A betakarítás megkezdése mindig ünnep a gazdálkodónak. Azonban szörnyű károkat okozhat egy-egy apró szikra, amely lángokká hízva felemészti a terményt és a gépeket. Szerencsére a ma használatos géppark ebből a szempontból is sokkal biztonságosabb, mint a néhány évtizeddel ezelőtti konstrukciók, de sajnos minden évben megtörténik valahol a baj, és leég egy-egy kombájn.
A betakarítás megkezdése előtt érdemes még egyszer átvizsgálni a gépeket, nem-e maradt el mégis az előkészületek sorában valamelyik fontos művelet. Az aratást megelőző gépszemlének ezért kiemelt fontossága van.
Az aratási gépszemle
A vonatkozó jogszabály előírja a betakarításban részt vevő gépek vizsgálatát. Az elvégzett szemléről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvmintát ide kattintva tudod letölteni!
Elektromos rendszer
A szemle során az elsődlegesen veszélyt jelentő pontok megfelelő állapotáról győződj meg. Ehhez én egy előre elkészített listát használok, amelyet innen Te is letölthetsz. Tartalmazza a legfontosabb szempontokat (és a katasztrófavédelem is elfogadja).
Könnyen tűzesetet okozhat elektromos szikra, amely a gép kábeleinek sérülésekor testhez záródáskor képződhet. Sajnos találkoztam ilyen esettel. A főkábel nem megfelelő rögzítése miatt a szigetelés sérült, és a motor alatt a vázhoz érve a szikra olyan erős ívet hozott létre, amely kigyújtotta a felhalmozódott port. Szerencsére a tarló szélén várakozók időben észlelték a füstöt, így sikerült megfékezni a tüzet. A gép kijavításához elegendő volt egy kábelköteg cseréje. Ez sem volt olcsó és egyszerű mutatvány, de a gép megmenekült. A vezetékek és kábelek által okozott problémákról és azok elkerüléséről szóló cikkemet ide kattintva olvashatod.
Üzemanyag-szivárgás
Mindenképpen ellenőrizd az üzemanyagrendszer tömítettségét. Ha valahol szivárog a gázolaj, az már önmagában is tűzveszélyes lehet. Ha a kifolyt gázolajba beleragad a por és a növényi maradvány, akkor pedig még könnyebben kigyulladhat. Különösen veszélyes a kipufogó és a turbótöltő környékén felhalmozódott, üzemanyaggal átitatott szennyeződés. Üzem közben ezeknek az alkatrészeknek a hőmérséklete sokszor elérheti vagy akár meg is haladhatja a 600 °C-ot.
A legkorszerűbb közös nyomócsöves (HPCR) üzemanyagrendszerekben nem ritka a 2000 bar üzemi nyomás. Ha sérül a csőrendszer, akkor egy apró résen keresztül ugyanúgy porlasztásra kerül a gázolaj, mint a hengertérben. Ez a ködszerű üzemanyagfelhő pedig könnyen kigyulladhat, és gyorsan lángba boríthatja a gépet.
Csapágyak
A meghibásodott csapágyak is veszélyforrást jelentenek. Jobb esetben az idegen, rendellenes zaj felkelti a gépkezelő figyelmét, és az alkatrészt sikerül időben cserélni. Ha ez nem történik meg, a csapágy túlmelegszik, és a felhalmozódott növényi eredetű szennyeződést vagy a szivárgó kenőanyagot könnyen meggyújthatja. Ilyen esettel is találkoztam.
A hiba nem okozott komoly károsodást, mert az izzásig hevült csapágy az adapteren volt, így a kezelő időben észlelte a füstöt, amely jelezte a problémát. Az izzó port 20 liter vízzel „nyakon öntve" sikerült megfékezni a tüzet.
A gép tisztántartása
A betakarítógépek napi karbantartásának ezért elkerülhetetlen része a gép tisztítása. Legegyszerűbb és hatékony módszer a levegővel való fúvatás. Erre több eszközt is használhatsz. Egyik a nagy teljesítményű kompresszor, amely hosszú szárú fúvató pisztollyal kiegészítve remek eszköz a szennyeződés eltávolítására.
Másik a sok helyen beszerezhető „lombfúvó". Ennek az eszköznek előnye, hogy könnyen hordozható. Ezért a tisztítás bárhol elvégezhető, akár a tábla szélén is megoldható a munka végeztével. Közepes teljesítményű (60-80 m/s légsebességű) már megfelel a célnak.
Az aratási munkákra vonatkozó jogszabályok
Az aratási munkálatokban részt vevő gépekre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 209. § tartalmazza. Ennek alapján az üzemeltetőnek a betakarítás megkezdése előtt el kell végeznie a gépek tűzvédelmi felülvizsgálatát. A járművek megfelelőségéről szemle keretében kell meggyőződni.
A betakarítási munkák során használt, ötnél több mezőgazdasági járművet érintő műszaki ellenőrzés esetén annak tervezett időpontját 10 nappal előbb írásban a tűzvédelmi hatóságnak be kell jelenteni. A műszaki ellenőrzésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek 1 példányát a járművön el kell helyezni.
Jogszabály előírása: szikrafogó – visszavezethető a gőzgépes korszakra, DE! Most is vannak veszélyek.
Tűzoltókészülék a kombájnfülke és a motortér közelében – fotó: Fecsó Gábor
A tűzoltókészülék
Előírás egy darab 6 kg ABC poroltó, de ez igazából semmit nem ér, ha a gép meggyullad. Javaslom, hogy legalább még egy készüléket helyezz el a gépen. Poroltó a létrán a fülke közelében és legalább egy darab habbal oltó készülék a motortér közelében. A habbal oltó folyadékkal olt, így hatékonyabb, mint a poroltó. A gép áramkörei általában 12 V feszültséggel üzemelnek, tehát itt az áramütés veszélye nélkül is alkalmazható ez a készülék.
Egyes vélemények szerint a legbiztosabb, ha 20 literes szódásballont tartunk készenlétben.
A tűzoltó berendezésekre vonatkozó előírásokról részletesen olvashatsz a mezőgazdasági gépek közlekedésével kapcsolatos cikkem mellékleteként elérhető szabálygyűjteményben.
Az aratást állandó, fokozott figyelemmel kell kísérni. Ez nemcsak a kombájn kezelőjére vonatkozik, hanem mindenkire, aki a környezetében tartózkodik. Több esetben is előfordult már, hogy a betakarítógép kezelője a fülkéből nem észlelte a kezdődő tüzet, arra a tábla szélén várakozó szállítók figyelmeztették. Messzebbről látszik a felszálló füst, a gépkezelő nem láthatja, és a szélviszonyok miatt lehet, hogy nem is észleli a háta mögött, esetleg a motortérben kialakuló izzó gócot. Messziről azonban könnyen feltűnhet a rendellenesség.
Mindennap tisztítsd meg a gépet! – fotó: Pixabay
Összefoglalva:
• Ellenőrizd az elektromos rendszer vezetékeinek szigetelését!
• Szüntess meg minden üzemanyag- és kenőanyag-szivárgást!
• Ellenőrizd a csapágyakat!
• Gondoskodj a gép hajlékony földelő vezetékkel való felszereléséről!
• Tarts készenlétben elegendő tűzoltókészüléket!
• Mindennap tisztítsd meg a gépet!
Hibamentes aratást kívánok!
Fecsó Gábor