Kétségtelenül a globális traktorpiac meghatározó márkája az MTZ, még ha a "nyugati" térfélen legfeljebb kiállításokról ismerték is, míg az egész kelet-európai blokkban és néhány földrajzi régióban szinte egyeduralkodók voltak évtizedeken át.
A traktorgyár régi épülete napjainkban
A szerelősor a 2017-es nyílt napon
A kezdetek
A Minszki Traktorgyárat 1946. május 29-én alapították (MTZ – Минский тракторный завод), sok más nagy szocilaista üzemhez hasonlóan, de ez még csak az építekzések kezdetét jelentette. Az üzem kapacitását akkor napi 50 traktor gyártására tervezték. 1947-ben a Központi Bizottság döntése alapján a gyárépítés fontosságát kiemeltté tették, hogy még több munkást írányíthassanák át és hamarabb elkészüljön a gyár.
1948-ban pénzügyi nehézségek miatt lelassult a gyár gépekkel való felszerelése, de végül sikerült. 1949 június 18-án még csak egy traktorkerék készült el, Ivan Iosifovics Drong javasolta, hogy a traktor neve Belarus legyen. Innen ered a ma is ismert név.
Az első traktorra valójában 1950. november 4-ig kellett várni, amikor a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 33. évfordulóján bemutatták a KD-35-ös típust. Ennek alapjaira kezdték később gyártani az első lánctalpas traktorokat is.
KD-35, a legelső traktor
1951-ben elkészült az első KT-12 típusú, lánctalpas erdészeti rönkvonszló, akkor még fagáz üzemmóddal, de ez a kirovi üzemben készült, a Leningrádi Erdőmérnöki Akadémiával közös fejlesztésben.
Az első lánctalpas MTZ traktor (1951 körül)
Az erőltetett szocialista ipart jellemzi, hogy 3 hónap alatt kellett ezt a típust elkészíteni, majd 1953. október 14-én kigördült az első MTZ-2-es, 36 lóerős motorral. Ez lett az első sorozatgyártású Belarus traktor.
Az első Belarus-MTZ-2 traktorok egyike ma, a gyárudvaron
1956 januárjában érkezett az utód, az MTZ-5-ös, valamint megkezdték a TDT-40 és TDT-60 típusú lánctalpas, erdészeti vonszolók gyártását.
TDT-40 erdészeti vontató műszaki MEO a gyártósor végén (1956)
Az MTZ-5-ös már 10 lóerővel nagyobb teljesítményű és 350 kilogrammal könnyebb volt elődjénél.
MTZ-5
Prospektusok, MTZ-1, MTZ-2 és MTZ-5
A gyár mindössze 4 év alatt 50.000 traktort gyártott le (1957), ezért a Központi Bizottság a gyár munkásait kitüntetésben részesítette. Még az '57-es évben megkezdték az MTZ-7-es traktorok gyártását, amely már vezetőfülkét is kapott. 1958. május 5-ig már 1000 darab MTZ-7-est gyártottak, és 1959-ben az állami tesztelésen sikeresen átment az MTZ-50-es, így ezt a típust is sorozatgyártásba állították.
Az első MTZ traktorok 1958-ban érkeztek Magyarországra, és azóta is népszerűek, egyszerű, megbízható konstrukciójuk s nem utolsósorban vételáruk miatt.
1961. június 22-én 200 ezer darab traktor legyártása után a fő szállítórendszer tönkrement, amit októberben kicseréltek egy még újabb rendszerre. Ezután már akkora termelést tudott felmutatni a gyár, hogy nagy mennyiségben tudtak exportálni a világ bármely pontjára. Még ez évben megkezdték az MTZ-52 és 52 Super gyártását is.
Az EO földmunkagép elmaradhatatlan szereplője volt a nagy szocialista lakásépítési programoknak és közműépítéseknek. Részben MTZ-alapokra épült.
1963-ban egy új gyárrászleget hoztak létre, ahol újabb motorok tervezésével és gyártásval foglalkoztak. Az új gyárrészleg a Minsk Motor Plant nevet kapta. Augusztus 10-én kigördült a gyárból a háromszázezredik traktor, illetve megkezdték a 80-as típus és egy újfajta 90 lóerős motor fejlesztését.
