Az E-sorozatú traktorokba új korszerűbb motorok kerültek, változott a járószerkezeti hevederek és hevederkocsik konstrukciója, erősebb lett a hidraulikus rendszerük, megújult a vezetőfülke belseje és a vezérlés, kedvezőbb lett a traktorok vontatási hatékonysága.

 

Challenger MT 700 E traktorcsalád

Az új háromtagú MT (Mobil-Trac) 700 E család egyes tagjaiba a korábbi hathengeres Caterpillar motorok helyett a legújabb fejlesztésű héthengeres, 9,8 liter lökettérfogatú US TIER 4 final (EUR Stage IV) környezeti normájú Common Rail befecskendezési rendszerű, hengerenkénti négyszelepes elektronikus vezérlésű Agco Power (Sisu) motor kerül beépítésre 261 és 280 kW (350 és 400 LE) névleges, ill. 282-322 kW (378-431 LE) maximális teljesítménnyel. Az új motorok névleges teljesítménye az egyes típusokban min 50 LE-vel haladja meg a korábbi Caterpillar motorokét. A motorok maximális nyomatéka 1685 és 1921 Nm között változik. A nyomatéki rugalmasságuk pedig 42%-os. Az Agco Power 98-4 típusú motorok a legfejlettebb CEGR+DOC+PDF+SCR/AdBlue kombinált füstgázkezelő rendszerrel rendelkeznek, amely képes a kipufogógázban található levegőt károsító összetevők 95%-ának a kiszűrésére. A kétturbós motorok teljesen elektronikus vezérlésűek (Sisu Tronic) és két teljesítményszinten képesek dolgozni. A maximális teljesítményük 28-31 LE-vel haladja meg a névleges értékeket. A traktorok sebességváltója 16/4 fokozatú fullpowershift hajtómű, automatikus kapcsolási fokozatokkal. Az ML (Maximale Leistung) automatika a motor optimális terheléséhez választja meg a haladási sebességet.


A gumihevederes járószerkezet meghajtó és vezetőkereke között három speciális teflonbevonatú görgő viszi át a terhelést a hevederen keresztül a talajra. Az MT 700 E traktorcsaládot standard kivitelben 25 coll (63,5 cm) széles gumihevederekkel szerelik fel, amelyeknek a teljes felfekvő felülete 3,1 m2, szemben 710/70 R 42-es méretű hátsó ill. a 600/70 R 30-as méretű mellső gumiabroncsokkal szerelt kerekes traktorokénak, ahol az összes felfekvő felület 1,2 m2. Opciósan az MT 700 E család tagjaihoz további négyféle szélességű gumiheveder választható 405 és 864 cm szélesség között. A statikus talajterhelés a Challenger traktoroknál 0,4-0,5 kg/cm2 és 1,5-1,6 kg/cm2 a hasonló tömegű kerekes traktoroknál. A különbséget növeli, hogy a gumihevederes járószerkezet minimális (1-5%-os), a kerekes traktorok hajtott kerekei pedig jelentős (10-15%-os) szlip mellett fejtik ki a vonóerőt és a nagyobb szlip nagyobb talajdeformációt eredményez. Az új Challenger MT 700 E és MT 800 E traktoroknál a nyomtávolság széles tartományban fokozatmentesen állítható. A traktorokban alapfelszereltség esetén 220 l/min szállítási teljesítményű 230 báron dolgozó hidraulika szivattyú található, de választható hozzájuk 321 lit/min teljesítményű szivattyú is. A hátsó hidraulikus függesztő berendezésük kívánság szerint ISO III vagy IV kategóriájú, az emelőképessége pedig max. 12.000 kg, a függesztőmű vezérlését EHR végzi. A traktorokon 1000 f/min fordulatú szoft kapcsolású hátsó TLT található. Az MT 700 E sorozatú traktorok maximális saját tömege 13,6 tonna, amely az alváz elején 22 db pótsúly felhelyezésével, 17,6 tonnáig növelhető. A traktorokra új komfortosabb klimatizált vezetőfülke kerül szemiaktív „DeLuxe URS” valódi bőrborítású vezetőüléssel. A kabinban megtalálható a RTK GPS nyomkövetővel dolgozó AutoGuide 3000 automatakormányzás, 7,4 collos képernyővel, a jobb karjára telepített Joystick-kal és kezelőelemekkel összefüggésben dolgozó C 3000-es monitor. Az MT 700 E sorozatú Challenger traktorok 659 literes üzemanyagtartállyal rendelkeznek, amely opciósan + 114 literrel kiegészíthető. Az AdBlue tartályuk térfogata pedig 87 litert kóstál.


