2024 nyarán az új WSX elektronikus rendszer kerül bemutatásra a Väderstad Tempo F, Tempo V és Tempo L vetőgépekhez. A szemenkénti vetőgép elektronikájának korszerűsítésével új funkciók érhetők el a vetési pontosság érdekében. Az új funkciók közé tartozik az automatikus maglesodró állítás, az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés, valamint a kanyarkompenzáció.

Fotók: Väderstad

Automatikus maglesodró állítás

A Väderstad Tempo nagy sebességű szemekénti vetőgép 10 évvel ezelőtti bevezetése óta vezető pozíciót szerzett az európai vetőgéppiacon. 2024 nyarán a Tempo vetőgépe a Väderstad saját fejlesztésű WSX elektronikus rendszerével, új típusú motorokkal és kábelezéssel lesz korszerűsítve. Az új WSX rendszer az általa kínált új funkcióknak köszönhetően optimalizálja a vetési pontosságot.

"Az új WSX rendszer lehetővé teszi számunkra, hogy három új funkciót építsünk be a Tempo vetőgép pontosságának további növelése érdekében" – mondta Oskar Karlsson, a Väderstad szemenkénti vetőgépekért felelős igazgatója.

Bevezetésre kerül az automatikus maglesodró állítás, hogy mindig pontos legyen a maglesodrás, kézi beállítás nélkül is.

"Az egyes vetőelemekben lévő érzékelőkkel a vetőmag lesodrást folyamatosan figyeli, és automatikusan az optimális értékre állítja be. Az automatikus maglesodrás időt takarít meg és növeli a hatékonyságot a szántóföldön. Ezt a tulajdonságot különösen azok a gazdálkodók és bérvállalkozók fogják értékelni, akiknek gyakran kell átállni más vetőmag vetésére" – mondta Oskar Karlsson.


vetőgép

Három új funkciót építettek be a Tempo vetőgép pontosságának további növelése érdekében – fotó: Väderstad

Aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés

Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés szerepe, hogy mindig állandó legyen a vetési mélység, függetlenül a talaj állapotától. Azért, hogy vetőgép mindig tartsa a beállított mélységet, a rendszer a talajviszonyoktól függően növeli vagy csökkenti a nyomás értékét. Ha például a vetőgép a táblának egy kevésbé kötött részén halad át, a nyomás csökken, ha pedig kötöttebb talajviszonyokkal rendelkező területre ér, akkor a nyomás nő.

A gyors reakcióidő biztosítása érdekében a rendszer hidraulikával működik. A szemenkénti vetőgép felszerelhető egy nyomásérzékelő szenzorral, ekkor a gép a teljes szélességében egyben végzi a vezérlést, vagy akár soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsivezérléssel.

"A soronkénti vetőkocsiterhelés vezérlése, lehetővé teszi a kezelő számára, hogy beállítsa a soregység optimális csoroszlyanyomását, amelyet a rendszer automatikusan tart. Ez biztosítja a vetési mélység pontosságát a talajtípus változásai vagy a talajtömörödés hatása miatti változó talajviszonyok ellenére" – mondta Oskar Karlsson, majd folytatta:

"Ezen túlmenően, ez a funkció használható a művelőút kialakításánál. Amikor a soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsiterhelő rendszer van felszerelve, a vetőgép a művelőút kialakítása során megszüntetheti az érintett soregység nyomását és kiemeli azokat. Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés a dinamikus művelőút kialakítással együtt alkalmazható. Ez azt jelenti, hogy a művelőutak jól láthatóak lesznek a permetezőgép kezelője számára, még a kelés előtti állapotban is."

Kanyarkompenzáció bevezetése

A harmadik újdonság a kanyarkompenzáció bevezetése, mely garantálja, hogy a gép fordulásakor, annak teljes szélességében azonos legyen a magok közötti távolság minden egyes sorban. Ez azt jelenti, hogy a belső vetőelemek forduláskor átmenetileg csökkentik, míg a külső vetőelemek növelik a kiadagolt magmennyiséget.

"A giroszkópos érzékelők észlelik a gép fordulását, és a rendszer beállítja az egyes vetőelemek által adagolt mennyiséget, hogy mindig megfelelően egyenletes tőtávot biztosítson a teljes vetőgép szélességében" – mondta Oskar Karlsson.

A Tempo L 8-32, Tempo V 6-12 és Tempo F 6-8 újdonságai és elektronikus WSX rendszere 2023 novemberében az Agritechnica nemzetközi szakkiállításon mutatkozik be. A gépek korlátozott mennyiségben 2024 tavaszán lesznek elérhetőek, a sorozatgyártás pedig 2024 nyarán kezdődik.