1965. március 23-án elkészült a négyszázezredik traktor, ezért nagy ünnepséget tartottak a gyárban, 1965. augusztusában már a félmilliomodik traktort ünnepelték. A gyár dolgozóit Lenin érdemrendben részesítették.
1972. november 5-én elkészült az egymilliomodik traktor, a dolgozókat ismét Lenin érdemrenddel jutalmazták.
1974 fontos évszám: megindult az MTZ traktorok exportja a világ számos országába, és megkezdték az MTZ-80 típus gyártását, amely évek múlva a világ legnagyobb darabszámban értékesített traktora lett, és idehaza is egy korszakot jelentett.
80 lóerős motorjához 81+4 fokozatú váltómű kapcsolódott. Az állami Tudományos és Technológiai Bizottság elismerte, hogy az 1975-ös év legjobb gépe az MTZ-80-as traktor lett.
MTZ-80-as traktor
Közben több új gyártórészleg is megkezdte a termelést:
•A speciális felszerelések és szerszámok gyára
•A Vitebszki traktoralkatrészgyár
•A Bbbrujszki traktoralkatrész- és fődarabgyár
• Az "Univerzális földmunkák traktorai" Tervezőiroda
A gyárat fennállásának 30. évfordulóján Valégyimir Iljics Lenin díjjal tüntették ki, 1976-ban.
1978-ban megkezdték a kisebb teljesítményű gépek fejlesztését is. Elsőként az 5; 6; 8 és 12 lóerős motorok, majd az MTZ-05; MTZ-06; MTZ-08BS és MTZ-12 kisgépek fejlesztését, valamint az MTZ-082, 12 lóerős, utánfutós traktor sorozatgyártását.
MTZ-05 kerti traktor, az első rész mint alapgép, hasonlóan a hazai Robi 50-eshez
1982-ben elkészültek az MTZ 100 és 102 prototípusai, 100 LE-es motorral. A sorozatgyártás 1984-ben indult, március 24-én kigördült a kétmilliomodik traktor is, valamint megkezdték a 142-es modell tervezését. Ez utóbbi 1985-ben került gyártásprogramba, és egyúttal elkezdték a 200-as széria tervezését, amely típusai már 200 LE fölötti motorokat kaptak.
1986-1990 között óriási kínálatbővítés ment végbe a nagy teljesítményű traktoroknál: érkezetett a 300-as (1987); a 400-as (1988) és az 500-as (1989). A Szovjetunió 1991-es felbomlása természetesen a gyár életére is nagy hatással volt, nemcsak gazdaságilag, piacstratégiailag, de e teljes gyártmánypalettára vonatkozóan is, hiszen mind az orosz, mind az új FÁK tagországainak igényei is gyökeresen megváltoztak. Ennek keretében megkezdték a mini (MTZ-05, MTZ-06, MTZ-082) és a nagy teljesítményű – 280 LE / 2003; 360 LE / 2005; 450 LE / 2006 – traktorokcsaládok kifejlesztését.
Időközben megváltozott a traktorok jelölésére vonatkozó számozás is: kettő helyett megjelentek a 3 és 4 számjegyű típusjelölések is, az első két számjegy utalt a lóerőben megadott teljesítményre. 1990-től több új modell jelent meg, 600 (1991); 800 (1992); 900 és 950 (1993), és megcélozták a fejlett európai piacokat, azonban a saját motorok nem mindig feleltek meg az elvárásoknak. Ezért külső gyártók motorjait is alkalmazták.
A kilencvenes évektől a Belarus márka megcélozta a nyugati piacokat is.
1994-ben az 1000-es és 1200-as következett a kínálatban. 1995. június 8-án elkészült a hárommilliomodik traktor. A gyár 1996. május 19-én ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját, valamint azt, hogy elérték az 500 ezer darabos exportmennyiséget. A brit piacra 1997-ben jutottak be az MTZ-800 / 900 és 1000-es típusokkal.
A fejlődő országok piacaira külön modelleket fejlesztettek ki, Belarus 311; 511; 512; 911; 912 jelzéssel. Vietnámban még bankjegyen is feltűnt egy MTZ traktor.
Az MTZ 820.2 traktor
Változó piac, változó MTZ
Az egyre erősebb piaci konkurenciára egy tejesen új és gazdaságosabb modell volt a válaszuk, a 2522-es, 250 lóerős teljesítménnyel, 1998-ban. 1999-ben megkezdődött az 1500-as és 2000-es típusok sorozatgyártása, 150 és 200 lóerős motorral, és a traktorok 58 százalékát már a FÁK tagországaiban gyártották.
