltetés során jobban melegszik, mint a többi csapágy. Hibás csapágy esetén cseréljük le a csapágyat szakszerűen és hajtsuk meg újra, hogy meggyőződjünk a helyes beépítésről.
  • Csapágy szerelésekor, ha lekötjük a kivezetett zsírzó vezetékeket győződjünk meg kézi zsírozással, hogy a vezeték átjárható és megfelelően keni-e a csapágyat.
  • Célszerű felírni a gépben tartott füzetbe a frissen cserélt csapágy típusát és cseréjének idejét, így segítve a jövőbeli karbantartás tervezését.

Lánchajtást is több helyen találunk minden típusú betakarító gépben. A láncok nagy ellensége a szárazon futás és/vagy túlfeszített állapot, ezt próbáljuk mindenképpen elkerülni. Láncnál csak a húzó ágnak kell feszesnek lennie és ne felejtsük el rendszeresen kenni a láncszemeket. 

Lánchajtás és hidraulikai vezetékek ellenőrzés

Lánchajtás és hidraulikai vezetékek ellenőrzése – fotó: Fecsó Gábor

  • Láncok esetén vizsgáljuk meg a fogaskerekeket, hogy mennyire kopott a fogprofil, szükséges-e cserélni.
  • Vizsgáljuk meg a lánc feszességét, nyúlását. Szükség esetén vegyünk ki egy szemet a láncból.
  • Vizsgáljuk meg a patent szemet, nem sérült-e a biztosítója.
  • Állítsuk be a megfelelő láncfeszességet, ami nem túl feszes, hiszen a lánchajtás a vonóelemes alakkal záró hajtások közé tartozik, amelyet nem szabad nagyon megfeszíteni.

A modernebb kombájnokban igyekeznek a szíjhajtások egy részét hidraulikus meghajtással kiváltani, azonban nincs kombájn szíjhajtás nélkül:

  • Vizsgáljuk meg a szíjakat és ha szakadt, sérült vagy berepedezett rendeljünk belőle újat.
  • Tegyük vissza a szíjakat és húzzuk meg a szíjfeszítőket és figyeljük meg, hogy egy síkban fut-e a hajtás valamint, hogy könnyen, szorulás nélkül tudjuk-e forgatni a kapcsolatot.

A csigák fontos részei a kombájnoknak egyaránt megtaláljuk őket a magtartályban, a rosták alatt, de az ürítőcsőben is:

  • Nézzük meg, hogy nem sérült-e a csigák levelei.
  • Ellenőrizzük, hogy megvan-e a megfelelő anyagvastagság a levelek széleinél.

A rázóasztalnál, illetve a rosták felfogatásánál megkerülhetetlen alkatrészek a különböző méretű szilentek. Ezeknek van előírt csere intervalluma is, illetve ha szemrevételezésnél azt látjuk, hogy elkezdett berepedezni, akkor cseréljük ki őket. A szilentek cseréje nem megoldható a szántóföldön, ez az egyik legkörülményesebben szerelhető alkatrész, ezért inkább szezon előtt a műhelyben cseréljük ki őket. Összeszerelésnél figyeljünk a helyes pozícióban történő beépítésre, mert ha rossz, feszített pozícióban építjük be, nem fog túl sokáig működni.

Hajtóművek, szűrők

A hosszú élettartam kulcsa a megfelelő minőségű és mennyiségű kenőanyag. Minden esetben ellenőrizzük a kenőanyagok szintjét a hajtóművekben, és ha szükséges töltsünk utána, vagy ha elérte a csere intervallum idejét, cseréljük le teljesen.

Szűrők ellenőrzése és cseréje

Szűrők ellenőrzése és cseréje – fotó: Fecsó Gábor

A szűrőkkel ugyan ez a helyzet: tiszta levegőt biztosítanak a motornak és a gépkezelőnek, valamint tiszta üzemanyagot a motornak és tiszta munkaközeget a szivattyúknak, hidromotoroknak. Célszerű a szűrők nagy részét minden szezon előtt cserélni, mivel ahhoz képest, hogy mekkora kárt okozhatnak a több éves szűrők, bekerülési költségük nagyon alacsony.

Kések, pengék és a fogyasztás

Ha kicsit is eltér a betakarítás pillanatában a növénynek állapota az ideálistól, akkor nagyon meghálálja magát az éles penge a vágóasztalon és az éles szecskázókések.

Nedvesebb, zöldebb állományban nagyon sokat számít, hogy milyen állapotban vannak a pengéink, illetve éles pengék esetén kevésbé terheljük a motor a szecskázóval, amely üzemanyag megtakarításban is megjelenik a nap végén.

Ellenőrizzük a dobléceket és a dobkosarat is, mivel ha túlságosan kopottak, akkor nem lesz megfelelő a cséplés minősége.

Fordítható szecskázó kések egy John Deere kombájnon

Fordítható szecskázó kések egy John Deere kombájnon - fotó: Fecsó Gábor

Ne feledkezzünk el az elektromos rendszerről sem! Nézzük meg, hogy a forgásfigyelők megfelelően működnek-e, mivel ezek segítségével elkerülhetjük, hogy túl nagy „medvét” fogjunk.

Fontos a világítás helyes működése is, hiszen gyakran este vonulunk vissza a gépekkel és nagyon fontos a jól láthatóság a balesetek elkerülése érdekében.

Ha ilyen módon átvizsgáltuk a gépünket, tegyük vissza a szíjhajtásokat és végezzünk egy teljes alapos zsírozást a gépen. Ne felejtsük kis a kardánkereszteket és az eldugott, szezonban kevésbé hozzáférhető helyen találhat zsírzópontokat is.

Zsírozás után, hajtassuk meg a gépet és keressünk csöpögést, laza csatlakozókat, laza csavarokat, amelyek később akár egy kombájntűz forrásai lehetnek. Hallgassuk meg és figyeljük meg a gép járását, keressünk rendellenességre utaló zörejeket.

Ha rendben találtunk mindent, visszaépíthetjük a burkolatokat, felszerelhetjük a munkagépet a szükséges szerszámokkal és pótalkatrészekkel, mint például tartalék pengék és bedobó ujjak, hogy szükség esetén a szántóföldön is gyorsan meg tudjuk javítani a kisebb hibákat.

Ne keletkezzünk el a poroltókról sem, hiszen a kombájn üzemszerű állapota, hogy poros és szalmával, törekkel van borítva. Elég egy rossz csapágy, ami felmelegszik, vagy egy rosszul érintkező vezeték és már kész is a baj.

Célszerű az előírt egy darab poroltó helyett kettőt-hármat is tartani a gépen, hiszen aki már látott géptüzet az tudja, hogy egy poroltó nem sok mindenre elég.

Ha fenti listán alapján alaposan átnéztük a gépünket és kijavítottuk a hibákat, minden esélyünk megvan egy hibamentes, sikeres szezonra.

Hibamentes betakarítást kívánok mindenkinek!