Nagy volt a különbség a KGST-tagállamokba és a nyugati exportra szánt gépek között
1980-ban már a 250.000., exportra gyártott MTZ traktoron is túl volt a traktorgyár, és az elérhető árú Belarus traktorok népszerűsége egyre nőtt a nyugati piacon is.
Cikkünkben a számtalan, egykoron nyugati exportra gyártott, eltérő kivitelű MTZ 50/52 és 80/82 traktorokból készítettünk egy képes összeállítást a térségek, illetve a célországok szerint válogatva. Természetesen az alábbi rövid összeállításunk nem teljes körű, hiszen még felsorolni is nehéz lenne azt a számtalan exportcélországot, illetve az azokban forgalmazott Belarus MTZ típusváltozatokat és felszereltségi szinteket, amiket a fehérorosz gyár kereskedői hálózata kínált.
A Belarus 50 S
Anglia
Az Egyesült Királyság számára fülke nélkül érkeztek az MTZ traktorok a minszki gyárból, melyekre az ottani kereskedelmi képviselet, a letchworthi székhelyű UMO Belarus Limited szerelte fel az eredeti fülkénél jobb kilátást biztosító angol biztonsági fülkét, ami főleg az MTZ-50/52, illetve Super változatainál volt az eredeti gyárinál sokkal komfortosabb. Nem volt ez a gyakorlat szokatlan, hiszen a hazai gyártású legendás erőgépünket, a DUTRA D-4K/B traktort is Richard S. gyártmányú fülkével látta el az ottani dealer.
Angliában új fülkét kapott az MTZ
Később az eredeti panorámafülkés változatok megjelenésével már az angol felhasználók is ezzel a gyári fülkével is rendelhették a MTZ traktorukat.
A kínálat bővülésével és a turbófeltöltős típusok megjelenésével a '80-as években átszámozták a traktorcsaládot, és az 50, 80, illetve 100 LE teljesítményű típusok érdekes fekete/szürke/piros színösszeállításban 570/572, 860/862, illetve 1060/1062 jelöléssel kerültek piacra. Ezek a változatok pl. már akkor Danfoss-rendszerű hidraulikus kormányzással voltak szerelve. Napjainkban az egykori angol UMO Belarus Limited kereskedelmi képviseletre már csak a régi épületén lévő néhány megmaradt céglogó emlékeztet.
Az 50, 80, illetve 100 LE teljesítményű típusok érdekes fekete/szürke/piros színösszeállításban kerültek piacra
Ausztrália
A hatalmas távoli szigetország felhasználóihoz, bármennyire is hihetetlen, de az eredeti fülkével kerültek értékesítésre az MTZ-80/82 traktorok. Azért ennek ellenére voltak eltérések a számunkra megszokott kiviteltől.
A panorámafülkés változatnál elöl megnyújtott hátsó sárvédő, jobb minőségű mellső és hátsó lámpa, oldalra kihelyezett váltókar volt az alapfelszereltség része. A márka egykori ausztrál importőre, a milperrai székhelyű Belarus Tractors Pty Limited Belarus 800/820 típusjelzés alatt forgalmazta a 80 LE teljesítményű változatokat, méghozzá piros-fehér színösszeállításban.
Benelux államok
A legérdekesebb változatok a Benelux államok országaiban kerültek értékesítésre, hiszen itt a magas nyugat-európai igényeket maximálisan kielégítő felszereltség mellett (modern műszerfal, oldalra kihelyezett váltókar, ergonomikus vezetőülés, Danfoss-kormányrendszer, fronthidraulika stb.) egy modern vonalvezetésű motorháztetővel is felszerelték a BELARUS BX megkülönböztetésű traktorokat. Természetesen itt is elérhetőek voltak az alacsonyabb felszereltségű, hagyományos modellek a megszokott külsővel, de ezeket is megkülönböztették a fentebb említett BX jelöléssel.
A Benelux államokba exportált traktorokat egy modern vonalvezetésű motorháztetővel is felszerelték
Franciaország
A nyugat-európai országok közül itt voltak a legrégebb óta jelen az MTZ traktorok. A párizsi székhelyű ACTIF-AVTO elnevezésű importőr végezte hosszú évtizedeken keresztül az akkori szovjet gépek, többek között az MTZ traktorok forgalmazását. Itt is jellemzően a rosszabb ergonómiájú MTZ-50-es kapott francia származású modernebb biztonsági fülkét, általában ezeket a kiviteleket gyári vagy pedig francia felnivel és abroncsokkal szerelték fel megrendeléstől függően.
A fülke nélküli modellek viszont a hagyományos, gyári felszereltségben álltak munkába. A '80-as években már a panorámafülkés MTZ traktorok gyártásával a francia importőr is ezeket preferálta, modernizált, ergonomikusabb kezelőszervekkel. A traktorok mindvégig magukon viselték a forgalmazó cég "AVTO" logóját.
Franciaországban voltak legrégebb óta jelen az MTZ traktorok
Kanada, USA
Az amerikai kontinens komoly exportpiacnak számított az MTZ traktorok számára, hiszen az észak-amerikai területen már nemcsak a fehérorosz erőgépek, hanem az orosz gyártású kombájnok, főleg a DON-1500 igen kedvelt volt a gazdálkodók körében. Viszont itt az MTZ traktorok mellett más orosz erő-, illetve munkagépek is a Belarus márkanevet viselték.
Az MTZ traktorok a hagyományos piros, illetve piros/fehér színösszeállításban 500/520, illetve 800/820 jelöléssel kerültek a gazdákhoz. Itt a hagyományos fülkés kivitel mellett a fülke nélküli változat is elérhető volt ezekből a típusokból, sőt a kezdetekkor ezek voltak túlsúlyban.
Az amerikai kontinens komoly exportpiacnak számított
Az USA piacán az 50 LE-st is fülke nélkül vagy pedig nagyon komoly felszereltségű amerikai vezetőfülkével szerelték fel, amely egy csapásra átváltoztatta a kicsit ódivatú traktor megjelenését.
Az exportpiacok közül az amerikai kontinensen mutatkoztak be először a minszki gyár turbófeltöltővel növelt teljesítményű, 100 lóerős modelljei is. A '80-as évek vége felé a Kanadában munkába állt MTZ traktoroknál jelent meg a típusszám 5-re végződése. Négy teljesítménymodellből álló kínálat alakult ki: 505/525/ - 805/825 - 905/925 - 1005/1025 hátsókerék hajtású, illetve segédmellsőkerék hajtású típusokkal.
Az exportpiacok közül az amerikai kontinensen mutatkoztak be először a minszki gyár turbófeltöltővel növelt teljesítményű, 100 lóerős modelljei is
Skandináv országok
Svédországban, Norvégiában, Dániában és Finnországban BELARUS PROGRESS és AGROSS megkülönböztető márkanévvel kerültek értékesítésre a traktorok, melyek a különböző felszereltségre utaltak. Dániában piros/fehér, míg a finn területen piros/szürke árnyalatú külsővel hódítottak a gazdák körében. A finn forgalmazónál a 80 LE teljesítményű PROGRESS típusok (805/825) skandináv gyártású maximális kényelmet nyújtó vezetőfülkével is rendelhetők voltak.
Norvégiában és Dániában inkább a hagyományos orosz vezetőfülkével kerültek értékesítésre a traktorok, de ezek felszereltsége így is sokkal jobb volt, mint amit a KGST-tagországok kaptak.
A felszereltség a skandináv országokba kerülő gépeken is sokkal jobb volt, mint a KGST-tagországokba exportált gépeken