2000-ben megkapták az ISO-9001 minősítést a saját fejlesztésű és gyártású traktorokra, sőt innentől rendelkeznek európai uniós minősítéssel a traktorokra, amelyek köre folyamatosan bővült. A legkeresetteb EU-s exportmodell az MTZ-50-es lett akkoriban.
2002-ben az ukrajnai Kijevben Belarus-összeszerelősor kezdte meg a termelést. 2003-ban Minszkben elkészült az MTZ-2822-es, 280 lovas traktor két prototípusa, amely a legerősebb gumikerekes traktor volt akkor a gyár kínálatában.
2004-ben mind a gyárat, mind a termelést erősítette, hogy az MTZ-csoporthoz csatlakozott a Minszki Fogaskerékgyár, a gmeli Hidraulikus Berendezések Gyára, a napobli és hojniki kirendeltségek és a Mozirszki Gépgyár. 2005 folyamán egy újabb, 2022-es típusú, 210 LE-s traktor gyártása kezdődött, amely megkapta a „Gold Quality“ minősítést is. Továbbá elkészült egy 360 lóerős gép prototípusa is.
2005-ben már csaknem 20 ezer dolgozója volt a gyárnak, és 62 különböző típus szerepelt a gyártmánypalettán. 2006-ban ünnepelték a gyár alapításának 60. évfordulóját, és a gazdaság terén elért kiemelkedő eredményekért a gyár megkapta a Belarusz Köztársaság zászlaját. A hosszú idejű és átlagon felüli munkájuk elismeréseként a dolgozók egy része a Belarusz Köztársaság kitüntetéseiben részesült. Erre az alkalomra időzítették a világ és a gyár legerősebb Belarus traktora (450 LE) kísérleti darabjának bemutatását is.
2007 során a vállalat továbbfejlesztette külföldi értékesítő hálózatát. Romániában és Bulgáriában saját hálózatot épített ki, ugyanakkor Kazahsztánban és Oroszországban új összeszerelő üzemeket adtak át. 2008 októberében újabb összeszerelő üzem nyílt meg, ezúttal a kirgizisztáni Bishekben, és bemutatták az MTZ-kínálat addigi legnagyobb traktorját, a 3022-est, 300 lóerős motorral.
MTZ 3022-es modell, 300 lóerős motorral.
A 2009-es Agritechnica szakkiállításon bemutatták a 3023-as modellt, ami csupán 3 lóerővel volt erősebb elődjénél, mégis nagy sikert aratott, és elnyerte a „Tractor of the Year 2009“ díjat is. Még ebben az évben október 12-én az Orosz Agráripari Kiállításon az 1221-es típus szintén első helyezést ért el.
2010 februárjában elkészült a 3522-es prototípusa, 355 lóerős motorral, és már júliusban sorozatgyártásba került. Október 15-én bemutattak egy új erdészeti gépet MPT-471 típusjelzéssel. Ez egy régi-új profil, hiszen az 1950-es évek vége óta nem szerepelt erdészeti gép a gyártásprofilban.
Szintén nagy áttörés, hogy a Belarus márka megvetette lábát az észak-amerikai piacon is: az USA-ban és Kanadában létrejött az MTZ Equipment Ltd., amely a gépek értékesítését végzi a mai napig. 2011-ben az Orosz Agráripari Kiállításon a fenti 3522-es traktor elnyerte az első díjat, amely elöl-hátul ikerkerekezhető.
2012-ben újabb díj öregbítette az MTZ márkát: az olaszországi EIMA rendezvényen az MTZ elnyerte a 2012-es év legnagyobb árbevétel-növekedéséért járó díjat.
2013-ben elkészült minden idők legnagyobb MTZ traktora, a 4520-as, 450 lóerős motorral. Szintén nagy ugrás, hogy az észak-amerikai piacon megkapták az EPA (Enviromental Protectin Agency) környezetvédelmi besorolást alkalmazott motorjaikra. 2016-ban érkezett a Belarus-4522 típus, 466 lóerővel.
Minden idők legnagyobb MTZ traktora, a 4520-as modell.
