Amikor gyerek voltam, nem szerettem, zaklatásnak vettem szüleim utasítását: Moss kezet! Ebéd előtt, ebéd után, vacsora előtt és után. Ha reggel az udvaron akartam játszani, a nagyanyám mindig kilesett az ablakon, és ha harmatos volt a fű, nem mehettem. Most is a fülembe cseng a hangja: „Csurom víz leszel, szétázik a cipőd!" A visszaút még macerásabbnak tűnt. A cipőt le kellett venni, a koszos nadrággal együtt. Ezt követte a fürdés, mert mocskosan nem lehet pihenni! Biztosan neked is ismerősek ezek az emlékek.
A mezőgazdasági gépek igen mostoha körülmények között dolgoznak. Nyáron a por lep el mindent, az őszi, tavaszi időszakban pedig sokszor kell a sárral birkózni. Aztán azok az anyagok sem mindig kímélik a gépeket, amelyeket igyekszünk kijuttatni velük. Különös figyelmet kell fordítani a vegyszerekre és a különböző halmazállapotú műtrágyákra. Ez utóbbiak súlyosan megbetegíthetik a gépet, ha az üzemeltető nem fordít elegendő figyelmet a tisztántartásra. Valóban a sár, a por igen sok problémát tud okozni.
Először is szerintem sokkal kellemesebb munkakörnyezet egy tiszta gép, mint egy sáros vagy poros. A mezőgazdasági munkák során fontos, hogy a gépkezelőnek megfelelő kilátást biztosítsanak a fülke ablakai. Ha ezek szennyezettek, megnehezítik a munkavégzést. A munkát végző ember sok esetben az egész napját a fülkében tölti. A tiszta fülke jó hatással van a kedélyállapotra, és szép környezetben könnyebb a figyelem fenntartása is. A napi karbantartást a fülkével is kezdheted.
A por és a sár rongálja a hidraulikus munkahengerek tömítéseit – fotó: Fecsó Gábor
Néhány eset, ami tanulsággal szolgálhat minden tulajdonos számára:
A sár korlátozza a működést
Több mint tíz évvel ezelőtt történt. Egy gazdálkodó elkeseredetten hívott, és azt panaszolta, hogy a traktorban a váltó tönkrement, nem lehet egyes fokozatokat kapcsolni. Mielőtt a géphez indultam a hibát megkeresni, gondolatban már arra készültem, hogy komoly megbontással járó javítás áll előttem. Azonban szerencsére a vártnál sokkal egyszerűbben sikerült elhárítani a bajt. A hiányzó fokozatok nem vesztek el teljesen, egyszerűen csak elbújtak a sárban. Ugyanis a talajmunka során a váltó és a váz közé lerakódott a sár.
Természetesen ahol az alacsony fokozatokat kapcsolta a rudazat, onnan rendszeresen kipotyogott a szennyeződés, de ahol nem használták, ott megragadt a sár, és szinte kővé vált. Nyilván a magasabb sebességet igénylő munkák során már nem lehetett az addig nem használt fokozatokat kapcsolni. Ebben az esetben a hiba elhárítása nem igényelt különleges szakképzettséget és drága alkatrészek cseréjét, azonban ez csak szerencse dolga.
A vázra rakódott sár jelentősen növelheti a gép tömegét – fotó: Fecsó Gábor
A sár géptörést is okozhat
A rövidtárcsára felrakódott sár már sokkal költségesebb beavatkozást igényelt. A sok sár annyira megnövelte a gép tömegét, hogy az már a gumiabroncsokra megengedett terhelést meghaladta. Persze vonuláskor a gépet érő dinamikus erőhatások miatt olyan igénybevétel jelentkezett, amit már nem volt képes elviselni. Egyszerűen kipukkadt, mint a lufi a szülinapi buli után. Természetesen mindez a telephelytől kellő távolságban, hogy ne legyen egyszerű az eset.
Hála a kereskedő gyorsaságának, Németországból hamar megérkezett a szörnyen drága abroncs, a gépnek nem kellett sokat éjszakáznia a kietlen pusztaságban, és hiánytalan állapotban sikerült hazavontatni. A következő meglepetés már csak otthon került elő.
A túlterhelés nemcsak az abroncsot szakította szét, hanem a vázat is megrongálta. Nem volt túl látványos a sérülés, szerencsére még időben észrevette a gépkezelő. A vonórúd támasztószerkezete is félig megrepedt, ami a következő nagyobb gödörnél teljesen eltörik, a gép pedig újra mozgásképtelenné válik.
A lerakódott sár megnehezíti a hibakeresést és a javítást – fotó: Fecsó Gábor
Egyéb más következményei is lehetnek a lerakódott sárnak
A traktorból először csak néha cseppent egy-két csepp hidraulikaolaj. Aztán egyszer csak hatalmas tócsa gyűlt meg alatta. A motor indítása során pedig sugárban spriccelt az olaj. Persze ezt a problémát már nem lehetett elodázni, többé már nem egyszerű szivárgásról volt szó. A gép alá bújva azonban nem sok mindent lehetett látni, csupán azt, hogy az idők során megkövült sár teljesen át van itatva olajjal, és ahol kilép a különös masszából a folyadék, szépen le van mosva a kosz.
