Néhány gazdálkodó még élvezheti az üzemanyagkutakra érvényes gázolajár (378 Ft/liter nettó) befagyasztását, de a nagyobb gazdaságok már kénytelenek ennél magasabb, nagykereskedelmi áron megvásárolni (nettó 470 Ft/liter – 2022. április 16.) a gázolajat.
Várhatóan a jelenlegi gazdasági helyzetben nem sokáig tartható ez az állapot, hamarosan jelentős áremelkedésnek leszünk részesei. (Tőlünk nyugatabbra már 2,15 EUR körül kell fizetni egy liter dízel üzemanyagért)
Azonban a mezőgazdasági gépek nem állhatnak meg, a munkát folytatni kell. Azért, hogy a termelés költségeit mégis képes legyél megfelelő szinten tartani, most megosztok veled 3 egyszerű trükköt, amellyel akár évi 10%-os üzemanyag-megtakarítás is elérhető.
Ha ezeket az apró dolgokat betartod, akár 10%-kal is csökkentheted a traktor éves üzemanyag-felhasználását!
A hűtőradiátor tisztán tartása
A hűtőradiátor előtt a ventilátor mindig csak forog-forog. Korszerű gépek esetén műszaki megoldás szempontjából kétféle hajtással szokás a hűtőventilátort szerelni. Az egyik valamilyen szabályozható fordulatszámú hajtás, a másik pedig hidraulikus vagy elektromos rendszerű tengelykapcsoló, elterjedt nevén Viszko-kuplung.
Mindkét megoldás célja az, hogy a hűtéshez szükséges légáram csak akkor induljon meg, ha a hűtőfolyadék hőfoka egy adott szintet elér. Ha a motor terhelése alacsony, akkor a keletkező hulladék hő is kevés. A kevés hőteljesítmény elvétele biztosítható alacsonyabb légárammal is, tehát a hűtőventilátornak nem kell teljes fordulatszámon vagy állandóan dolgoznia.
Belátható, hogy ha a radiátor hőleadó képessége csökken, akkor nagyobb légáram szükséges a felesleges hőmennyiség elszállításához. Ez viszont nagyobb ventilátorfordulatot igényel, így a felvett teljesítmény is növekedni fog. Ha a hűtőradiátor eléggé szennyezett, előfordulhat az is, hogy a motor csak részterhelésen működik – mondjuk a géppel a permetezőt vontatod, amelynek teljesítményfelvétele elenyésző –, mégis a keletkező hulladékhő elszállítása érdekében a hűtőventilátor „teljes gőzzel" üzemel.
A fülkéből ez nem feltétlenül észrevehető, mert a traktorokra jellemző a nagy méretű hűtőradiátor. Ezért alacsonyabb környezeti hőmérséklet és kisebb motorterhelés esetén a hűtőfolyadék hőmérsékletét a gépnek még részlegesen eltömődött hűtő esetében is sikerül a normális tartományban tartani. Viszont a felesleges energiafelhasználás jelentős!
Eltömődött hűtő jelentősen növelheti az üzemanyag-felhasználást – fotó: Fecsó Gábor
A gyártók által közzétett adatok szerint a ventilátor működtetése a motor összes teljesítményének a 7-8%-át is képes elnyelni. Minél nagyobb traktorra végezzük a számítást, annál több a kárba veszett energia. Ha egy 120 LE névleges motorteljesítményű gépet veszünk alapul, ez 8-9 LE-t jelent. Ha ennek a teljesítménynek a fele megy veszendőbe, akkor nagyjából óránként 7 dl üzemanyagot használ fel a gép a többletteljesítmény fedezésére. Évi 500 üzemóra esetén elképesztően sok, 350 liter gázolaj ég el feleslegesen.
Előfordul, hogy egy egyszerű fúvatással már nem lehet a radiátort tisztítani – fotó: Fecsó Gábor
Az üzemanyag- és a levegőszűrő tisztítása, cseréje
Az akár részlegesen eltömődött levegőszűrő is túlfogyasztást eredményez a gép üzemeltetése során. Mivel a szűrő áteresztő képessége csökken, a turbotöltő nem tudja előállítani a szükséges nyomást. Ennek köszönhetően az égéstér töltési foka csökken, a motor hatásfoka pedig romlik. Találkoztam olyan esettel is, amikor a levegőszűrő annyira el volt rakódva, hogy a motor be sem indult.
Érdemes tehát időközönként a levegőszűrőt ellenőrizni, fúvatással tisztítani. A gyártói előírások általában 4-5 tisztításnál többet nem javasolnak, ezután a szűrőt cserélni kell. Ha a belső, biztonsági szűrőn szennyeződés látható, akkor érdemes mindkettőt cserélni.