2017-ben a Független Államok Közösségében a Belarus MTZ piaci részaránya 87 százalék volt a gumikerekes traktorok piaci szegmensében, míg a globális piacon 8-10 százalék körül mozgott. Ez évben a 31.011 darabos teljes termelés 92,1 százalékát exportálták, ennek kb. egyharmada (11.135 db) Oroszországba irányult.
2019-ben újabb traktróriás debütált a „Belagro 2019“ szakkiállításon: a Belarus-5022-es, amely 500 lóerős motorját a Caterpillartól szerezték be, és kötöttek beszállítói megállapodást a német Zeppelin földmunkagépes céggel, mert ilyen paraméterű erőforrás nem szerepelt az eredeti kínálatban.
A Belarus-5022-es traktor.
Másrészről a kor környezetvédelmi normáit is teljesíteni kell és üzemanyag-takarékosan. Így született meg a "Yello Line", egy új, csuklós törzsű, csúcsteljesítményű modellcsalád. Természetesen piacfüggően még Stage III-as motort is tudnak hozzá ajánlani.
A közelmúlt másik nagy kettős újdonsága a Belarus-3525 típusú volt, amely a cég történetének első gumihevederes, szintén csuklós törzsű traktora lett, és az olasz Poluzzi Track System adta a futóműveket. A megoldás másik nagy előnye, hogy ezek a gumihevederes futóművek az eredetileg gumikerekes 3525-ös traktorra átszerelhetők, így nincs kérdés, ikerkerék vagy gumiheveder.
Természetesen a kisebb teljesítményű, 75-155 lóerős modellek modernizálása, cseréje is megkezdődött két évvel ezelőtt. Itt szintén megjelent a Caterpillar C3.6 (3,6 lieteres) erőforrásával, a Stage V szintnek eleget téve. Közben megkapta az EU-s típusbizonyítványt is a Belarus több, 900; 1000 és 1200 típuscsaládba tartozó traktora is. Ezek sorozatgyártását ez évben, 2021-ben tervezik beindítani. Azóta további töretlen sikereket ért el a belarusi gyár. Így lett a traktorok traktora, a mezőgazdasági gépek koronázatlan királya az MTZ.
Forrás: www.belarus-tractor.com
Belarus-1222
Az MTZ gyár története során gyártott összes traktortípus:
1950-1953
KD-35, KT-12
1953-1961
TDT-40, TDT-60, MTZ-2, MTZ-5, MTZ-5K, MTZ-5L, MTZ-5M, MTZ-7, MTZ-7M, MTZ-50
1961-1972
MTZ-50 55 LE, MTZ-50/52, MTZ-50X, MTZ-60, MTZ-62
1972 november egymilliomodik traktor
1974-1978
MTZ-80 traktor a legnagyobb darabszámban gyártott traktortípus a világon, MTZ-82 (összkerékmeghajtás), Belarus MTZ 82.1, MTZ-82R (rizstermesztésre specializálva), MTZ-82N (meredek terület művelésére), MTZ-82BMTZ-80X, MTZ-80X2 (gyapotművelésre)
1978 (Mini traktorok)
Belarus MTZ 05, Belarus MTZ 06, Belarus MTZ 08BS, Belarus MTZ 12
1984
MTZ-102 100 LE
1985
MTZ-142 150 LE
1986 – kétmilliomodik traktor
Belarus MTZ (200-as sorozat, Belarus MTZ 200, Belarus MTZ 220, Belarus MTZ 250 AS, Belarus MTZ GOLFMASTER, Belarus MTZ T25LB, BelarusMTZ (300-as sorozat) 36 LE, Belarus MTZ 305, Belarus MTZ 310, Belarus MTZ 320, Belarus MTZ 321, BelarusMTZ (400-as sorozat) 57 LE, Belarus MTZ 400A, Belarus MTZ 400AN, Belarus MTZ 405A, Belarus MTZ 405AN, Belarus MTZ 420A, MTZ-420AN, 425A, Belarus MTZ 425AN, Belarus MTZ T42LB
