A "Fiat másolatok" közül a legnagyobb model a 95 lóerős, 8095-ös – fotó: tumosan.com
Úgy látszik nem csak nálunk voltak népszerűek a Fiatagri-Fiat traktorok. A török TÜMOSAN traktorgyár 1975-óta gyárt dízelmotorokat és traktorokat, főleg belföldi piacra. Az egykori nagy sikerű olasz márka 3, illetve 4 hengeres, 90-es és 66-os sorozatú modelljeinek egybegyúrt klónjait 3 szériában, összesen 8 különböző típusban, 50-95 LE teljesítmény tartományban gyártja jelen pillanatban.
A 6000-es család három tagjában 3 hengeres, takarékos, 2,9 literes, Stage IIIA besorolású, saját gyártású, Turbo-Intercooler dízelmotor biztosítja a nyomatékot, melyek 50/55/65 LE teljesítményűek. A 7000-es sorozat kisebb modellje szintén ezzel a motorral kerül piacra, míg a 7075 és a 8000-es család 75/85/95 LE teljesítményű tagjaiban már 4 hengeres, 3,9 literes erőforrás szolgáltatja a nyomatékot.
Hasonlóan a Fiatagri-Fiat alapokhoz, az erőátvitelért itt is 8/8 illetve 12/12 fokozatot biztosító, egyszerű mechanikus kapcsolású, szinkronizált váltó a felelős.
A 75 lóerős, 7075-ös szántóföldi növényvédelmi munkában – fotó: tumosan.com
Az irányváltás is mechanikus kapcsolással valósul meg, viszont a segédmellső kerékhajtású változatnál illetve a hátsó tengelynél a differenciálzár kapcsolása elektro-hidraulikusan történik. A segédmellsőkerék-hajtásos kivitelnél a hajtás kapcsolása rendeléstől függően történhet mechanikus, vagy elektro-hidraulikus úton.
Az erőgép végletekig leegyszerűsített vezetőfülkéje külsőleg kicsit olyan benyomást kelt, mintha a 90-es sorozatú könnyű univerzális Fiat-ok fülkéjét és ugyanezen márka későbbi, 66-os szériájának kabinjának kombinált változatát látnánk. Kicsit arra is hasonlít, kicsit pedig erre, de ergonómiában egyikre sem, sokkal puritánabb mint az egykori 3-4 hengeres Fiat-ok, ahogy azt a fülke belsőt is ábrázoló képünkön is látni lehet. Digitális technikát nélkülöző, igazi minimál traktor, de azért rendelésre klímával is felszerelik és alapkivitelben kapunk hozzá egy MP3 lejátszós rádiót is.
A fülke jóval egyszerűbb, fapadosabb mint annó, az eredeti Fiat-oknál volt – fotó: tumosan.com
Hagyományos billenő kapcsolókkal lehet kapcsolni az elektromos berendezéseket, de a hidraulikus rendszert is mechanikusan, minden elektronikát nélkülözve karokkal lehet vezérelni.
Ha már a hidraulikánál tartunk, a Lift-O-Matic rendszer működteti a hátsó hárompont függesztő szerkezet mozgatását, amelynek emelő kapacitása a két legnagyobb, 85 és 95 LE teljesítményű típusnál 4000 kg, míg az összes többi típusnál 2200 kg. A teljesítményleadó tengely csak 540 percenkénti fordulatszámot biztosít, ami ebben a kategóriában nem is meglepő. Lehetőség van 540 E takarékos üzemmódra is ahol 2225 f/min motorfordulat helyett, csak 1590 f/min fordulatszámon biztosítja ezt a tengelysebességet.
A TLT-nek van takarékos üzemmódja és klímás fülke is elérhető – fotó: tumosan.com
Természetesen sok szakmabelit az érdekel leginkább, hogy amennyiben itthon is elérhető lenne egy ilyen erőgép, mennyi lenne az ára. A gyártó török lírában megadott árlistáját áttekintve kiválasztottuk a legnagyobb, 95 lóerős típus, klímás fülkével felszerelt változatát, amelynek nettó ára magyar forintba átszámítva kb. 7,6 millió. Valószínű viszont, hogy az EU-ban egy magasabb emissziós besorolású motorral szerelve léphetne csak piacra, ami 1-2 millióval biztos drágítaná.
Mielőtt azt hinné valaki, hogy csak ilyen minimál konstrukciói vannak a gyártónak, meg kell jegyezzük, hogy vannak saját fejlesztésű, jóval korszerűbb és jelentősen drágább modelljei is, ezekkel a teljesítményű típusokkal párhuzamosan, illetve 90-115 LE között.