A levegőszűrő tisztítását el kell végezni a körülményeknek megfelelő rendszerességgel – fotó: Fecsó Gábor
Hasonló helyzetet idéz elő az üzemanyagszűrő eltömődése. Mivel csökkenti az üzemanyag nyomását, hatással van a befecskendezett mennyiségre és a porlasztási képre is. Mindkét tényező befolyásolja a motor hatásfokát, így a szennyezett szűrő túlfogyasztást és teljesítménycsökkenést fog eredményezni.
De semmiképpen ne várd meg, hogy a teljesítménycsökkenés érezhető legyen! Cseréld ki, mielőtt az eltömődés a fülkéből is érezhető lesz.
A tavaszi induláskor néha problémát okoz a téli paraffinkiválás. Ez az anyag a szűrőben megáll. A tápszivattyú működése közben felszívódik a szűrőfelületre, és elzárja a gázolaj útját. A jelenség úgy érezhető, hogy a motor indítása után szépen lassan egyre inkább csökken a teljesítmény. Ezután ha a motort leállítod, az üzemanyag áramlása megszűnik, és a lerakódás elúszik a szűrő felületétől, tehát a következő indításnál kezdődhet újra a folyamat. Azt javaslom, hogy a tavaszi munkák megkezdése előtt cseréld ki az üzemanyagszűrőket!
Az eltömődött szűrő 5-8%-kal is megnövelheti az üzemanyag-fogyasztást.
Az üzemanyagszűrőt a karbantartási utasítás előírásai szerint mindenképpen cserélni kell – fotó: Fecsó Gábor
Az alapjárati üzem elhagyása
Sok helyen tapasztalom, hogy a traktor áll a tábla szélén vagy a telephelyen, és hosszasan pöfög alapjáraton. A kezelő reggelizik, ebédel vagy éppen csak a kávéját szürcsölgeti a mérlegházban.
Az újabb típusok esetén a fedélzeti számítógép folyamatosan rögzíti az üzemi adatok egy részét, és ezt később ki is lehet olvasni a memóriából. Több alkalommal sikerült ilyen adatbázisra szert tennem, és megdöbbentő eredményeket kaptam. Volt olyan gép, amely az összes teljesített üzemórájának csaknem a felében alsó üresjárati fordulaton (alapjáraton), terhelés nélkül járt.
Bizonyára ez kirívó eset, de gyakori, hogy a traktor motorját az összes üzemórának több mint 20%-ában feleslegesen, azaz terhelés nélkül járatják. Túl azon, hogy ez az üzem nem megfelelő a traktorokban alkalmazott nehéz dízelmotorok számára, jelentős üzemanyag-felhasználást jelent.
Gondold csak át! Az alapjáraton járó motor az üzem fenntartása érdekében fogyasztja a gázolajat. Ezzel elérhető, hogy a belső súrlódást legyőzze, keringtesse a kenőanyagot és a hűtőfolyadékot. Közben némi pluszterhelése is van, mert a generátor egyfolytában visszatáplálja az elektromos fogyasztók által felhasznált energiát. Általában folyamatosan üzemel a légkompresszor, ami fogyasztóként jelentkezik akkor is, ha éppen nem tölti a légtartályt. Fenn kell tartani a készenléti olajnyomást a hidraulikarendszer számára, és forgatni kell a váltót, benne az olajszivattyút, még akkor is, ha a gép nem mozog. Nyilván a klímaberendezés is be van kapcsolva, hogy a fülke ne melegedjen fel.
Ezek a berendezések mind-mind néhány lóerőt felvesznek a motortól. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy kisebb motor, 120 lóerő körüli teljesítménnyel, ebben az állapotban körülbelül 2-4 liter gázolajat képes elfogyasztani óránként. Évi 500 üzemórahasználat esetén egy kisebb gépnél a munkavégzés nélkül elhasznált gázolaj mennyisége 320 és 370 literre tehető éves szinten. Mindez felesleges, mert munkavégzés nem történik. Az alapjárati üzem egyéb káros hatásairól egy előző cikkemben olvashatsz bővebben is.
Javaslom, hogy ha a traktorod alkalmas rá, a következő alkalommal kérd meg a szervizszakembert, hogy töltse le neked a gép terhelési diagramját. Mutassa meg az adatokat. Ha az élettartamra vonatkozó terheléstáblázatot a rendelkezésedre bocsátja, akkor annak tanulmányozásával egyéb más üzemi jellemzőkre is fény derülhet, amelyek javításával további üzemanyag-megtakarítás érhető el.
Összefoglalva:
Rendszeresen tisztítsd meg a hűtőradiátorokat, a levegő- és üzemanyagszűrőket, indokolatlanul ne járasd a motort!
Figyelj rá, hogy a fenti 3 lépés elmulasztása évente több százezer forintot kihúzhat a zsebedből feleslegesen! Úgy gondolom, apróságnak tűnnek, de érdemes odafigyelni a karbantartásra és az üzemeltetés mellékesnek tűnő dolgaira is.
Hatékony üzemeltetést, eredményes munkát kívánok!
Fecsó Gábor