A Magyar Közlöny 2023. évi 95. számában jelent meg a 274/2023. (VI. 29.) Korm. rendelet, melyben részletes szabályokat fogalmaznak meg a gumiabroncs-hulladékokkal kapcsolatban – írja a nak.hu abban a tájékoztatójában, amelyben információkat oszt meg a változó hulladékgazdálkodási szabályokról.
A rendszer „a szennyező fizet" elvére épül, a gyártónak kell fizetnie a díjat, mely fedezi a hulladék kezelésével kapcsolatos költségeket – fotó: pixabay.com
A forgalmazónak 2023. október 1-től át kell vennie a visszavitt abroncsokat a forgalmazás helyén
A szabály a 4011 vámtarifaszámú új, gumi légabroncsra, valamint a 4012 vámtarifaszámú újrafutózott vagy használt gumi légabroncsra, a tömör vagy kisnyomású gumiabroncsra értendő, a gumiabroncs-futófelület és gumiabroncs-tömlővédő szalag kivételével. A mezőgazdasági vagy erdőgazdasági gépekhez és járművekhez használatos abroncsokat pedig jellemzően a 401170-es kód alatt találjuk meg – írják.
A rendelet értelmében a gumiabroncs forgalmazónak szerződést kell kötni a koncessziós társasággal (MOHU) és 2023. október 1-től át is kell vennie a visszavitt abroncsokat a forgalmazás helyén, illetve arra kijelölt helyen nyitvatartási időben. Kiemelendő a szabályból, hogy az átvételt nem köthetik új abroncsok vásárlásához! A visszavett gumiabroncsok elszállításáról a koncessziós társaság gondoskodik.
Mivel a rendszer „a szennyező fizet” elvére épül, a gyártónak kell fizetnie a díjat, mely fedezi a hulladék kezelésével kapcsolatos költségeket, így a kormany.hu közleménye is megerősíti a logikát, hogy a hulladékká vált terméket leadó személynek az átvételért nem kell majd fizetni – írja a nak.hu
A hulladékot átvevő telephelyek listája frissült, mely a MOHU oldalán található meg hulladék típusok szerint, így látható, hogy az ország több pontján van már gumiabroncs átvételére szakosodott partner.