Az évenkénti eredményhirdetésnek felváltva a hannoveri AGRITECHNICA vagy a bolognai EIMA kiállítás ad otthont, idén a német seregszemlén kerül kihirdetésre, mely traktorok nyerik el a megtisztelő címet a különböző kategóriákban. Új kategóriával is bővült a verseny „Sustainable Tractor of the Year 2020” vagyis „Év Fenntartható Traktora 2020” címmel.
Kétrészes cikksorozatunkban bemutatjuk az "Év Traktora 2020" díjra pályázó döntősök népes táborát.
Az „Év Traktora 2020” kategória három döntőse a következő:
CLAAS AXION 960 TERRA TRAC
A TERRA TRAC járószerkezet már egy ismert, jól bevált talajkímélő rendszere a CLAAS-nak, amely a betakarítógépeinél már hosszú évtizedek óta bevált, ezt integrálták egy AXION 900-as traktor hátsó tengelyének helyére. A külön-külön rugózott futókerekeinek és támgörgőinek köszönhetően állandóan maximális talajkövetést és felfekvési felületet biztosít.
Így az elöl-hátul rugózott járószerkezetnek köszönhetően a haladási kényelem maximális, a lehető legkisebb káros lengés éri a gépkezelőt, sőt a gumihevederek alkalmazásával a talajkárosító tömörödés is jelentősen csökkent, a vontatási hatékonyságra gyakorolt pozitív hatásról nem is beszélve. A traktor így sem lépi túl a megengedett szélességi határokat, és akár 40 km/h sebességgel is haladhat.
A gumihevederek alkalmazásával a talajkárosító tömörödés is jelentősen csökken – fotó: CLAAS
CASE IH MAGNUM 380 CVX
Hannoverben mutatkozik be elsőként Európában az új széria, amelyben a 8,9 literes, FPT Cursor 9 dízelmotor már megfelel a V. szintű kibocsátási szabványnak, a második generációs Hi-eSCR 2 rendszerrel, valamint egy új vezérlőegységgel és változó geometriájú turbófeltöltővel. Az üzemanyag- vagy karbamidfogyasztás nem változott a Stage IV motorhoz képest. A szabadalmazott "aktív-stop" rendszer segítségével a CVX váltó a kerekek befékezése nélkül tartja álló helyzetben a gépet emelkedőn, így az elindulás is gyorsabb és zökkenőmentesebb.
Az "aktív-stop" rendszer a kerekek befékezése nélkül tartja álló helyzetben a gépet emelkedőn, így az elindulás is gyorsabb és zökkenőmentesebb – fotó: CASE IH
Az új generációs Magnum hátsó hárompontos függesztőkarja 10 929 kg emelőerővel rendelkezik. A nyomás- és olajáram-kompenzációval (PFC) rendelkező TwinFlow hidraulikus rendszert, legfeljebb 282 liter/perc áramlási sebességű szivattyúval (221 liter/perc HighFlow esetén) lehet választani. Teljesen megújult a vezetőfülke és új vezérlőrendszert is kapott. Az utasülés kényelmesebb (lehajtva, asztalként szolgál), és a vezetőülés, az újonnan kialakított kartámasztartóval, 40 °-kal elforgatható.
Európában , a hannoveri kiállításon debütál az új Magnum generáció – fotó: CASE IH
FENDT 942 Vario
Nemrégiben számoltunk be a FENDT 900 Vario széria nemzetközi premierjéről. A 900 Vario új generációja a magasabb modellcsaládban bizonyított VarioDrive sebességváltót használja. A széria esetében rendelkezésre áll a Smart Connect szolgáltatás: a gépkezelő összekapcsolja az iPad-ját a Fendt 900 Vario belső wifin keresztül a traktorral és az üzemi értékek a munka folyamán átkerülnek a tabletre. Az adatok egy térképen vagy grafikusan megjeleníthetők.
Először kerül a kínálatba opcionálisan egy infotainment rendszer, amely a traktorterminálon keresztül kezelhető. A High-End kihangosító rendszer számára nyolc egymással kommunikáló mikrofon került a tetőbe, amelyek a háttérzörejeket kiszűrik, és az emberi hangot felerősítik. Mindemellett számos újdonságot rejt magában ez a gépcsalád: ilyen a kihúzható multifunkcionális szerszámtartó, a haladási sebességet szabályozó TIM (Traktor Implement Management), az intelligens táblavégi fordulóautomatika vagy az elektro-teleszkópos visszapillantó tükör.
