Úgy tűnik, új életre kel az 1932-ben alapított neves angol motorgyártó, a Perkins, amelynek dízelmotorjai világszerte megtalálhatók voltak szinte minden lehetséges alkalmazásban, a legkülönfélébb mezőgazdasági és munkagépekben.

1959-től 1994-ig a Massey Fergusonnak volt kizárólagos motorbeszállítója, de 2004-ig a JCB-nek is gyártott motorokat. Továbbá kishaszonjárművekben, nehéz tehergépkocsikban és autóbuszokban, de még motorvonatokban is alkalmazták gyártmányaikat.

A motortörténet apró érdekessége, hogy nem volt úgynevezett egységes gyári szín, ezt mindig a megrendelők – jármű- és gépgyártók – igényéhez, imidzsszínéhez igazították. A jelek szerint ma a sötétkék az egységes Perkins-szín.

Perkins motor

A Perkins hibrid egység premierje a ConExpo 2023 kiállításon volt – fotó: www.perkins.com

Új utakon, kevésbé ismert nagy fordulatok

A Perkinsnek számos potenciális piacon volt és van gyáregysége: Egyesült Államok, Brazília, Kína, India, Japánban pedig vegyesvállalata. Az 1970-es években beszállítója lett a Caterpillarnak, 1984-ben megvásárolták az 1956-ban alapított Rolls-Royce Dieselst, 1986-ban a szintén régi neves angol motorgyártót, a Gardnert (L. Gardner & Sons – alapítva: 1868, motorgyártás 1895 óta).

1998-ban a Caterpillar felvásárolta a Perkinst, majd 20 év múlva, 2018. június 1-től Steve Fergusont választották meg a Perkins Engines elnökévé, aki előtte a Caterpillar fejlett részegységgyártó részlegének vezérigazgatója volt, és még felügyelete alá tartozott 15 kisebb tengerentúli üzem a világban. Ettől függetlenül megmaradt az alelnöki posztja is a Caterpillarnál.


Gyorsabb átállás, beépítésre kész hibrid megoldások

A Perkins új, integrált hibrid erőforrás-kínálatával és energiatárolási lehetőségeivel kíván segíteni a gépgyártóknak (OEM-ek számára) a gyors és minél inkább környezetbarát átállásban. A csomag részét képezik még a szükséges mechanikai, elektromos, szoftver- és vezérlőegységek is. Kiemelt szempont volt, hogy a mérethez és tömeghez képest a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtsák.

Mint a márka eddigi motorgyártói története során, most a teljes gyártmánypalettát lefedő hibrid hajtásalappal kíván ismét piacvezető szerepre lépni, amely igen széles spektrumban konfigurálható a különböző off-highway alkalmazásokhoz, költséghatékony módon. Ezen előnyöket a majdani üzemeltetők is kamatoztatni tudják, nemcsak a munkában, de az újraértékesítésnél is.

A Perkins mérnökei irányítják a tervezési, tesztelési és a gépek típusengedélyeztetési folyamatait. Egyetlen kézből érkezik az integrált hajtásláncrendszerekhez szükséges összes fődarab, alkatrész, erőátvitel, elektronika, akkumulátorok, inverterek, motorgenerátor, hűtőrendszer, szoftver stb., ami a jövőre nézve leegyszerűsíti a szervizelést és karbantartást is az üzemeltetők számára.

Perkins motor

Perkins motor

Új korszak a Perkinsnél: komplett hibrid rendszerek, számtalan off-highway alkalmazáshoz – fotó: www.perkins.com

A Perkins hibrid megoldások főbb jellemzői

48, 300 és 600 voltos tápfeszültség, moduláris, lítium-ion akkumulátoros kialakítással, gyártói telematikával, számos következő generációs off-highway alkalmazáshoz, az építőipar, az ipar, az anyagmozgatás és a mezőgazdaság számára.

A Perkins a legszélesebb dízelmotor-teljesítménytartományt kínálja 500 cm3-től 18 literig és 8,2-tól 597 kW-ig (11-800 LE), amelyek megfelelnek a legszigorúbb globális kibocsátási előírásoknak: EU Stage V és U.S. EPA Tier 4 Final.

A ConExpo Con/Agg 2023 kiállításon a 904J-E28T IOPU, a 1204J-E44TA, az 1706J-E93TA és az új 2606J-E13TA motortípusokkal voltak jelen, amelyek már alkalmasak megújuló, alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagok használatára, összhangban az ilyen jellegű üzemanyagokra vonatkozó szabványokkal.

Mind a normál, mind a már említett hibrid rendszerek dízelmotorjaihoz saját, felhőalapú távdiagnosztika is tartozik, amelyet szintén a komplex csomaggal rendelkezésre bocsátanak az OEM-gyártók számára. Ez API-alapú (Application Programming Interface – Alkalmazásprogramozási Felület), hozzáférést biztosítva a szoftveres és a hardveres erőforrások utasításkészletéhez, növelve a gyártók által az ügyfélnek nyújtott szolgáltatás minőségét és segítve az ügyfelek termelékenységét.

Feltétlen meg kell említeni az újfajta Perkins® Ecoplus üzemanyagszűrőket, amelyeket úgy terveztek, hogy a hulladékot minimalizálják, vagyis újrahasznosíthatók. A fémház és középső cső nélkül tervezett Ecoplus szűrők kevesebb alapanyag felhasználásával készülnek, miközben kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, akár 45 százalékkal hosszabb élettartamot biztosítva a befecskendezőegységeknek a kopásvizsgálatok alapján.

A fenntarthatóságot az üzemanyag-hatékonyság javításával és a gép hosszabb élettartamával segítik elő, mint például a teljes körű Perkins® Hypercare csomagok és a rugalmas nagyjavítási megoldások az új egyhengeres javítóhüvelyektől kezdve a meglévő alkatrészek újrafelhasználását maximalizáló, költséghatékony nagyjavításon át a teljes "drop-in" cseremotor megoldásokig.

Forrás: www.perkins.com