A megfelelő motorolaj kiválasztása egy személyautó esetében sem egyszerű: mivel több alternatíva közül is választhatunk, így számos tényezőre kell figyelnünk. Még ennél is nehezebb dolgunk lesz akkor, ha a traktorunkba akarunk olajat, de szerencsére vannak olyan paraméterek, amelyek a segítségünkre lehetnek. Ezeket vesszük most sorra.
Ha nem a megfelelő motorolajat használod károsodhat a motor – fotó: pixabay.com
Az elégtelen vagy nem megfelelő motorolaj lehetséges negatív hatásai
Nem csoda, ha nehezen igazodunk ki a motorolaj jelölések között, hiszen a betű-szám kombinációk jelentése más és más felhasználási specifikációt feltételez. Mivel a motorolajok és a kenési technológia kardinális kérdés a belsőégésű motorok működésében, ebben a témában célszerű komolyan venni a gyártói ajánlásokat.
A nem megfelelő vagy elégtelen motorolaj felhasználásnak számos negatív következménye lehet:
- jelentősen csökken a motor teljesítménye és üzemanyag-hatékonysága
- csökken a vezetési élmény
- emelkedik az üzemanyag költség
- súlyosan károsodhat a motor – bizonyos esetekben motorfelújítás vagy akár motorcsere is szükségessé válhat
- lerakódások jönnek létre a motor belső terében – ez eltömítheti a szűrőket, az olajcsatornákat,
- fokozódik az amortizáció – elégtelen lesz a kenés, felgyorsul a kopás
- elégtelenné válik a védelem – a rossz minőségű motorolaj nem nyújt védelmet a korrózió és a magas hőmérséklet ellen
A kenési technológia kardinális kérdés a belsőégésű motorok működésében – fotó: pixabay.com
Milyen a megfelelő minőségű motorolaj?
A motorolaj alapolajból (ez lehet ásványi, szintetikus és részben szintetikus bázisolaj) és olyan hozzáadott speciális adalékanyagokból áll, amelyek kedvezően befolyásolják a műszaki tulajdonságait.
A megfelelő minőségű olaj:
- elégséges kenést biztosít télen is – növeli a motorok hatásfokát és az üzemanyag takarékosságot
- hozzájárul a motor tisztántartásához, nem kokszosodik. Ez azért lényeges, mert a motor leállítása után, mivel a hűtőfolyadék keringése leáll a motorolaj hőmérséklete felfelé indul el. A megemelkedett hőmérséklet az ásványolajnál kokszképződést okoz (a szintetikus olajnál nem), A szennyeződések ráéghetnek a szelepekre, ami tömítetlenséget, ezáltal olajfogyasztást okozhatnak. Az olaj detergens (tisztántartó) és diszpergens (lebegtető) adalékanyagai ekkor lépnek közbe azzal, hogy a keletkező kormot és egyéb, olajban oldhatatlan termékeket a felületekről lemossák és lebegtetik, azaz kolloid szuszpenzióban tartják annak céljából, hogy az olajszűrőben le lehessen őket választani.
- rezisztens az üzemanyag savas kémhatásával szemben
- védelmet nyújt a felmelegedéssel szemben
- alacsony illékonyság jellemzi
- elégséges korrózióvédelmet biztosít a keletkező savas vegyületek ellen
- a csereperiódus alatt nem változik jelentősen a minősége, a viszkozitása
Mit jelentenek a motorolaj jelölések?
A megfelelő termék kiválasztásában a motorolaj jelölések megismerése hatalmas segítséget jelenthet. Minden autóba és mezőgazdasági gépbe csak olyan motorolaj lesz jó, amely teljesítményszintje legalább akkora vagy magasabb, mint az előírt. (erre fokozottan kell figyelni a részecskeszűrős, vagy adagolót igénylő motoroknál).
Fontos tudni a felhasználás jellegét, más olaj kell egy sokszor rövid utat megtevő járműbe, mint abba, amelyikkel kevesebbszer megyünk viszont hosszabb útra.
Az olajnak számtalan olyan mérőszáma van, amit érdemes figyelembe venni egy autónál is, de még komolyabban kell venni a mezőgazdasági gépnél, traktornál: ilyen például az olaj dermedéspontja, a hidegindíthatósági viszkozitás, az olajcsere gyakorisága.
A teljesítményszintek (API, ACEA, stb.) általános érvényű, nemzetközileg elfogadott szabványrendszerek, nem kötődnek konkrét gyártóhoz, míg a jóváhagyások (VW, MB, PSA, stb.) az autógyártók által kialakított szabványok, melyek pontosabban leírják az adott jármű igényeit.
