Kovács Gábor területi képviselőt elkísértük egy mozgalmas munkanapra, amely során egy új Väderstad Tempo vetőgépet szerelnek össze- majd üzemelnek be Vállaj településen.
Tarts velünk és nézd meg az első géppróbáról-, valamint az üzemeltetési javaslatokról készített gyakorlati videónkat.
A frissen érkezett és újonnan beüzemelt Tempo már a harmadik Väderstad szemenkénti vetőgépe a gazdának ezen a kis Szabolcs-Szamár-Bereg megyei településen.
Harcsa János három szorgalmas és jól együtt dolgozó családi gazdaság második generációs tagja, aki a szellemi munka mellett gépkezelőként is kiveszi a részét a feladatokból.
Jánosnak van már bőven tapasztalata a Tempo gépekkel, hiszen a frissen beüzemelt gép immár a harmadik ilyen eszköz a gazdaságban.
– Most, hogy megérett a helyzet egy harmadik szemenkénti vetőgép megvásárlására, fontos volt számunkra, hogy olyan – tudásban XXI. századi – vetőgépet vegyünk, amely változó tőszám kijuttatásra is képes. Valamint, elsődleges szempont volt, hogy olyan munkagép mellett döntsünk, amely megbízható üzemeltetésű – és erre, például remek garanciának bizonyult a nálunk dolgozó, immár 4 éves előző Tempo vetőgépünk, amely most már az ötödik szezonját kezdi hibamentesen.
Nekünk olyan eszközre van szükségünk, amiben nem csalódhatunk, mert az állásidő a legdrágább dolog a világon – jelen időjárási körülmények között.
Amikor megbízhatóságról beszélünk, akkor nem csak a megbízható üzemeltetésre gondolunk, mert sajnos a mai gazdasági helyzet megköveteli, hogy az elvetett területen a lehető legjobb hozammal a maximális profitot érjük el.
Mindez csak úgy kivitelezhető, ha pontos, precíz vetéssel indítjuk el a kultúrát – hiszen csak így biztosíthatjuk a robbanásszerű, homogén kelést – és a növény lehető legjobb indulását a gazdálkodási évben.
Gyermekkoromban sokat hallottam, hogy a vetés az egyik legfontosabb munka az egész szezonban – és ez meghatározó elv számomra a mai napig.
Hiszem és tudom, hogy nagyon sok minden már a mag vetőárokba történő behelyezésekor eldől.
– fűzte hozzá Harcsa János.
A szántóföldre érve, Kovács Gábor segített az új eszköz finomabb beállításaiban.
– Általában a vetőgép beüzemelésekor az emberek szeretnek elölről hátrafelé haladni. Mi azonban ezt a fontossági sorrendet megfordítjuk.
Sokan szeretnek a kocsinyomással többet foglalkozni, mint a vetésmélységgel, pedig a kocsinyomás divatos kifejezésénél – és az ezzel kapcsolatos egymást túllicitáló, egyre nagyobb számoknál van egy sokkal fontosabb dolog.
Ha azt szeretnénk, hogy a tábla teljes területén teljesen homogén, egységes vetés alakuljon ki, akkor a vetésmélység beállításával kell kezdeni.
Amikor kiválasztjuk a vetésmélységet, akkor az a tanácsunk, hogy nézzük meg alap-súllyal és üzemi sebességen sikerül-e megtartanunk a vetésmélységet. Ugyanis, ha ilyenkor felúszik a vetőkocsi, csak akkor adjunk neki kocsinyomást – semmiképpen ne a kocsinyomással kezdjünk.
A vetésmélység nagyon egyszerűen állítható, ezt természetesen mindenki komolyabb szakmai segítség nélkül el tudja végezni.
A lelke a vetőkocsinak – a nyomott levegős adagolórendszeren kívül – a magmegfogó kerék.
Ennek az elemnek azért van nagy jelentősége, mert a mag a vetőcsoroszlyából 40-50 km/h -val érkezik. Ezért létfontosságú, hogy a mag a megfelelő pozícióban érkezzen, ugyanis ellenkező esetben – bármilyen talajállapot mellett – képes arrébb sodródni. Ha elsodródik a mag, akkor viszont nem tud megvalósulni a kívánt pontos tőtávolság.
A magmegfogó keréknek természetesen van állítási lehetősége, amely precíz beállításának, például a napraforgóban – hegyes, vékony magként – hatalmas nagy jelentősége van.
A magmegfogó kerék két csavar segítségével egyszerűen lejjebb állítható, így a magot a magárok aljába jobban benyomhatjuk.
Kovács Gábor területi képviselő (balra) és a gazda, Harcsa János (jobbra) közösen állítják be az új Tempo vetőgépet az első szántóföldi tesztek során – fotó: Agroinform.hu
Jogosan merül fel a kérdés, hogy honnan tudhatjuk, hogy a mag elég stabilan fekszik-e a magárokba?
Ennek szemléltetésére kikapartunk magárkokat, amelyeken be tudjuk mutatni a jól beállított vetőgépek és a helyesen lehelyezett magok képét.
Alapvetően a mag határozottan be kell, hogy ékelődjön a talajba úgy, hogy simítással ne tudjuk kifordítani onnan. Így meggyőződhetünk arról, hogy vetés közben sem sodródhat odébb a mag és pontos a lehelyezés.
Mostoha körülmények között a magárok visszazárására speciális kerék használata javasolt – fotó: Agroinform.hu
Következő fontos pont a magárok visszazárása
Jelen esetben szerencsés helyzetben vagyunk, mert a magárok rendesen vissza van zárva.
Azonban tavaly a 25 mm széles magárok-visszazáró kerekeknél, előfordult, hogy nem zárták be megfelelően a magárkot, mert az extrém időjárási körülmények – plusz a kedvezőtlen talajadottságok nagy mértékben megnehezítették a munkát.
Ilyen esetekben is van megoldás, méghozzá egy speciális kerék formájában, amelyet félpár- vagy teljes pár formájában is felszerelhetünk a hagyományos magárok-visszazáró kerekek helyére.
Ezzel a megoldással, gyakorlatilag minden esetben visszazárható a magárok és tökéletes munkát végezhetünk. – fűzte hozzá Kovács Gábor.
A szántóföldi finomhangolásoknak természetesen itt még nem volt vége. A fiúk késő estig próbálgatták a gépet és addig nem tartottak pihenőt, amíg meg nem győződtek arról, hogy a vetés tökéletesen pontosan megvalósítható.
Búcsúzásunk előtt Harcsa János gazda kiemelte, hogy számára megnyugtató az, hogy a szerviztechnikus mellett a Väderstad területi képviselője is segít az első beállításoknál – és azt is megtudtuk, hogy ez nem egyszeri gyakorlat. A szezonokban később is folyamatos a kapcsolata Gáborral és bármilyen kérdés felmerül, telefonon és személyesen is számíthat rá.
Arra a kérdésünkre, hogy mit jelent számára a Vaderstad Kft. direkt-értékesítési üzletpolitikája, János röviden így felelt:
– Biztonságérzetet és garanciát jelent számomra, hogy közvetlenül a Väderstad svéd gyártó által felhatalmazott szakemberekkel vagyok kapcsolatban és nagyon elégedett vagyok a gépek minőségével – de a szervizzel- és alkatrész-utánpótlással is.