Ismét sikerült egy különleges járműre bukkanni, amelyet a németországi Hermann Paus Maschinenfabrik GmbH gyárt, de ez csak az egyik profil. Az 1968-ban alapított cég a mai napig kimondottan alagútépítő és föld alatti termelésben használatos bányaipari munkagépeket, berendezéseket, emelőgépeket gyárt és exportál világszerte. Az alkalmazottak száma ma 300 fő körül van, a gyártási darabszám sem nagy, de ezek a gépek akár 25-30 évig is használatban vannak.
Többszörös érv az elektromos üzemmód mellett
Tudjuk, nemcsak a felszínen számít a károsanyag-kibocsátás, a zaj, a por, de a többé-kevésbé szűkös, föld alatti járatokban, bányákban vagy alagutak építésénél még inkább. A felszínhez képest a föld alatt mindig melegebb van – főleg nagyobb mélységekben –, hiába van szellőztetés, ettől függetlenül sokkal koncentráltabban jelentkezik a kipufogógázok káros hatása, a motorok hőtermelése és a működés közben felkavart por. Ez nemcsak az ott dolgozókra jelent fokozott terhelést, de a gépekre, berendezésekre is.
Ezért a kibocsátásmentes elektromobilitás jelentősen csökkentheti a kockázatokat, sőt Kanadában már betiltották a dízelüzemű járművek, munkagépek használatát föld alatti bányákban. Ez egy merőben új irányzat, amely érdekében a Hermann Paus Maschinenfabrik GmbH-nak a Danfoss Mobile Electrification céggel való együttműködésből származó első elektromos és hibrid járművei már leszállításra kerültek.
A MinCa 5.1 típussal most először kínálnak hibrid és elektromos változatban egy univerzális bányászati járművet, amely megfelel a helyileg emissziómentes föld alatti munkákhoz. Opcióban jobbkormányos változat is rendelhető.
MinCa 5.1
Kompakt méretekkel rendelkezik, csak 1,95 m magas, 2,06 m széles, hossza 4,13-4,23 m kiviteltől függően. A 4 ajtós, 5 személyes, duplafülkés jármű maximális teherbírása 1,2 t, platója 70 cm hosszú és 165 cm széles. Megengedett össztömege 4,2 tonna, fordulási körátmérője kb.11,6 méter. Azonban rendelhető kétszemélyes rövidfülkével, hosszú platóval vagy különböző egyedi felépítménnyel (rövid és duplafülkénél egyaránt), legyen szó műszaki karbantartó, robbantás-előkészítő, műhelykocsi, geológiai felmérő, bányamentő vagy tűzoltó járműről.
A gépkocsi karosszériája természetesen megfelel a föld alatti munkavégzéshez szükséges ROPS/FOPS (borulás és leeső tárgyak elleni védelem) minősítéssel, részben ezért 3 tonna körüli üresen.
Az eredeti koncepcióban, 2 évvel ezelőtt még egy 4 hengeres, 2,9 literes, 75 lóerős Deutz motor szerepelt, kétfokozatú, hidrosztatikus, állandó 4x4-es meghajtással, 10 és 30 km/óra maximális sebességgel. Ezt váltotta fel nemrég a Danfoss Mobile Electrification EDITRON tisztán elektromos hajtásrendszere, szintén állandó összkerék-meghajtással, de a Dana tengelyek maradtak.
Az 50 kilowattos villanymotor (68 LE) és 50 kilowattórás akkumulátoros rendszer 3-4 órás folyamatos közlekedéshez, munkavégzéshez elegendő.
Az akkuegység a jármű hátuljában – fotó: www.paus.de
A másik lehetőség a hibrid hajtás, szintén 50 kilowattos villanymotorral és 20 kilowattórás akkumulátorrendszerrel, ahol a dízelmotornak már csak úgynevezett hatótávnövelő szerepe van, összesen 12 órás üzemidőhöz.
A csak elektromos meghajtás esetén akár 50%-kal is csökkenthetők az üzemeltetési költségek, nem beszélve arról, hogy a szellőztetőrendszerek kisebb teljesítménnyel is hatékonyak lehetnek, további energiamegtakarítást eredményezve.
Paus MinCa 5.1. A bal oldali fényszóró melletti fehér fedél a töltőcsatlakozót rejti – fotók: www.paus.de; www.danfoss.com
A Danfoss Mobile Electrification, amely a Danfoss Power Solutions része, a finnországi Lappeenrantában található, a hajók, haszongépjárművek és munkagépek intelligens elektromos és hibrid hajtásláncainak specialistája.
A Danfoss Mobile Electrification a Danfoss eredeti, 2009-ben alapított Visedo Oy vállalatának 2017 decemberében történt felvásárlását követően jött létre. A hajtásrendszerek 30 és 2000 kilowatt közötti teljesítménytartományba tartoznak, hibrid és tisztán elektromos üzemmódhoz egyaránt alkalmasak.
Forrás: www.im-mining.com