 

Challenger MT 800 E traktorcsalád

A gumihevederes Challenger traktorok legnagyobb teljesítményű tagjait magában foglaló család legnagyobb teljesítményű tagjának maximális teljesítménye átlépte a 600 LE-t. A traktorokban a korábbi hathengeres C18-as típusú 18 liter lökettérfogatú Caterpillar motorokat Agco Power (Sisu) AP 168-4 típus 12 hengeres 16,8 liter lökettérfogatú rugalmasabb és gazdaságosabb Dual Turbó motorok váltották fel. A négytagú MT 800 E család tagjainak névleges motorteljesítménye 336-440 kW (450-590 LE) között változik a maximális motorteljesítményük pedig 362 és 475 kW (486 és 637 LE) között alakul. A motorok maximális nyomatéka 2170 Nm-től 2840 Nm-ig terjed. A motorok nyomatéki rugalmassága, valamennyi típusnál 42%-os, amely igen kedvezőnek mondható. A motorok a legszigorúbb TIER 4 final/Stage IV levegőtisztasági normákat képesek teljesíteni. Mindezt a kombinált CEGR (füstgáz-visszavezetés) + DOC (Dízeloxidációs katalizátor) + DPF (szilárd részecske leválasztó) és SCR II (Ad Blue befecskendezéses katalizátor) füstgázkezelő rendszerrel érik el. A traktorok kipufogóján gyakorlatilag nitrogén és vízgőz távozik, a károsanyagok 95%-át szűrők és katalizátorok megkötik. Az MT 800 E-s traktorokba 16/4 fokozatú elektronikusan vezérelt full powershift sebességváltó található, amely Automatic-Modus maximális teljesítménykapcsolási lehetőséget is tartalmaz. Segítségével optimalizálható a motorteljesítmény és a vontatási teljesítmény. A sebességváltóba új konstrukciójú lamellás kuplungszerkezetek kerültek beépítésre, amelyekkel finomabb és lágyabb sebességváltás valósítható mg. A traktorok legnagyobb sebessége 39,6 km/h. Az MT 800 E traktorokra új konstrukciójú Two Marsh rugózású négygörgős hevederkocsik kerülnek felszerelésre, amelyekre 698,5/762/914 mm szélességű gumihevederek választhatók. A heveder hajtókerekek átmérője 1550 mm a vezetőkeréké 950 mm, a speciális teflonbevonatú támasztó görgőké pedig 360 mm. A traktorok elektronikusan vezérelt hátsó TLT-je 1000 f/min fordulattal üzemel. A hidraulikus rendszerük zártközpontú CCLS-rendszerű, amelyet standard kivitelben 220 l/min axiáldugattyús hidraulika szivattyú szolgál ki 230 bar nyomáson. Opciósan a 220 l/min teljesítményű szivattyú helyett 321 l/min teljesítményű szivattyú is rendelhető, ha nagyobb hidraulikus teljesítményigénylő munkagépeket üzemeltetnek a traktorokkal (szkréper, földgyalu stb.). A hidraulikával alapkivitelben 4, opciósan 6 külső hidraulikafogyasztó szolgálható ki. A szivattyútól függően 63 l/min, vagy 163 l/min lehet a maximális átfolyási teljesítmény az egyes hidraulikus körökben. A traktorok hátsó függesztőszerkezete ISO III vagy ISO IV kivitelben rendelhető, vezérléséhez EHR szabályozás áll rendelkezésre. A hátsó függesztő szerkezet maximális emelőképessége 14.400 kg. A traktorok üres tömege 19,3 tonna, amely 25,4 tonnáig pótsúlyozható. A kombinált üzemanyagtartályuk 1250 liter gázolaj és 115 liter Ad Blue adalék befogadására képes. Az MT 800 E traktorcsalád egyes tagjain komfortos, nagylégterű, klimatizált vezetőfülke található, jó kilátással a traktorokkal üzemeltetett munkagépekre. A fülkében „semiaktiv” rugózású bőrborítású vezetőülés található. A kormányoszlop dönthető és kihúzható, a kezelő kényelme szerint. A vezérlőelemek a vezetőülés melletti kezelőpulton kaptak helyet. A traktor legtöbb funkciója egy több funkciós joystick-kal vezérelhető. A traktormonitoron túl, opciósan Auto Guide 3000 GPS vezérlésű automatikus kormányzás is kérhető C 3000-es terminállal. Újdonság, hogy a fülke megközelítését szolgáló, a lépcsős feljáró a traktor baloldalán, elektromos munkahenger segítségével felhajtható, ezáltal nem rakodnak fel rá a szármaradványok.