1980-as évek vége-1990 eleje
Belarus MTZ (500-as sorozat) 57-62 LE, Belarus MTZ 505, Belarus MTZ 510, Belarus MTZ 512, Belarus MTZ 520, Belarus MTZ 522, Belarus MTZ 525, Belarus MTZ 530, Belarus MTZ 532, Belarus MTZ 550, Belarus MTZ 552, Belarus MTZ 560, Belarus MTZ 562, Belarus MTZ 570, Belarus MTZ 572, Belarus MTZ 590, Belarus MTZ 592, BelarusMTZ (600-as sorozat) 67 LE, Belarus MTZ-611, Belarus MTZ 615, Belarus MTZ 650, Belarus MTZ-652
1990 eleje
Belarus MTZ (800-as sorozat) 81-89 LE, Belarus MTZ 800, Belarus MTZ 802, Belarus MTZ 805, Belarus MTZ 820, Belarus MTZ-820M, Belarus MTZ 820.2, Belarus MTZ 822, Belarus MTZ-825, Belarus MTZ 890, Belarus MTZ 892, Belarus MTZ 892.1, Belarus MTZ 892.3, Belarus MTZ (900-as sorozat) 80-90 LE, Belarus MTZ 900, Belarus MTZ 902, Belarus MTZ 905, Belarus MTZ 920, Belarus MTZ 920M, Belarus MTZ 920.3, Belarus MTZ 921, Belarus MTZ 921.3, Belarus MTZ 922, Belarus MTZ 922.3, Belarus MTZ 923, Belarus MTZ 923.3, Belarus MTZ 925, Belarus MTZ 925.3, Belarus MTZ (950-es sorozat) 80-90 LE, Belarus MTZ 950, Belarus MTZ 952, Belarus MTZ 952.3, Belarus MTZ 953.3
1994
BelarusMTZ (1000-es sorozat) 107-120 LE, Belarus MTZ 1021,Belarus MTZ 1021.3, Belarus MTZ 1025, Belarus MTZ 1025.2, Belarus MTZ 1025.3, Belarus MTZ 1025.4, Belarus MTZ (1200-as sorozat) 130 LE, Belarus MTZ 1221, Belarus MTZ 1221B, Belarus MTZ 1221.2, Belarus MTZ 1212.B.2, Belarus MTZ 1221.3, Belarus MTZ 1221.B.3, Belarus MTZ 1221.4, Belarus MTZ 1222, Belarus MTZ 1222B, Belarus MTZ 1222.2, Belarus MTZ 1222B.2, Belarus MTZ 1222.3, Belarus MTZ 1222B.3, Belarus MTZ 1222.4
1999
Belarus MTZ (1500-as sorozat) 155 LE, Belarus MTZ 1500, Belarus MTZ 1522 150 lóerő, Belarus MTZ 1523, Belarus MTZ 1523.2, Belarus MTZ 1523.3, Belarus MTZ 1523B, Belarus MTZ 1523B.2, Belarus MTZ 1523B.3, Belarus MTZ 1523.4, BelarusMTZ (1700-as sorozat), Belarus MTZ 1770, BelarusMTZ (2000-es sorozat) 250 LE, Belarus MTZ 2011, Belarus MTZ 2022.3, Belarus MTZ 2022B.3, Belarus MTZ 2022.4, Belarus MTZ 2045, Belarus MTZ 2145, Belarus MTZ 2822 D2 250 lóerő, BelarusMTZ (3000-es sorozat) 50 LE, Belarus MTZ 3011, Belarus MTZ 3021, Belarus MTZ 3045, Belarus MTZ 3055, Belarus MTZ 3145, BelarusMTZ (4000-es sorozat), Belarus MTZ 4055, Belarus MTZ 4520,, BelarusMTZ (5000-es sorozat), Belarus MTZ 5011, Belarus MTZ 5011L, Belarus MTZ 5045, Belarus MTZ 5045L, Belarus MTZ 5111, Belarus MTZ 5145, Belarus MTZ (6000-es sorozat) 65 LE, Belarus MTZ 6011, Belarus MTZ 6345, Belarus MTZ 6311, Belarus MTZ 6345, BelarusMTZ (7000-es sorozat), Belarus MTZ 7010, Belarus MTZ 7100, Belarus MTZ 7100M, BelarusMTZ (8000-es sorozat) 81 LE, Belarus MTZ 8011, Belarus MTZ 8011L, Belarus MTZ 8021, Belarus MTZ 8311, Belarus MTZ 8345, BelarusMTZ (9000-es sorozat) 98 LE, Belarus MTZ 9011, Belarus MTZ 9011L, Belarus MTZ 9021, Belarus MTZ 9045, Belarus MTZ 9200, Belarus MTZ 9311, Belarus MTZ 9345.