Mint ahogy már azt előző cikkünkben is kifejtettük, erre azért volt szükség, mert az MTZ-80/82 traktorok első generációjának vezetőfülkéje messze nem elégítette ki a kor munka- és egészségvédelmi, illetve ergonómiai követelményeit.

traktor

Az 1978-ban bemutatott második generáció egyik első példánya a próbapályán – fotó: Traktoroexport

Többéves fejlesztő munka és szilárdsági tesztek után meg is született a végleges verzió, amelyet az 1978-as moszkvai Szelhoztechnika nemzetközi szakkiállításon mutattak be először a nagyközönségnek. A berendezéssel együtt 530 kg-os súlyú új fülke 316 fokos panorámakilátást biztosított hatalmas üvegfelületeinek köszönhetően.

Az állítható fellépő és a kényelmes beszállást biztosító, hátrafelé nyíló ajtók, a gázteleszkópok kitámasztásával nyíló hátsó ablak, illetve fülketető mind az új fülke jellemzői voltak.

traktor

A nyugati exportkivitelben már a fülkében jobbra helyezett sebességváltó kar és szélesebb hátsó kerekek is a felszereltség közé tartoztak – Gyári felvétel

Kényelmesebb, könnyebb lett a kézi gázadagoló kar, a hidraulikus helyzetszabályozó kezelése és a TLT-tengely kapcsolása is.

A pedálok is már az európai traktorokban megszokott elrendezést kaptak, sőt a tengelykapcsoló pedál mechanizmusának megváltoztatásával könnyebb, kényelmesebb lett annak kezelése. (Sajnos ezt a megoldást a későbbiekben kivezették a gyártásból.)

Hosszasan sorolhatnánk még az új, 2,6 köbméteres térfogatú fülkével bevezetett újdonságokat, úgymint az új fűtő- és szellőztetőrendszer, a monolitikusan edzett biztonsági Trempex ablaküvegek, hátra, a fülke felső sarkaira helyezett munkalámpák stb.

traktor

A kanadai verziók, a Belarus 800 és 820 párban – fotó: Belarus Equipment of Canada Ltd.

Számos olyan kiegészítővel ellátták, amellyel itthon sajnos sosem találkozhattunk ezen a szérián. Már a '80-as években a főleg nyugat-európai és skandináv exportra készült példányokat a fülkében jobbra áthelyezett, kényelmesen kezelhető sebességváltó kapcsolással szerelték fel, de pótülés is az opciók közé tartozott, nem beszélve a Danfoss-rendszerű hidrosztatikus kormányzásról. Külön rendelés esetén klímával is javították a vezetőfülke-légkört, és sötétített ablaküvegeket is rendelhettek a felhasználók.

traktor

Az 55 lóerős modellek egyes exportváltozatai a jobb megkülönböztethetőség érdekében még a régi MTZ-50-es motorháztetőjével kerültek forgalomba – Gyári felvétel

Ezek a modellek nem egyszer az itthon megszokottól eltérő típusjelzéssel és színösszeállítással kerültek piacra, ezzel is megkülönböztetve a KGST-országokba exportált verzióktól.

Ha már a vasfüggönyön innen járunk, itt sem voltak teljesen egyformák az erőviszonyok, hiszen az NDK-ba gazdagabb felszereltségű változatok kerültek exportra a panorámafülkésekből, mint hozzánk.

Természetesen az új változat mellett a kisfülkés első generációt is gyártásban hagyta a minszki traktorgyár. Bár a nemzetközi sajtóba eljutott a híre a komfortosabb fülkével szerelt újabb generációnak, de sajnos a hazai gazdaságoknak 1981-ig kellett várni az új verzió beszerzésére.

traktor

A francia AVTO Belarus 60 és 70 lóerős típusai – fotó: ACTIF-AVTO

Ekkor mutatták be a magyar közönség előtt a tavaszi AGROmashEXPO szakkiállításon az itthon csak "panorámafülkés" MTZ-nek hívott újabb generációt. Nehézkesen ugyan, de a forgalmazása is megindult, viszont a kisfülkés verzió továbbra is elérhető volt a kínálatban.

Két évvel később bővülés következett be az MTZ-kínálatban, hiszen újra megjelentek az 55 lóerős modellek itthon, sőt a gyártó kínálatában már 60 és 70 LE teljesítményű verziók is bővítették a választékot, de már piaci bevezetésre várt a turbófeltöltéses, négyhengeres motorral szerelt 90 és 100 lóerős típus is.

traktor

Belarus Progress 572 angol exportverzió új fejlesztésű, modernebb műszerfallal – fotó: UMO Belarus Ltd.