 

Tesztkísérlet a Challenger MT-E traktorral elérhető üzemi előnyök meghatározásához

Az Agco, amelynek az európai fejlesztő központja Angliában található, összehasonlító tesztet végeztetett el az ugyanolyan teljesítményű kerekes és gumihevederes (Challenger) traktorok összehasonlítására, amelynek főbb megállapításai a következőkben összegezhetők:


Az 1000 műszakórás üzem alatt a Challenger gumihevederes traktor 100 üzemórával többet tudott dolgozni, mint a kerekes traktor. Ez két hét plusz munkavégzést jelentett, amely gabonavetésben mérve plusz 450 ha területteljesítéssel ér fel.

Az 1000 műszakórás üzem alatt 4000 liter gázolajjal kevesebbet használt fel, mint a kerekes traktor.

A Challenger traktor 3-5% közötti, a kerekes traktor 8-15% közötti szlippel dolgozott üzem közben.

A Challenger traktor a „Mobil-Trac” (MT-E) járószerkezetével plusz 10-20%-kal több vonóerőt tudott kifejteni, mint a kerekes traktor.

A Challenger traktor MT gumihevederes járószerkezetének a tömörítő hatása legfeljebb 20 cm mélyen volt mérhető, míg a kerekes traktoré 40-50 cm mélységben is kimutatható.

A talajtömörödés hatását is vizsgálták a búza terméshozamának változására és 4,2%-os hozambeli különbségeket tudtak pluszban kimutatni a gumihevederes járószerkezet előnyeként.

A traktorokkal végzett vontatási vizsgálatok az alábbi eredményeket hozták:

 

Teljesítménymutatók

MT gumihevederes járószerkezetű Challenger traktor

Csuklós kormányzású kerekes traktor

Maximális motor teljesítmény (LE)

570 LE

570 LE

TLT-n mért teljesítmény (LE)

473 LE

473 LE

Vontatási teljesítmény (LE)

- betonúton

- középkötött gabonatarlón

- feltört gabonatarlón

- laza homoktalajon


416 LE

388 LE

378 LE

369 LE


412 LE

364 LE

345 LE

307 LE

 

Az új Challenger E sorozatú traktorok teljesítményjellemzői

Jellemzők

MT 755 E

MT 765 E

MT 775 E

MT 845 E

MT 855 E

MT 865 E

MT 875 E

Motor típusa

Agco Power 98-4 TIER 4 final

Agco Power 168-4 TIER 4 final

Hengerek száma/lökettérfogat

7/9,8 lit

12/16,8 lit

Névleges motorteljesítmény (kW/LE)

261/350

280/375

298/400

336/450

365/490

403/540

440/590

Maximális motorteljesítmény (kW/LE)

282/378

302/405

322/431

362/486

394/529

435/583

475/637

Maximális motornyomaték (Nm)

1685

1808

1921

2170

2360

2600

2840

Sebességváltó fokozatainak száma

16/4 Fullpowershift (36,9 km/h)

16/4 Fullpowershift (39,6 km/h)

Hidraulika szivattyú teljesítménye (l/min)

220 vagy 321 (230 bar)

220 vagy 321 (230 bar)

A hátsó függesztőmű emelőképessége (kg)

12.000 kg

14.000 kg

Dizel/Ad Blue tartály (lit)

659 + 114/87 lit

1250/115 lit

Választható heveder szélességek (mm) (opció)

356/405/457/635/864

698,5/762/914 (457)

 

Forrás: ASAE D 497.4

Dr. Hajdú József