Kezdjük mindjárt a legnagyobbal. A tekintélyt parancsoló méretű és megjelenésű, CLAAS TORION 1511 T4F önjáró homlokrakodó, a TORION rakodógépcsalád középkategóriás méretosztályának egyik modellje. A rakodó erőforrása a CLAAS ARION 500 traktorsorozatban már bizonyított DPS-motor, amely teljesíti a Stage IV károsanyag-kibocsátási normákat, és 167 lóerős teljesítményt nyújt. A kényelmes hidrosztatikus VARIPOWER meghajtás három sebességtartományt kínál: 0-6, 0-16 és 0-40 km/óra, melyekkel mindig optimálisan lehet a mindenkori munkafolyamatokhoz igazodni. A rakodó emelési magassága P kinetikával 3,68 méter. Billentő terhelése 40 fokos pozícióban 9750 kg.

CLAAS TORION 1511 T4F önjáró homlokrakodó – fotó: Agroinform.hu

Az német-kínai együttműködésben készülő Everun rakodók közül a teleszkópos gém kialakítású 1500 és 2500 típussal találkozhattunk a kiállításon. A gépek alapfelszereltsége a tolatókamera, és jellemzően joystickra szerelt elektromos irányváltóval és gyors eszköz csatlakoztatással rendelkeznek. Az ER1500 –ban egy 50 LE míg a 2500-asban egy 78 lóerős Cummins dízelmotor szolgál erőforrásként. Emelőképességük 1500 és 2500 kg, maximális emelési magasságuk pedig 4,25 illetve 4,5 méter.

Az EVERUN ER1500 teleszkópgémes, csuklós rakodó - Fotó: Agroinform.hu

A GEHL észak-amerikai rakodógép-gyártó, AL 540 törzscsuklós, hidrosztatikus járószerkezethajtású kisrakodóját, 47 lóerő teljesítményű, 2,19 literes, 4 hengeres, Yanmar dízelmotor hajtja. Maximális rakodási magassága kanállal 3,055 méter. Kibillentési teherbírása 1800 kg. A rakodó védőkerettel, illetve vezetőfülkével egyaránt rendelhető.

A GEHL AL540 kisrakodó, kompakt testvéreivel a háttérben – fotó: Agroinform.hu

VF Venieri 1.63C derékcsuklós homlokrakodóval is találkozhattunk a kiállításon. A Z-Parallel kinematika-rendszerű gémszerkezetének teherbírása maximális magasságnál 2170 kg. A rakodóban ugyanaz a motor szolgál erőforrásként, mint a fentebb már említett GEHL rakodóban.

Járószerkezet-hajtása hidrosztatikus, automatikus teljesítményszabályzással, zárt hidraulikus körbe épített változtatható térfogatáramú szivattyúval és hidromotorral. Két előre-/hátrameneti fokozat, multi-joysztickról vezérelve. Az állandó összkerékmeghajtású homlokrakodónál a mellső híd mereven a vázhoz rögzített, a hátsó híd 24°-ig oszcilláló a középső csap körül. Egy központi hajtóműből kardánhajtással direkt módon hajtott az első és a hátsó híd. Az első híd automatikusan záródó differenciálművel szerelt (hátsó hídon opcionális). A kormányhidraulika "Load sensing" terhelésérzékelő rendszerrel és elsőbbségi szeleppel rendelkezik.

VF Venieri 1.63C derékcsuklós homlokrakodóval is találkozhattunk a kiállításon – fotó: Agroinform.hu

Az Atlas-Weyhausen rakodókat az AR60E modell képviselte. A törzscsuklós rakodógépek gyártásában és fejlesztésében évtizedes múlttal rendelkező gyártó rakodója igazi német minőséget képvisel ebben a kínálatban. A fentebb ismertetett rakodók meghajtó motorjait felidézve talán már nem meglepő, hogy ebben is Yanmar dízelmotor szolgáltatja a nyomatékot. A 61 lóerős erőforrás számszerint 198 Nm-t.

A rakodó maximális emelési magassága kanálcsapszegnél 3,13 méter, ebben az emelési álláspontban a teheremelő képessége 3550 kg. Hangszigetelt ROPS biztonsági keretes vezetőfülkéje a maximális kényelmet és ergonómiát kínálja. Hidrosztatikus törzscsuklós kormányzása mindkét irányba 40 fokos bekormányzási szöget biztosít, a két alvázfélkeret egymáshoz képest pedig +- 12 fokos elfordulásra képes, ami biztosítja a folyamatos stabilitást és talajkövetést.

Az Atlas-Weyhausen rakodókat az AR60E modell képviselte – fotó: Agroinform.hu

Az összeállításunk sorát a Pichon P510 rakodóval zárjuk. A gyártó több mint 45 éves tapasztalattal rendelkezik már. A kiállított, P510-es rakodójukban egy 2,2 literes, 3 hengeres, 50 lóerős CAT motor gondoskodik a meghajtásról. A vezetőállás ROPS védőkerettel van biztosítva. Maximális munkamagassága 3393 mm, és ebbe a pozícióba 1,74 tonnát tud felemelni, ürítési magassága pedig 2,55 méter. Fordulási szöge 45, ürítési szöge pedig 42 fok.

Természetesen a járószerkezethajtás itt is hidrosztatikus, mégpedig Bosch-Rexroth származású, a hajtott mellős futómű pedig opcionálisan nedves tárcsás fékrendszerrel szerelhetők. Természetesen akik többre vágynak mint egy védőkeret, azok számára vezetőfülkés változatot is elérhető.

A PICHON P510 rakodógép a hódmezővásárhelyi kiállításon - Fotó: Agroinform.hu

Ha még olvasnál a kiállítás gépeiről, előző összeállításainkban az Állattenyésztési Napok gépkiállításán felvonultatott szervestrágya-szórókat és hengeres nagybálázókat szedtük egy csokorba.

Ha pedig rakodógépet vásárolnál, ne mulaszd el megnézni az Agroinform ezernél is több rakodógép-hirdetését a Piactéren.