Egy restaurált Porsche Junior példány – fotó: RoadScholars/Youtube
A népautó, a Volkswagen történetét többé-kevésbé mindenki ismeri. Azt is sokan tudják, hogy a végtelenül alacsony árú, célszerű autót csak nagyon frappáns technikai megoldásokkal lehetett megvalósítani. A tervezés jelentette kihívás kemény munka, rengeteg kísérletezés elé állította a főmérnököt. Ferdinand Porsche végül megtalálta azt a koncepciót, aminek alapjain aztán több millió darab készült a népautóból, azaz a Volkswagen Käfer-ből.
A Porsche traktorok koncepciója nem kevésbé volt zseniális
A feladat itt is az volt, hogy széles rétegeknek elérhető áron készítsenek a német gazdaságok motorizálására alkalmas traktorokat. A gépeknek egyszerűnek, strapabírónak és jól karbantarthatónak kellett lennie. Alkalmasnak a változatos feladatok ellátására.
Porsche Junior traktor dízelmotorral – fotó: Pixabay
Ferdinand Porsche 1934-ben három prototípus traktort gyártott, mindegyik benzines motorral volt felszerelve. A Porsche dízelmotor tervezése egyedi, léghűtésű jellemzőjével még nem volt teljesen kész a gyártásra abban az időben. Számos teszt után ez a tervezés egy léghűtéses dízelmotort eredményezett, amelynek teljesítménye 14 lóerőtől 55 lóerőig terjedt. Az 1950-es évek elejére Ferdinand Porsche kialakított 4 alapmodellt: 1 hengeres, 2 hengeres, 3 hengeres és 4 hengeres változatokat, különálló és cserélhető hengerekkel és hengerfejekkel. Érdekes tény, hogy Porsche már 1946-ban dolgozott egy négykerék-meghajtású traktor tervén, ami a konkurenciánál talán még gondolatban se volt meg.
Hát nem gyönyörű? – fotó: RoadScholars/Youtube
1956 és 1963 között több mint 125 000 Porsche-Diesel traktor készült, sok közülük ma is napi munkában van a világ különböző gazdaságaiban.
Ebben az időszakban az amerikai Porsche-Diesel Corporation, körülbelül 1000 Porsche-Diesel traktort értékesített Észak-Amerikában. Mára a Porsche-Diesel traktorok gyűjtése és helyreállítása egyedi és megfizethető hobbivá vált. A teljes mértékben helyreállított traktorok a 15-20 000 dolláros árkategóriában cserélnek gazdát, azonban a jó állapotban lévő, helyreállítatlan példányok általában 5-6 000 dollár közötti áron kelnek el.
Az utolsó Porsche-Diesel traktorok 1963 végén készültek.
A Porsche traktorok ára sokáig tartotta magát, de mára láthatóan megindult az érdeklődés a mezőgazdasági géptörténet szerelmeseinek körein kívülről is ezek iránt. Jól néz ki a Porsche sportautó-gyűjtemény mellett a garázsban egy-két traktor is. A szebb darabok már most is egyre magasabb árakon mennek, de még mindig jó befektetésnek tűnik egy Porsche traktor. Van pár szabad példány Piacterünkön is.
A következő videóban nemcsak egy gyönyörűen helyreállított Porsche Junior traktort láthatsz mozgás közben, hanem a cég és a traktorok fejlesztésének korai időszakából is felbukkan pár érdekes felvétel: