Ha követtük a korábban közölt cikkben találhatóakat a helyes téli tárolásról, akkor jó állapotban vár minket a munkagép és könnyű dolgunk lesz a kombájn átnézésekor. Ezen felül, ha a téli előrendelési kedvezményeket is kihasználtuk a nyáron vezetett hibalistánk alapján, akkor már a beépítésre váró alkatrészek egy része is a polcunkon van, mellyel jelentős költségeket tudtunk megspórolni.
Burkolatok és kerekek eltávolítása a jobb hozzáférhetőség érdekében – fotó: Szirmai Balázs
Első lépésként célszerű levenni az első kerekeket és eltávolítani a téli tárolás során még le nem vett burkolatokat, hogy kényelmesen hozzáférjünk az eldugott helyen található gépelemekhez. Célszerű tartani egy nagyobb hibafelvételt az elején, így egyben meg tudjuk rendelni a szükséges alkatrészek nagy részét elkerülve azt, hogy szerelés közben külön-külön rendelgessük az alkatrészeket és napokat kelljen várni a hiányzó darabokra a folytatáshoz.
Munkagép alkatrész katalógusok
Az alkatrészek beazonosításában és megrendelésében a következő honlapok segíthetnek:
- John Deere gépkatalógusok – Itt megtalálható az összes John Deere munkagép alkatrész katalógusa.
- Claas gépkatalógusok – Bejelentkezés után itt megtalálható az összes Claas munkagép alkatrész katalógusa és hozzá lehet férni az összes alkatrészrajzhoz.
A fenti linkeken fellelhetjük az egyes alkatrészek robbantott ábráit, így segítséget kaphatunk a szét- és összeszerelésben, valamint megtaláljuk az alkatrészekhez tartozó cikkszámot, mely segít az árajánlatkérésben és rendelésben.
Ékszíjak, láncok, csapágyak és csigák
Ha már könnyen hozzáférünk a géphez, akkor vegyük le/lazítsuk fel még jobban az ékszíjakat, hogy terheletlen állapotban legyenek a gépelemek és hajtsuk meg egyesével a tengelyeket, szíjtárcsákat, forgó alkatrészeket és a következőkre figyeljünk:
Fellazított és eltávolított ékszíjak – fotó: Fecsó Gábor
Már korábban részletesen foglalkoztunk a csapágyak meghibásodásának okaival és szakszerű beépítésével, most ezt a tudást használjuk fel.
- Vizsgáljuk meg nem „lógnak-e”, lötyögnek-e a csapágyak, a tengelyek, a szíjtárcsák, és megfelelő pozícióban tartják-e a gépelemet.
- Nagyobb sebességgel megforgatva a rossz csapágy erősebb, „morgó” hangot ad ki magából, illetve sokkal hamarabb megáll, mint az ép csapágy. Tartós üzemeltetés során jobban melegszik, mint a többi csapágy. Hibás csapágy esetén cseréljük le a csapágyat szakszerűen és hajtsuk meg újra, hogy meggyőződjünk a helyes beépítésről.
- Csapágy szerelésekor, ha lekötjük a kivezetett zsírzó vezetékeket győződjünk meg kézi zsírozással, hogy a vezeték átjárható és megfelelően keni-e a csapágyat.
- Célszerű felírni a gépben tartott füzetbe a frissen cserélt csapágy típusát és cseréjének idejét, így segítve a jövőbeli karbantartás tervezését.
Lánchajtást is több helyen találunk minden típusú betakarító gépben. A láncok nagy ellensége a szárazon futás és/vagy túlfeszített állapot, ezt próbáljuk mindenképpen elkerülni. Láncnál csak a húzó ágnak kell feszesnek lennie és ne felejtsük el rendszeresen kenni a láncszemeket.
Lánchajtás és hidraulikai vezetékek ellenőrzése – fotó: Fecsó Gábor
- Láncok esetén vizsgáljuk meg a fogaskerekeket, hogy mennyire kopott a fogprofil, szükséges-e cserélni.
- Vizsgáljuk meg a lánc feszességét, nyúlását. Szükség esetén vegyünk ki egy szemet a láncból.
- Vizsgáljuk meg a patent szemet, nem sérült-e a biztosítója.
- Állítsuk be a megfelelő láncfeszességet, ami nem túl feszes, hiszen a lánchajtás a vonóelemes alakkal záró hajtások közé tartozik, amelyet nem szabad nagyon megfeszíteni.
A modernebb kombájnokban igyekeznek a szíjhajtások egy részét hidraulikus meghajtással kiváltani, azonban nincs kombájn szíjhajtás nélkül:
- Vizsgáljuk meg a szíjakat és ha szakadt, sérült vagy berepedezett rendeljünk belőle újat.
