Szó esett a szántás nélküli talajművelés tapasztalatiról, más szóval a min. till műveléssel (minimális talajbolygatással) való próbálkozásokról!

Saját utakon

Úgy tűnik, az expedíciós csapatok mondása, miszerint „Járt utat járatlanért mindig hagyj el!", kellő átgondolással és szakértelemmel a mezőgazdasági tevékenységekre is igaz lehet. Vagyis ne féljünk az újtól, és nem kell görcsösen ragaszkodni a régi, megszokott, generációkon átívelő módszerekhez, mert az újításokból bizony még előnyök is származhatnak. Igaz, ehhez előbb merni kell cselekedni és saját szemmel meggyőződni az eredményről.


Riportalanyaink 650 hektáron gazdálkodnak. A riportban látható John Deere 8 soros vetőgép már nem új, de a strapabíró és a gyakorlatban is jól bevált megoldástól nem kívántak megválni. Ugyanakkor a gyakorlati módszeren mindenképpen változtatni kívántak: a vetőkocsik térközeinek újragondolásán.

Ehhez azonban egy teljesen új vetőgép-vázszerkezetre volt szükség, ami fél év múlva el is készült, természetesen közben több egyeztetéssel. A vetőkocsik átszerelése volt az egyszerűbb munkafolyamat. A nagy kihívást az érzékelők, egyedileg gyártatott elektromos vezetékek, vákuumcsövek stb. újbóli beépítése jelentette, s legfőképpen, hogy mindezek együttesen majd a gyakorlatban is tökéletesen működjenek, ne legyen felesleges a már „élesben" végzett szántóföldi munka.

Három hét folyamatos szerelési és kalibrálási munkák után 2022 tavaszán ment „éles bevetésre" először. Az azóta eltelt időszak tapasztalatai nagyon kedvezőek ,és az idei növénykelést, indulást is nagy izgalommal várták. A tavalyi 58-as napraforgó sorzárása gyorsabban ment végbe, mint a megszokott 75-76 centis sortáv esetén. Ez jobb gyomelnyomást és kisebb mértékű talajszáradást is eredményezett. Még talán korai lenne hosszú távú következtetéseket levonni, de az első tapasztalatok mindenképpen biztatóak.

"A másik fontos változás a gazdálkodásban, hogy 2017 óta már egyetlen táblát sem szántunk. Igaz, korábban is voltak ilyen irányú próbálkozások, de akkor még csak részterületeken nem végeztük el a talajátforgatást. A legelső tapasztalat a jelentős költséghatékonyság volt a klasszikus szántással szemben a sekélyművelésnél. Nemcsak az üzemanyagköltség, de a gépkopás is jelentősen csökkent, ellenben fokozott gyomosodással szembesültünk. Erre szintén kellett új taktikát kiötleni: milyen gyomok és milyen intenzitással jelennek meg, mikor és hányszor kell tárcsázni stb.

Ugyanakkor a szántást mellőzve a mély fekvésű területekre tavasszal hamarabb rá lehetett menni, sok időt nyertünk, mert egymenetes elmunkálóval is már elsőre tökéletes magágyat tudtunk készíteni. Nemcsak a talajtaposás, de az üzemanyagköltség is jelentősen csökkent. Továbbá az agyagos talajon nem maradtak nyitott barázdák."

A videón is látható, hogy bár van itt-ott némi gyomosdás, azonban az egyedi vetőgép úgy lett kialakítva, hogy a fronttartályból még ki lehet juttatni más készítményt is a vetőkocsik mögé. Ennek köszönhetően nem szükséges utólagos permetezés, ami szintén idő- és költségmegtakarítás, ismét eggyel kevesebb talajtaposás, a gyökérzet javára.

Nagy kérdés a talajművelés további minimalizálása – erre is van egy kísérleti parcella –, de ez nem minden talajviszony esetén megoldható. Ez egy gabonatarló, a próbavetés eredménye majd eldönti. Az időjárásfüggő talajtaposást azonban mindenképpen kezelni kell.