Az Agroinform – a menőgazdászok Facebook-csoportban ezzel a szöveggel osztott meg egy képet a Győr-Moson-Sopron megyében élő Szűcs Róbert, mely saját RS 056-os traktorát ábrázolja: "Nincs GPS, nincs klíma, nincs AdBlue... De van 360 fokos panoráma, 1.2 l/ha fogyasztás és 60 év tapasztalat."
A poszt alá érkezett kommentek mind elismerően szólnak a típusról, például ez:
"Ez még mindig pöfögni fog, amikor a nagy 50 millás gépekből már beolvasztott zártszelvény, csavar, vagy szeg lesz."
A magyar agráriumban a keletnémet erőgépgyártás egyik legmeghatározóbb típusa az RS-09 eszközhordozó erőgép volt. A klasszikus felépítésű traktorok mellett egyre nagyobb igény jelentkezett egy többcélú univerzális eszközhordozó traktor kialakítása iránt. Ezen igények kielégítésér fejlesztette ki az RS-09 traktorcsaládot a keletnémet Veb Traktor und Motoren-werke Schönebeck (Schönebeck-i Traktoros Motorgyár). A fejlesztés alapja a korábban már gyártott, hasonló kialakítású RS-08/15 "Maulwurf" traktor volt. A tervezési koncepció egy könnyű, terepen, illetve sorközműveléshez használható mezőgazdasági eszközhordozó kialakítására irányult, amely sokféle munkagéppel szerelhető fel. Az RS-09 kialakítása révén hagyományos traktorként, illetve a jármű első felét alkotó vázszerkezetre rögzíthető munkagépekkel eszközhordozóként is alkalmazhatták a szántóföldi mezőgazdasági munkákban.
Igazi "mindenes" volt, kis fogyasztással, nagy munkagép-választékkal
Nem volt olyan területe a mezőgazdaságnak, ahol ne lehetett volna alkalmazni az RS traktorokat, csupán nehéz talajmunkára és nagy vonóerőt igénylő feladatok megoldására nem volt alkalmas az erőgép. Első változataiban, 1957-től 1962-ig az osztrák Warchalowski cég licence alapján gyártott, 15 LE teljesítményű, 1,02 l-es lökettérfogatú, léghűtéses dízelmotort alkalmazták. Ezeket a típusokat RS-09/15 jelzéssel hozták forgalomba. 1962-től azonban az RS-09/122 névvel kiadott fejlesztett változatokba az NDK gyártmányú, 2 KVD-9.0SVL típusú, négyhengeres, V elrendezésű, léghűtéses 16,5 lóerő teljesítményű motorokat építették be.
Szűcs Róbert gyönyörű RS 056-osa – fotó: Facebook
Az RS-09 traktorok vezetőállása nem éppen a kényelemről volt híres, viszont jó rálátást és pontos kezelhetőséget biztosított a traktoros számára a munkaeszközök üzemeltetése közben. Magyarországon a mezőgazdasági nagyüzemek dolgozói találóan a "szúnyog" becenevet adták az érdekes elrendezésű és felépítésű erőgépnek. A vezetőállást meg lehetett fordítani, így az erőgép hátrafelé is folyamatos üzemben tudott dolgozni. Szorzó rendszerű sebességváltója előre és hátra egyaránt 8 fokozatot foglalt magában, amit külön irányváltóval oldottak meg. Egyedi megoldású TLT-hajtása is mindkét irányba biztosította a teljesítményátadást, akár menetsebességtől, akár motorfordulatszámtól függően.
Alig több, mint egy tonna volt az önsúlya
Az erőgép kerekeinek fékezéséről belső fékpofás dobfékek gondoskodtak. A hátsó hárompont-függesztő szerkezet 640 kg emelésére volt képes. Ez manapság már igen kevésnek tűnik, de ha az eszközhordozó saját súlyához viszonyítjuk — ami kevéssel több, mint egy tonna volt –, akkor már egészen máshogy fest a dolog.
A különböző munkagépeket a hosszanti főtartón kialakított 12 darab nagy méretű furathoz csapszegek segítségével lehetett rögzíteni.
A komló-, szőlő-, illetve gyümölcsültetvények műveléséhez az Agrotröszt egy az RS-09-ből a gyártó által kifejezetten erre a célra kifejlesztett erőgépet hozott forgalomba. Az RS-056 típusú keskenyített erőgépen az üzemanyagtartályt, az akkumulátort és a szerszámos ládát a hosszanti főtartóra helyezték át, amit formatervezett lemezburkolattal borítottak be. Az alaptípushoz képest módosult az erőgép hátsó tengelycsonkja, hosszanti főtartója, mellső tengelye, vezetőülése és kormányrudazata. Ennek megfelelően változott a tengelytáv és a nyomtáv, illetve megszűnt a tengelytáv-változtatás lehetősége. A traktor lombemelő rudazattal is rendelkezett, ami megvédte a traktorvezetőt és a növényeket a sérüléstől.
Az RS traktorok a mezőgazdasági kiállítások állandó szereplői voltak, az NDK-standot nem lehetett elképzelni nélkülük. Természetesen az RS traktorokból sokkal több típusváltozat volt, mint amennyit Magyarországon használtak. Létezett gyapotművelő, hidastraktor és vezetőfülkével ellátott 45 lóerős változat, s az RS traktorokból fejlesztették ki a TA-25 dömpert; a T-157-es forgórakodót és az ST-961-es villás targoncát is a keletnémet mérnökök.
Több, mint negyvenféle munkagép
A keletnémet, lengyel és magyar mezőgazdaságigép-gyártó vállalatok több mint 40 speciális mezőgazdasági és kommunális munkagépet fejlesztettek ki az RS-09 traktorokhoz, a váltva forgató ekétől kezdve, a billenőplatón át a sorközművelő kultivátorig. De volt hozzá gabonavetőgép, borsóarató adapter, sőt, homlokrakodó is. Az RS traktorcsalád korszakalkotó fejlesztés volt a maga korában, olyannyira, hogy habár a keletnémet schönebecki traktorgyár későbbi ZT univerzális traktoraival is sikeresnek bizonyult, ezekkel korántsem ért el külföldön is akkora elismerést és népszerűséget, mint az RS-modellekkel.