Hozzánk elsőként választékbővítés gyanánt az 55 lóerős 550/552 típusok érkeztek, melyek lényegében a motor és az erőátviteli elemek, járószerkezet, kormányzás terén megegyeztek a régi MTZ-50/52 traktorokkal, de már a korábban bemutatott panorámafülkével és annak berendezésével, illetve kezelőszerveivel szerelték fel őket. Továbbá megkaptak egy sor olyan fejlesztést is, amelyeket addig csak az MTZ 80/82 traktorokon alkalmaztak.

Mivel a 80 lóerős modelleknél olcsóbbak voltak az 550/552 típusok, így forgalmazásuk hamar megindult, és rendkívül keresettek lettek.

traktor

AVTO Belarus 800 és 820, a francia verziók – fotó: ACTIF-AVTO

Ennek ellenére a nagyobb teljesítményű 560/562, illetve 570/572 testvéreivel már nem bővítette a választékot az importot bonyolító AGROTEK Termelőeszköz Kereskedelmi Vállalat.

A kínálatbővüléssel egy időben jelentősebb változás is történt az MTZ traktorok külső megjelenésében, hiszen a régi osztott motorháztetőt egy egyben könnyen felnyitható, jobb hozzáférést biztosító motorsátorra cserélte a gyártó, amely utána hosszú évtizedekig védjegye lett a könnyű univerzális Belarus traktoroknak.

traktor

Az angol exportra készült MTZ-80-as, Belarus Progress 862 néven – fotó: UMO Belarus Ltd.

A nyugati exportra gyártott szériáknál is egyre kevesebb helyen fordult elő, hogy ne az eredeti fülkével került volna értékesítésre. Ebből is látszott, hogy a második generáció fejlesztése meghozta a várakozásokat. Ezeken a piacokon ekkortól már megjelentek a turbófeltöltéses, 4 hengeres, 100 lóerős modellek, melyek közül voltak igazán figyelemre méltó modellek.

A magyar mezőgazdaságban munkába állt 80 lóerős MTZ traktorok száma 1982-1988 között, évenként
(Forrás: KSH)

Év / darab

MTZ-80

MTZ-82

1982

1256

776

1983

1390

423

1984

1399

444

1985

1543

344

1986

1401

1987

1817

1988

1400

Az ausztrál exportkivitel Belarus-1050 néven sötétített ablakokkal, szélesebb mellső és hátsó kerekekkel, légkondicionálóval, papírbetétes levegőszűrővel rendelkezett, fényezése pedig fehér volt terrakotta árnyalatú vázon.

A holland exportra készült 80 és 100 lóerős változatokat például külön rendelésre frontfüggesztéssel és TLT-hajtással is felszerelték, sőt ott kétféle motorháztető közül is választhattak a felhasználók.

traktor

A Benelux-exportra készült turbófeltöltéses típusok, a Belarus BX 90 és 100, az alábbi videón pedig a BX 90 munka közben is látható a fronthidraulikával – Gyári felvétel

Ha már az elnevezéseknél tartunk, ahány ország, annyiféle márka és típusjelzés. A Benelux államokban Belarus BX, a skandináv és angol területen Belarus Progress, a franciáknál AVTO-Belarus néven futottak, hogy csak a legismertebbeket említsük.

Típusszámokat tekintve a 80 lóerős modellek 80/82, 800/820, 860/862, 805/825 jelöléssel is előfordultak, de arra is volt példa, hogy a segédmellsőkerék-hajtású változatok 800A megkülönböztetést kaptak.

traktor

Az újabb motorházzal szerelt, kanadai forgalmazású MTZ-82-est már Belarus 825-nek hívták – fotó: Belarus Equipment of Canada Ltd.

Nálunk 1986-ban történt halvány, alig észrevehető módosítás a panorámafülkés MTZ-ken. Új helyre költöztek a külső visszapillantó tükrök, és nagyobb méretű, szélesebb mellső kerekkel kerültek forgalomba az AGROKER Vállalatoknál.

A '80-as évek második felében tárgyalások kezdődtek az MTZ-570/572 és a 100/102 típusok esetleges tesztvizsgálatáról és bevezetéséről, de egészen a rendszerváltásig kellett várni az új típusok megjelenéséig.

Itthon a rendszerváltással felszabadult a központosított piac, és a konkurencia beszabadulásával elkerülhetetlen volt az MTZ modellek választékbővítése, és hozzánk is megérkeztek a különböző felszereltségű és teljesítményű modellek. De ez már egy másik cikkünk története lesz egyszer a jövőben.

Ossza meg az MTZ traktorok szerelésével, javításával kapcsolatos szakmai kérdéseit, illetve tapasztalatait az Agroinform.hu fórumán!