A 900 Vario új generációja, a magasabb modellcsaládban bizonyított VarioDrive sebességváltót használja – fotó: Agco/Fendt
Valtra N 154e Versu
A Valtra N sorozatú traktorokat SCR technológiával felszerelt, LFTN-D5 AGCO motorok hajtják. Az új motorok teljesítik az V. szintű kibocsátási normákat. Az N széria idei újdonsága, az opcionálisan kérhető légrugós mellső tengely lengéscsillapítás, amely gyorsabb reakciót és jobb lengéscsillapítást kínál, különösen akkor, ha a tengelyterhelés gyorsan változik, mint amikor homlokrakodóval dolgozik.
Az Aires felfüggesztési rendszer hasonló, mint a T-sorozatú modelleken alkalmazott. A lengéscsillapítás sűrített levegőt használ, amely megbízhatóan működik, még alacsony hőmérsékleten is. További előnye, hogy a traktor pneumatikus rendszere lehetővé teszi a sűrített levegő felhasználását más célokra, például pótkocsi fékezésére, szűrőtisztításra stb.
A Valtra N sorozatú traktorokat SCR technológiával felszerelt, LFTN-D5 AGCO motorok hajtják – Agco/Valtra
McCormick X7.624 VT Drive
A McCormick X6 sorozat új generációjának, 6,7 literes, 24 szelepes, 6 hengeres, Betapower Fuel Efficiency dízelmotorjai is – a DOC + SCR rendszernek köszönhetően – teljesítik a V. szintű kibocsátási normákat. A VT-Drive fokozatmentes sebességváltó (CVT), korlátlan számú sebességfokozatot tesz lehetővé, nullától a felhasználási országban megengedett legnagyobb sebességig. Az X6 VT-Drive modellekben zárt központú hidraulikarendszerét, variálható térfogatkiszorításos szivattyú szolgálja ki.
Az elektronikusan vezérelhető hátsó hárompont függesztés, az alsó karokon lévő vonóerő-érzékelővel 6000 kg emelőkapacitást szolgáltat. A „Deluxe Cab” fülkében található Data Screen Manager (DSM) (képernyős adatmegjelenítő rendszer) – standard a VT-Drive modelleken – és egy 12” érintőképernyős monitor, amelynek segítségével a vezető vezérelni tudja a traktor és a munkaeszköz teljesítményét és funkcióit (ISOBUS, műholdas irányító rendszer, stb.).
A McCormick X6 sorozat új generációjának, Betapower Fuel Efficiency dízelmotorja teljesítik a V. szintű kibocsátási normákat – fotó: Argo-Tractors
Az „Év Legjobb Univerzális Traktora 2020” kategória három döntőse a következő:
Steyr 4130 Expert CVT
A 100-130 LE tartományt lefedő, 4 modellből álló Expert CVT erőgépcsaláddal a kisebb középnehéz univerzális traktorszegmensben is elérhetővé vált a CVT erőátviteli technológia kínálatukban. A 4130 típusban az FPT Industrial 4,5 literes, Stage V. emissziós besorolású, NEF dízelmotorja szolgál erőforrásul. A motor kompakt ATS (after treatment system) füstgázkezelő rendszerrel van szerelve.
A kétfokozatú sebességváltó zökkenőmentes gyorsulást biztosít, állóhelyzettől egészen 40 km/h maximális sebességig, amit egy alacsonyabb motorfordulatszámú, ökofunkcióval lehet elérni. A CVT sebességváltó kettős tengelykapcsoló-technológiát alkalmazva, (DCT) az Active Hold Control-t is standard felszereltségként kínálja a könnyű indítás és leállítás érdekében. Zártközpontú, terhelésérzékelős hidraulikus rendszerét, egy 110 liter/perc szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki.
A vezetőfülke tágas, négyoszlopos kialakítású, közös vezérlési elrendezéssel és a felhasználói felülettel.
Az új Expert családban egy kétfokozatú CVT váltómű gondoskodik az erőátvitelről – fotó: steyr-traktoren.com
Valtra A114 HiTech 4
A Valtra új 16+16R-terheléses váltója négy terhelésszinttel, szintenként négy sebességfokozattal működik. Ennek köszönhetően 32+32R kúszó üzemmód is elérhető. Így lehetőség van 1400 fordulat/perces fordulatszám mellett kevesebb mint 100 m/h sebességen haladni. A HiTech 4 modelleket könnyed és hatékony működésre tervezték, minimális kuplunghasználattal.
