Még egyelőre prototípusról van szó, amely várhatóan 2025-ben kerül piacra.
A prototípus a sorozatgyártásban lévő WA70-5 típuson alapul, amely 60 LE teljesítményű, üzemkész tömege 5040 kg, a billenőteher 3,45 t, míg a kanálméret 0,85-1,25 m3 lehet. Villaszerelékkel 3,1 t a maximális teherbírás és 2,96 méter a rakodási magasság. Ezen paramétereket csak viszonyítási alapnak írtuk le, hogy mekkora gépről van szó.
A Komatsu teljesen elektromos üzemű kompakt, csuklós törzsű rakodógépe – fotó: www.mobilityengineeringtech.com
Ami lényeges különbség, hogy az elektromechanikus változat önsúlya 5400 kg, ez 340 kilóval több, mint a dízelmotoros, hidraulikával szerelt jelenlegi típus.
A WA70 csuklós törzsű, gumikerekes rakodógépen alapuló WA Electric koncepciógépet a Moog Inc. partnereként fejlesztették ki, az intelligens villamosítási rendszert felhasználva. A gép minden funkciója elektromechanikus, nincs hidraulikarendszer, tartály és tömlők, sem szeleprendszer, ellenben vannak kábelek, elektronikus vezérlőmodulok, központi számítógép és a munkahengerekhez csak ránézésre hasonló működtetőegységek. Ez utóbbiak a munkahengerek helyére kerültek beépítésre, ugyanúgy kormányoznak, emelnek, billentenek.
A meghajtómotor (vontatómotor) a hidromotor helyére került, osztóművön és kardántengelyen át hajt. A fülke mögé, a dízelmotor helyére építették be az akkumulátorokat és néhány segédberendezést.
A számos alrendszer, köztük az energiagazdálkodás, a mozgásvezérlés, a csatlakoztathatóság és az automatizálás zökkenőmentes integrációja lehetővé teszi a Moog rendszerét használó gyártók számára, hogy célirányosan fejlesszék munkagépkínálatukat, és megvalósítsák a következő generációs gépekről alkotott elképzeléseiket, miközben csökkentik a fejlesztési költségeket és a termékek piacra kerülésének idejét.
A Komatsu arra számít, hogy a tartós teszt bebizonyítja a teljesen elektromos gépek előnyeit, létjogosultságát, és bizonyítja a cégek közötti együttműködés előnyeit is.
Az előzetes elemzések azt mutatják, hogy a gép villamosítása meghosszabbította a működési ciklust (csökkenő karbantartási idők és költségek), és a különböző segédfunkciókkal még komfortosabbá válik az egész napos munkavégzés.
A gépek helyszíni töltése már megoldott a mini forgókotrók esetében, akár mobil, 20 kilowattos (owerbankjellegű) töltőberendezésekkel, amelyet a Proterra céggel közösen fejlesztettek ki. A töltési idő ezen gépeknél kb. 2 óra.
Források: www.komatsu.com; www.equipmentworld.com