Természetesen a hiba feltárásához csak akkor lehetett hozzálátni, amikor már a gépre tapadt földet csavarhúzók, kések és egyéb éles szerszámok segítségével sikerült eltávolítani.
A szennyeződés alatt gyorsan megindul a korrózió – fotó: Fecsó Gábor
A szennyeződés gyorsítja a korróziót
A gépek rejtett zugaiban megálló por és sár „megágyaz" a korróziónak. Megindul a rozsdásodás, és többé már nem visszafordítható. Az alkatrészek felületéről először a festék tűnik el, aztán szép lassan elkezd fogyni a fém is. Egyszer csak puff, és már folyik is az olaj vagy a hűtőfolyadék, megszakadnak az elektromos csatlakozások. A gép pedig áll.
A meghibásodás sokkal korábban bekövetkezik, mint az várható lenne! Azután kezdődhet a töprengés, hogy hogyan is kellene nekifogni a javításnak. Először is a szennyeződést kell eltávolítani, ami ilyenkorra már egyáltalán nem egyszerű feladat! Természetesen a szerelő vagy a szervizszakember nem akar addig a géphez hozzányúlni, amíg nem látni az alkatrészeit.
A szennyeződés szép lassan befedi a gépet – fotó: Fecsó Gábor
Hol rakódik le a por, a sár?
A gépek rejtett zugaiban, sokszor nem látható helyeken megül a por. Nemcsak a talajból származó, hanem a műtrágya liszt finomságú pora is megtelepszik a fülke alatt, a vázon belül, a hajtásrendszer tetején. Első ránézésre a gép tisztának látszik. De néhány burkolat eltávolítása után bekukucskálhatsz a traktor „belsejébe", és megláthatod az ellenséget!
Egy párás, ködös őszi reggelen pedig a víz behatol, és megindítja a folyamatokat. Ha nem cselekszel időben, elveszted a csatát.
A szennyeződés tönkreteszi a hidraulikacsatlakozókat – fotó: Fecsó Gábor
Különösen veszélyes körülményeknek vannak kitéve a műtrágya-kijuttatásban részt vevő gépeid. A finom por megül a gépekben, és egy kis nedvesség hatására is „munkához lát". Aztán ha már nekifogott, nem is hagyja fel. Megtámadja a hidraulikacsöveket, az elektromos csatlakozókat és a vezetékeket is.
Amikor még működik, és amikor már nem – fotó: Fecsó Gábor
Mit kell tenni?
Hogy elkerüld a drága és hosszadalmas javításokat, és az üzemeltetés költségei se növekedjenek indokolatlanul, egyetlen dolgot tehetsz: tisztán tartod a gépet!
A legjobb, ha a tisztítás a napi karbantartásnak a részévé válik. A napközben lerakódott port levegővel könnyen ki lehet fúvatni még a zegzugos helyek nagy részéről is. Külön figyelmet érdemel a hűtőrendszer, a ventilátor és a levegőszűrők. Ennek fontosságáról már olvashattál az üzemanyag-felhasználást indokolatlanul növelő tényezőkről szóló, ide kattintva is elérhető írásomban.
A szezonok során többször is alaposan mossad le a gépet! Nem kell megvárni, amíg megvastagszik és teljesen megszárad rajta a sárréteg, nehezen eltávolítható kérget képezve a felületeken. A mosást lehetőleg alacsony nyomású, nagy mennyiségű vízzel végezd el. Ez úgy távolítja el a szennyeződést, mint ahogy a tenger mossa a partokat.
A nagynyomású forróvizes mosót (gőzborotvát) soha ne használd az elektromos vezetékek és csatlakozók, ékszíjak közelében és a hűtőradiátorok tisztítására. Több kárt okozhatsz vele, mint amennyi hasznot hoz a tevékenység!
Nagy figyelmet igényel a betakarítógépek tisztán tartása. Az aratás során nagy mennyiségű növényi maradvány képes a kombájn eldugott felületein megülepedni, ezzel fokozva a működés közben a tűzveszélyt. A kombájntűz elkerülése érdekében minden műszak végén végezd el a gép tisztítását!
A szennyeződés és a hidraulikus rendszerek hibáinak összefüggéseiről már írtam ebben a cikkben. Ha el akarod kerülni a drága és bonyolult javításokat, akkor olvasd el ezt is!
Összefoglalva:
• Tisztaság fél egészség, a gépek esetében is.
• Koszos, poros, sáros géppel nem jó érzés dolgozni.
• A gépek tisztán tartása fontos a meghibásodások elkerülése miatt is.
• Amint lehet, takarítsd le a gépet! (Ne várd meg a szezon végét.)
• Az alapos mosás és fúvatás érdekében érdemes egyes burkolatokat eltávolítani.
• Óvatosan használd a nagynyomású mosót!
• Úgy gondolom, apróságnak tűnnek, de érdemes odafigyelni a karbantartásra és az üzemeltetés más, mellékesnek tűnő dolgaira is.
Hibamentes üzemeltetést kívánok!
Fecsó Gábor