A terheléses kapcsolás billenőkapcsolón keresztül valósul meg. A terheléses kapcsoláshoz számos automatikus és előre beprogramozható funkció tartozik. Az A-széria HiTech 4 modelljeiben a vezetőfülke felfüggesztése opcionálisan mechanikus is lehet, két panhard rúddal. A rugózás erőssége, csakúgy, mint az N- és T-szériájú traktormodelleknél, előre beállítható. Az ebben a traktorosztályban a legnagyobb 5,5 m2-nyi üvegfelületű vezetőfülke kialakításával kiváló körkörös kilátást nyújt a teljes munkaterületre.
A Valtra új 16+16R terheléses váltója négy terhelésszinttel, szintenként négy sebességfokozattal működik – fotó: Agco/Valtra
Kubota M4072
A Kubota kéttagú 4002-es sorozatában 66 és 74 LE teljesítményű, 3,3 literes, Tier4 emissziós besorolású, 4 hengeres, Kubota dízelmotorok szolgálnak erőforrásként. Az erőátvitelről alapkivitelben, 3 főcsoportos, 6 fokozatú szinkronizált sebességváltó gondoskodik.
Az alapkivitelű 18/18 fokozatot nyújtó váltó mellett, lehetőség van 36/36-os Dual-Speed verziót is kérni. A maximális 40 km/h sebességet, az Eco-Drive-nak köszönhetően alacsony motorfordulatszámon teljesíti. Az irányváltó elektrohidraulikus kapcsolású. Cat.II. szabványú hárompont emelőberendezés 2500 kg-os emelési kapacitású, helyzet- és erőszabályzós rendszerű.
A hidraulikus szivattyú teljesítménye 63 l/min, a hidraulikus működtetésű munkagépek kiszolgálásához, alapkivitelben 2 pár, opcióban pedig 3 pár hátsó kivezetés található a gépen. A korábbi M60-as sorozatot váltó szériában új, tágasabb, "Ultra Grand Cab II" fülke fogadja a kezelőt. Az új légrugós ülés továbbnöveli a kényelmet. Az új digitális műszerfal egyértelmű és pontos elrendezést mutat. Könnyen olvasható, minden fontos adat azonnal látható és elérhető.
A Kubota M4072-ben új, tágasabb, "Ultra Grand Cab II" fülke fogadja a kezelőt – fotó: Kubota
Fendt 314 Vario Profi +
Az új Fendt 314 Vario, a Fendt 300 Vario széria topmodelljében az innovatív, DynamicPerformance (DP) teljesítmény-koncepciója plusz 10 lóerőt eredményez. A különböző traktoregységek, mint például erőátvitel, hidraulika, ventilátorok és légkondicionáló, gyakran vesznek energiát.
A rendszer felismeri, hogy egyes alkatrészeknek mikor kell több energiát igénybe venni, majd az intelligens vezérlés révén nagyobb teljesítményt nyújt.
Először kerül a 300-as szériába 12"-os terminál, amelyben minden asszisztenciarendszer, mint a Fendt Guide Contour Assistant, a SectionControl és a VariableRateControl rendelkezésre áll. Az új Fendt 314 Vario-ban elsőként válik elérhetővé a FendtONE kezelőrendszer, és jelentősen nő a megjelenítő információs felület mérete. Az elektronikusan vezérelt Visctronic ventilátor még hatékonyabb és a kívánt hűtési szintnek megfelelően kerül vezérlésre.
Az új Fendt 314 Vario-ban elsőként válik elérhetővé a FendtONE kezelőrendszer – fotó: Fendt
New Holland T 5.140 Dynamic Command
A T5.140 modellben, a jól bevált NEF négyhengeres, 4,5 literes FPT Industrial motor szolgál erőpforrásul, maximális teljesítménye 110 és 140 lóerő között van – akár 20 lóerővel több, mint a jelenlegi T5.120 ElectroCommand™ modellnél. Az FPT Industrial által kifejlesztett új Hi-ESCR2 technológiával teljesíti az V. szakasz kibocsátási szabványait. A dupla kuplungos Dynamic Command sebességváltó hatékonyabb üzemanyag-felhasználást és továbbfejlesztett automata funkciókat is kínál. A T5 Dynamic Command Horizon™ vezetőfülkéje rendkívül alacsony zajszintet, a kiemelkedő ergonómiát, a SideWinder™ kartámasz fejlett és intuitív vezérlést tesz lehetővé.
A New Holland T5.140 Dynamic Command sebességváltója hatékonyabb üzemanyag felhasználást és továbbfejlesztett automata funkciókat is kínál – fotó: CNH
Cikksorozatunk második részében az „Év Fenntartható Traktora 2020” és az „Év Legjobb Ültetvényes Traktora 2020” verseny pályázóit mutatjuk be.