A nemzetközi gyakorlatban a teljesítményszint indikálásához az API (American Petróleum Institute) rendszere terjedt el, aminek köszönhetően számos terméken a motorolaj jelölések API szabványok szerint szerepelnek. Lényeges tudni, hogy az API minősítéssel ellátott olaj megfelel az autógyártók által meghatározott minimális teljesítmény szabványoknak.
A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozását akkreditált intézmények állapítják meg géplaboratóriumi körülmények között végrehajtott fékpadi motorvizsgálatok és kiegészítő olajlaboratóriumi vizsgálatok alapján. Ezek a vizsgálatok jól modellezik, hogy a motorolaj milyen mértékben képes megoldani a motor védelmét a legintenzívebb igénybevételekkel szemben.
A cepsa.hu olaj-tudástára részletesen taglalja az egyes teljesítményszintek tulajdonságait.
Az olajnak számtalan olyan mérőszáma van, amit érdemes figyelembe venni egy autónál is, de még komolyabban kell venni a mezőgazdasági gépnél, traktornál – fotó: pixabay.com
API, azaz az amerikai járműgyártók által elfogadott motorolaj teljesítményszintek
Az 1947 óta működő API teljesítményrendszer üzemmód szerint benzines és dízel kategóriát különböztet meg.
Benzinüzemű motorok motorolajai (API SG – SH – SJ – SL – SM – SN – SP)
- SG: 1989-ben bevezetett katalizátorbarát, ólommentes benzinüzemhez
- SH: 1994-től érvényes, az API SG jóváhagyatási folyamatának szigorításán alapul
- SJ: 1996-ban lépett életbe, jelenleg is érvényben lévő amerikai benzines teljesítményszint
- SL: 2001 júliusától érvényes
- SM: minden jelenleg használatban lévő gépjárműmotorhoz 2004.11.30-tól vezették be.
- SN: 2010 októberében kerül bevezetésre
- SP: 2019 után gyártott autókhoz
Dízel motorolajok (API CD – CF – CE – CG4 – CH4 – CI4 – CJ4):
- CD: 1955-től érvényes nehézüzemű dízel és turbódízel kategória
- CF: 1994-től API CD-t váltotta fel, közepesen magas teljesítményszint nehézüzemű dízel motorokhoz
- CE: 1987-ben bevezetett kategória
- CF-4: 1991-ben váltotta fel az API CE-t
- CG-4: 1995. január 1-jétől érvényes, magasabb szintű motorvédelmet biztosít
- CH-4: 1999-től bevezetett, az API CG-4-et meghaladó, hosszú csereperiódusra alkalmas, környezetbarát motorolaj specifikáció.
- CI-4: 2002-ben vezették be, nagy fordulatszámú, négyütemű dízelmotorokhoz, legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban ként tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használható, kipufógógáz-visszavezetéssel ellátott motorokhoz (EGR). De alkalmazható az API CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban
- CJ-4: 2006-ban bevezetett új kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű országúti dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2007-ben bevezetett amerikai kipufogógáz-előírásoknak. Alkalmazható az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.
A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozását akkreditált intézmények állapítják meg – fotó: pixabay.com
SAE motorolaj viszkozitási mutatószám
A motorolaj viszkozitás jelentése a Budapesti Műszaki Egyetem tananyaga szerint:
"A viszkozitás a folyadékok belső súrlódásának mértéke. A súrlódás mindig energiaveszteséget okoz, mégsem csökkenthetjük minden határon túl. A gép konstrukciójának és üzemi jellemzőinek, valamint a kenőanyag viszkozitásának összhangban kell lenni."
Az egyik legelterjedtebb jelölést a kenőanyag viszkozitási tulajdonságainak bemutatásához az 1926-ban bevezetett a SAE (Society of Automotive Engineers, Autóipari Mérnökök Szövetsége) jelenti. Ma a SAE J 300 számú szabvány hatályos.
A viszkozitási index megmutatja, hogy a hőmérséklet-változás hatására egy adott folyadék viszkozitása mennyire változik. Ha egy folyadéknak alacsony a viszkozitási indexe, akkor a hőmérséklet-változás hatására szélsőségesen változik a viszkozitása, így kevésbé alkalmas közlekedési olajként, hiszen jelentős különbség van az olaj hidegben tapasztalható tulajdonságai és a melegben tapasztalhatóak között (egyfokozatú olajok). Ezért napjainkban elsősorban magas viszkozitási indexű olajok vannak használatban, mert ezek „viselkedése" stabilabb, állandóbb, nyári és téli használatra egyaránt alkalmasak. Ezek a többfokozatú olajok.
