A DataHouse adatai csak az elsőként Magyarországon forgalomba helyezett erőgépek darabszámait tartalmazzák, és nem szerepelnek közöttük az először más országban forgalomba helyezett, majd így importálva Magyarországon honosított, nulla üzemórás traktorok forgalomba állítási darabszám adatai. Szintén nem tartalmazza az ideiglenes „M” betűjelzésű, mezőgazdasági rendszámmal ellátott erőgépek forgalomba állítási adatait.
A New Holland legnépszerűbb traktorszériája itthon tavaly - fotó: Agroinform.hu
Természetesen az összesített szám önmagában nem sok érdekeset közöl, sokkal figyelemre méltóbb a tendencia a különböző márkák forgalmának változásainál az elmúlt 3 évre visszatekintve. A Belarus MTZ három év alatt a 2017-es 1390 darabról, a tavalyi 14 darabra esett vissza, lényegében piacvezető szerepből a 25-ös listánk 21-dik helyére zuhant. A John Deere még tavaly előtt átvette a vezető helyet és azóta még erősített is darabszámban, de az elmúlt három évre visszatekintve a CLAAS is tavaly volt a legerősebb.
A CLAAS az elmúlt három évben, egyre erősödő pozíciót ért el a hazai traktorpiacon - fotó: Agroinform.hu
A Fendt, a tavalyi zuhanást követően, idén majdnem elérte a 2017-es forgalmát, de hasonló erősödést könyvelhetett el a Massey Ferguson is.
Jó néhány márka, pl. a Valtra, Steyr, Deutz-Fahr, Landini 15-20 %-os gyengülést élt meg 2019-ben, az előző évhez képest. A New Holland pedig 35 %-kal teljesített rosszabbul, mint a 2018-ban, vagy 2017-ben. Testvérmárkája, a CASE IH gyakorlatilag a korábbi év számait hozta. A tavaly előtti erősödést követően, idén a 2017-es szint alá estek vissza a SAME és a Lamborghini traktorok forgalomba állítási számai.
Az elmúlt három év új traktor forgalomba állítási adatai, márka szerint (Forrás: Datahouse)
|
Az MTZ traktorok piaci részesedésének visszaesését nem tudta meglovagolni a cseh Zetor sem, hiszen a tavalyi értékesítésük kicsivel több, mint a felét érte el a 2018-asnak, de ugyanez mondható el a török Hattat-ról is. A lengyel Farmtrac viszont egyértelmű sikert könyvelhet el 2019 tekintetében, hiszen a 2017/2018-as évek, 5-7 darabos eladásait követően, a tavalyi év volt az első amikor komolyabb, 43 darabos forgalomba állítást könyvelhettek el az erőgépeikből.
Sikeres évet zárhatott itthon tavaly a Solis, hiszen megháromszorozta forgalmát 2018-hoz képest - fotó: Agroinform.hu
Hasonlóan sikeres volt az indiai SOLIS traktorok piaci bevezetése is, hiszen még 2017-ben 29 darab, tavaly előtt 64, az elmúlt évben viszont már 126 darab új SOLIS traktor állt munkába. Ha ekkora erősödést nem is ért el, de pozitív évként értékelheti az ARBOS traktorok forgalmazója is a tavalyi évet, hiszen a 2018-as, első két darabot, tavaly újabb 16 darab munkába állása követte a hazai gazdaságokban.
A John Deere traktorszériák közül a legtöbb a 6M sorozatból állt munkába itthon, tavaly - fotó: Agroinform.hu
Lássuk, néhány nagy „brand”nek számító márka értékesítésein belül melyek voltak a legsikeresebb szériák a Datahouse adatai alapján. A piacvezető John Deere kínálatából a 6M sorozat volt az első helyen 267 darabbal, melyet szorosan követett a 6R széria 164 darab forgalomba állított példánnyal, míg a harmadik helyen a legendás 8R végzett 118 darabbal.
A CASE IH egyik legkeresettebb traktorcsaládja tavaly a Maxxum széria volt - fotó: Agroinform.hu
A CASE IH-nál a Puma és a Maxxum volt a legkeresettebb, előbbiből félszáz, míg az utóbbiból 32 darab került forgalomba. Testvérmárkájánál, a New Holland-nál a T6 sorozat (74 db) volt keresett. Deutz-Fahr traktorok között az 5100-as sorozat különböző tagjai voltak sikeresek, 32 darab állt munkába belőlük. A Fendt traktorcsaládok közül a Vario 300, illetve Vario 900 szériák voltak a legkedveltebbek, közel 80, illetve 40 darabbal.
Közel nyolcvan darab állt forgalomba tavaly a Fendt Vario 300 család tagjaiból - fotó: Agroinform.hu
A CLAAS erőgépsorozatai közül az ARION család volt a legsikeresebb 90 darabbal, de szorosan követte az AXION 800, illetve 900 szériák összesen 56 tavaly munkába állt, új példánya. Az elmúlt évben a hazai piacon a Massey Ferguson legsikeresebb traktortípusa az 5711 volt, a Landini kínálatából pedig az 5-100 és 5-110 modellek voltak a legkelendőbbek.