A témát felvető fotó egy levegőtől dudorodó gumiabronccsal – fotó: Internet (ismeretlen forrás)
Ugye tudod, hogy van portálunknak egy Facebook-csoportja, amelyet Agroinform – a Menőgazdászok csopotja néven találsz meg a legnépszerűbb közösségi oldalon? Számos érdekes témát vetnek fel ott az olvasók és gazdálkodók, ilyen volt néhány nappal ezelőtt az a post is, amely egy eltorzult, felfúvódott traktorgumi fotójával került ki, és a postoló arról érdeklődött, mitől válhat ilyenné egy gumiabroncs.
A szakértő válaszol
Érdekesnek találtuk a témát, ezért felkerestünk egy szakértőt, hogy árulja el, milyen gyakori hibák fordulhatnak elő a mezőgazdasági gépek gumijaival. Zubor Viktor, a Gumiflex Kft. garanciális bejelentésekkel foglalkozó munkatársa hasznos információkkal látott el minket. Megosztjuk, hátha hasznos lesz neked is!
Mi okozhatja a képen is látható torzulást?
A nyári meleg időjárással nincs összefüggésben a gumi eredeti formájának eltorzulása, mert amit lehet látni dudorosodásokat akár a futó felületen, akár a gumiabroncs oldalán, azok elsősorban a felhasználók tevékenysége miatt jön létre. Itt azt látjuk, hogy a gumiabroncs vázrétegei elválnak egymástól, a rétegek közé kerül némi levegő, és ez okozza ezt a látványos dudorosodást.
Ezt mi okozza?
Lehet, hogy megböki valami a gumit, de nem annyira, hogy átszúrja a teljes abroncsot, hanem csak megnyomja kicsit kívülről. Ennek következtében a két réteg fellazul egymástól, és így tud a levegő beférkőzni közéjük.
Az is gyakran tud hasonlót okozni, ha ütés éri a gumiabroncsot, tehát pl. felhúzzák egy padkára vagy nekihúzzák egy kerítésoszlopnak. Ilyenkor kívülről sok esetben nem is látszik semmi, de meglazul az abroncs vázszerkezete és közé tud férkőzni egy kis levegő.
Mit lehet tenni?
Ha már megvan a baj, sajnos nincs rá megoldás, ki kell cserélni. Nem ajánlott így tovább használni, mert különböző problémákat, veszélyhelyzeteket is okozhat. Garanciával sem lehet ilyenkor élni, hiszen ez nem gyártási hiba. Pontosabban időnként előfordulhat, hogy a gyártásból kifolyólag jelentkezik a hiba, de az az esetek nagyon kis százalékában történik csak meg. Ez inkább mechanikus külső behatás eredménye.
Összefügg-e ez azzal, hogy mennyire márkás vagy minőségi gumit használunk?
Nem igazán. Inkább azzal függ össze, hogy mennyire használják erőteljesen. Ha vigyáznak rá, sokkal kevésbé jön elő, mintha ütik-vágják.
Repedezett külsejű, feldudorodott gumiabroncs – fotó: Kacsik Sándor
Milyen hibák jelentkezhetnek még a mezőgazdasági gépek gumijain?
Ami még elő szokott jönni, hogy a gumiabroncs oldalán spirális jellegű repedezések jelennek meg. Ezt a különböző mintázati elemeknél lehet észrevenni. Az eredményezi, hogy túlterhelték az abroncsot, és nem bírja el a vázszerkezet azt a csavaró igénybevételt, amit ki kellene bírnia. Ez abból is adódik, hogy a magasabb árkategóriás, nagy teljesítményű traktorokra sokan vesznek olcsó, kis teljesítményű gumiabroncsokat. Nem mindegy, hogy egy 300 lóerős traktorra feltesszük-e azt a gumit, amit kifejezetten ahhoz gyártottak, vagy csak egy olyat teszünk rá, amelyiket egy 150 lóerős traktorra találtak ki. Erre tehát érdemes áldozni, mert sok esetben okozhat repedéseket a traktorhoz rosszul társított gumi.
Az is előfordulhat, hogy kapnak egy lassú defektet, amit nem vesznek észre, és amely körkörös repedést eredményezhet a gumiabroncs oldalán. Elkezd csökkenni benne a nyomás, és ha így használják a szántóföldön vagy akár a közúton, akkor az ugyanúgy kikezdi az abroncs vázszerkezetét. Ez kívül repedésekben mutatkozik meg, ha pedig leszedik a gumit a felniről, akkor a belsejében már elszíneződéseket és gumimorzsalékot is lehet találni. Ezek mind arra utalnak, hogy nem megfelelően használták, és a gumiabroncs teljes tönkremenetelét is okozzák. Ilyenkor már nem lehet megjavítani vagy megmenteni. Ha a defektet időben észreveszik, akkor az viszont természetesen még javítható.
Zubor Viktor hozzátette, hogy az első képen látható mértékű dudor nagyon-nagyon ritka lehet, ő teljes pályafutása során még nem találkozott hasonlóval, tehát nem kell napi szinten ilyesmitől tartani.