- Motorikus üzemre használható ún. nyári fokozatok (növekvő viszkozitási sorrendben): SAE 30, SAE 40, SAE 50, (SAE 60). Az egyfokozatú nyári olajokat általában dízel hajómotorokban és mezőgazdasági gépekben alkalmazzák.
- A téli fokozatok: SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W, ahol a legjobb hidegindíthatóságot a SAE 0W, a legkedvezőtlenebbet a SAE 15W jelöli.
- A járműipar igényeit a többfokozatú (multigrade) olajok biztosítják, mert ezek évszaktól függetlenül garantálják a hidegindíthatósági és az üzemmeleg állapotokhoz szükséges követelmények teljesülését.
- A személygépjármű motorok esetében léteznek energiatakarékos motorolajok.
Az európai autótervezők szövetsége - Association des Constructeurs Européens d'Automobile (ACEA) teljesítményszintek
ACEA „A" (benzines) és „B" (dízel) specifikációk:
- A1/B1: azon alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6 – 3,5 mPas közötti értéktartományba tartozik. Személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz ajánlott, viszont bizonyos motortípusokhoz nem alkalmazhatók, ezért azoknál a gépkönyvi ajánlásokat kell betartani.
- A3/B3: viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű személygépkocsi és könnyű haszongépjármű benzin/dízelmotorokhoz, hosszú csereperiódusra is, akkor, ha ezt a gépkönyvi előírások megengedik.
- A3/B4: viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, de használható azokban a motorokban is, amelyekre a B3 előírás vonatkozik.
- A5/B5: viszkozitásstabil motorolajok hosszú olajcsereperiódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz (személygépkocsi+könnyű haszongépjárművek). Alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9 – 3,5 mPas értéktartományban található. Az A5/B5 motorolajok bizonyos motorokhoz nem alkalmazhatók, ezekben az esetekben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani.
ACEA „C" kategória (Katalizátor kompatibilis, részecskeszűrős olajok
Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek. DE! Az ACEA C kategóriájú, alacsony hamutartalmú olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok, ezért mindig figyelembe kell venni a gépkönyvi előírásokat!
- C1: viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok olyan részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek.
- C2: viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok olyan részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek.
- C3: viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb.
- C4: viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb.
- C5: üzemanyag takarékos és hosszú olajcsere periódusú, stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként DPF-fel szerelt járművekhez, nagyteljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez 2,6 mPa*s fölötti ugyanakkor 2,9 mPa*s alatti HTHS viszkozitású, alacsony SAPS szintű olaj használata van előírva. Fontos, hogy nem használható ott, ahová nincs kifejezetten előírva.
Napjainkban elsősorban magas viszkozitási indexű olajok vannak használatban, mert ezek „viselkedése" stabilabb, állandóbb, nyári és téli használatra egyaránt alkalmasak – fotó: pixabay.com
ACEA „E" kategória (nehézdízel motorolajok)
A cepsa.hu az összefoglalójában ismerteti ezen kategória jellemzőit is:
- E2: általános célú motorolajok szívó- és turbófeltöltött dízelmotorokhoz, közepestől nehéz igénybevételig, átlagos olajcsere periódusra.
- E4: viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak.
- E6: alacsony szulfáthamú, foszfor és kéntartalmú, ún. „low SAPS", viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak.
- E7: viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok hatékony dugattyú-tisztító képességgel és furattükrösödés elleni védőhatással. Kiváló kopásvédelmet biztosítanak és megakadályozzák a turbófeltöltőben a lerakódások képződését; koromkezelő képességük kiemelkedő.
- E9: alacsony szulfáthamú tartalmú, az API CJ-4 kémiai határértékeit és motorfékpadi tesztjeire épülő teljesítményszint. SHPD minőségű, közepes SAPS szintű, stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely megelőzi a dugattyú szennyeződését és a furattükrösödést, felveszi a küzdelmet a kopással, a turbófeltöltő elszennyeződésével és a koromképződéssel szemben. Az ilyen olajok csak alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók – írja a cepsa.hu
Az E4, E6, E7, E9 alkalmas nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz, különösen nehéz üzemi körülményekre, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazhatók néhány, kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorhoz, részecskeszűrővel és anélkül, valamint bizonyos, szelektív katalizátoros (SCR) motorhoz is.
Mivel az egyes járműgyártók előírásai eltérőek lehetnek, ezért kétség esetén a gyártói útmutatás lesz az irányadó. Ha nem vagy biztos a dologban, akkor sok olyan szakember van, aki tud segíteni. Motorolajok széles kínálatából válogathatsz erre a LINKRE kattintva.