- Tegyük vissza a szíjakat és húzzuk meg a szíjfeszítőket és figyeljük meg, hogy egy síkban fut-e a hajtás valamint, hogy könnyen, szorulás nélkül tudjuk-e forgatni a kapcsolatot.
A csigák fontos részei a kombájnoknak egyaránt megtaláljuk őket a magtartályban, a rosták alatt, de az ürítőcsőben is:
- Nézzük meg, hogy nem sérült-e a csigák levelei.
- Ellenőrizzük, hogy megvan-e a megfelelő anyagvastagság a levelek széleinél.
A rázóasztalnál, illetve a rosták felfogatásánál megkerülhetetlen alkatrészek a különböző méretű szilentek. Ezeknek van előírt csere intervalluma is, illetve ha szemrevételezésnél azt látjuk, hogy elkezdett berepedezni, akkor cseréljük ki őket. A szilentek cseréje nem megoldható a szántóföldön, ez az egyik legkörülményesebben szerelhető alkatrész, ezért inkább szezon előtt a műhelyben cseréljük ki őket. Összeszerelésnél figyeljünk a helyes pozícióban történő beépítésre, mert ha rossz, feszített pozícióban építjük be, nem fog túl sokáig működni.
Hajtóművek, szűrők
A hosszú élettartam kulcsa a megfelelő minőségű és mennyiségű kenőanyag. Minden esetben ellenőrizzük a kenőanyagok szintjét a hajtóművekben, és ha szükséges töltsünk utána, vagy ha elérte a csere intervallum idejét, cseréljük le teljesen.
Szűrők ellenőrzése és cseréje – fotó: Fecsó Gábor
A szűrőkkel ugyan ez a helyzet: tiszta levegőt biztosítanak a motornak és a gépkezelőnek, valamint tiszta üzemanyagot a motornak és tiszta munkaközeget a szivattyúknak, hidromotoroknak. Célszerű a szűrők nagy részét minden szezon előtt cserélni, mivel ahhoz képest, hogy mekkora kárt okozhatnak a több éves szűrők, bekerülési költségük nagyon alacsony.
Kések, pengék és a fogyasztás
Ha kicsit is eltér a betakarítás pillanatában a növénynek állapota az ideálistól, akkor nagyon meghálálja magát az éles penge a vágóasztalon és az éles szecskázókések.
Nedvesebb, zöldebb állományban nagyon sokat számít, hogy milyen állapotban vannak a pengéink, illetve éles pengék esetén kevésbé terheljük a motor a szecskázóval, amely üzemanyag megtakarításban is megjelenik a nap végén.
Ellenőrizzük a dobléceket és a dobkosarat is, mivel ha túlságosan kopottak, akkor nem lesz megfelelő a cséplés minősége.
Fordítható szecskázó kések egy John Deere kombájnon - fotó: Fecsó Gábor
Ne feledkezzünk el az elektromos rendszerről sem! Nézzük meg, hogy a forgásfigyelők megfelelően működnek-e, mivel ezek segítségével elkerülhetjük, hogy túl nagy „medvét” fogjunk.
Fontos a világítás helyes működése is, hiszen gyakran este vonulunk vissza a gépekkel és nagyon fontos a jól láthatóság a balesetek elkerülése érdekében.
Ha ilyen módon átvizsgáltuk a gépünket, tegyük vissza a szíjhajtásokat és végezzünk egy teljes alapos zsírozást a gépen. Ne felejtsük kis a kardánkereszteket és az eldugott, szezonban kevésbé hozzáférhető helyen találhat zsírzópontokat is.
Zsírozás után, hajtassuk meg a gépet és keressünk csöpögést, laza csatlakozókat, laza csavarokat, amelyek később akár egy kombájntűz forrásai lehetnek. Hallgassuk meg és figyeljük meg a gép járását, keressünk rendellenességre utaló zörejeket.
Ha rendben találtunk mindent, visszaépíthetjük a burkolatokat, felszerelhetjük a munkagépet a szükséges szerszámokkal és pótalkatrészekkel, mint például tartalék pengék és bedobó ujjak, hogy szükség esetén a szántóföldön is gyorsan meg tudjuk javítani a kisebb hibákat.
Ne keletkezzünk el a poroltókról sem, hiszen a kombájn üzemszerű állapota, hogy poros és szalmával, törekkel van borítva. Elég egy rossz csapágy, ami felmelegszik, vagy egy rosszul érintkező vezeték és már kész is a baj.
Célszerű az előírt egy darab poroltó helyett kettőt-hármat is tartani a gépen, hiszen aki már látott géptüzet az tudja, hogy egy poroltó nem sok mindenre elég.
Ha fenti listán alapján alaposan átnéztük a gépünket és kijavítottuk a hibákat, minden esélyünk megvan egy hibamentes, sikeres szezonra.
Hibamentes betakarítást kívánok mindenkinek!