Nem csak vas!
Az új 900-as palettának öt modellje van: 930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario, 942 Vario. A modellek 296 és 415 lóerő közötti teljesítménytartományban érhetők el, és szinte bármilyen célra megfelelnek. A korábbi S4-es sorozathoz képest a Gen6 rövidítéssel jelölt szériánál a tervezőmérnökök újragondolták az erőforrást, a hűtőventillátort, a mellső hidat.
A nagytestvértől, az 1000 Vario-tól átvették a VarioDrive hajtásláncot és a Fendt ID, alacsony motorfordulatszám koncepciót, melyek tovább növelik a gépek élettartamát és csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. A gépek méreteit is megnövelték és markáns designt kaptak. Egy szó, mint száz az új traktorcsalád nagyobb és hatékonyabb lett.
A Fendt Gen6 szériánál a tervezőmérnökök újragondolták az erőforrást, a hűtőventillátort, a mellső hidat.
Azonban a gépsorozat erejének, kényelmének és takarékosságának méltatása közben gyakran elfelejtjük, hogy ez már nem csak vas. Opcióként kérhető szoftveres extrái révén igazi zseni. Az AXIÁL Kft. bemutatópilótái, Antal Attila és Horváth Martin, akik nap mint nap Fendt-eket használnak, elmesélték, ők mely választható megoldásokat tartják fontosnak.
Az AXIÁL Kft. bemutatópilótái mondják el, ők milyen opciókat választanának az erőgéphez.
„A traktorok utólag is fejleszthetők, azonban a szoftveres extrák alapja a gyári automata kormányzás megléte, ezért ebből a szempontból a VarioGuide-ot vagy a legújabb nevén FendGuide-ot elengedhetetlennek tartjuk. Mindenképpen javasoljuk a gyári rendszert a komplexitása miatt. Ez tartalmazhatja a traktor irányítását, vezetését, a szakaszolást, a lefedési térkép alapú kijuttatást, dokumentációt (melyek az irodai szoftverekkel kompatibilisek, pl. táblatörzskönyv), illetve további automatizálási megoldásokat, mindezt 2 cm pontosan RTK korrekciós jel mellett.
Opcióként kérhető szoftveres extrái valódi zsenivé teszik a Gen6-ot.
Szintén érdemes fontolóra venni, hogy válasszuk-e a keréknyomás-állító rendszert, a VarioGrip-et. Ennek igazából az a szerepe, hogy mindig optimális nyomáson járassuk az abroncsainkat. Kiküszöböli a rendellenes kopásokat, lehetővé teszi mind a vonóerő növelését, mind a szlip csökkentését. A legfőbb előnyei azonban a talajkímélés, illetve a talajtaposás csökkentése.
További járulékos előnye ezen opciónak az üzemanyag-fogyasztás csökkenése. (Ehhez kapcsolódik a VarioGrip Asszisztencia rendszer is. E szoftver javaslatot ad a gépkezelőnek arra vonatkozóan, hogy a talajállapottól, munkagéptől és optimális munkasebességtől függően, mely abroncsnyomás, illetve mely súlyozás lenne ideális.)
A keréknyomás-állító rendszer legfőbb előnye a talajkímélés és a talajtaposás csökkentése.
A következő érdemleges szoftveres extra a SectionControl, mely a szakaszolásnál van segítségünkre, vetés, műtrágyázás, permetezés, vagy bárminemű kijuttatási feladat végzése esetében a munkagép munkaszélességének változtatásával (pl. kultivátorkapa kiemelése, vetőegység elzárása, műtrágyaszóró szórásképének változtatása, permetezőkeret szakaszainak kikapcsolása stb.) ad lehetőséget megtakarítások elérésére a ráfedések minimalizálásával.
Ehhez a témakörhöz kapcsolódik a VRC – Variable Rate Control –, a táblatérképek alapján történő, változtatható mennyiségű kijuttatás. Adott területekre meghatározott mennyiségeket juttathatunk ki. Ami fontos benne, hogy segítségével a talajunkhoz tudjuk optimalizálni a kijuttatást. Mindig annyit juttathatunk ki adott helyen és időben, amennyit a talaj/növény bír, amennyire szüksége van. Nyilván ennek a háttere némi agronómiai ismeret és alapadat.
Pontosan annyi műtrágyát juttathatunk ki, amennyire szükség van.
Az Auto Teach In lényege, hogy a GPS-szel együttműködve táblahatárok alapján, beállított paraméterek szerint a munkagép és a traktor vezérlését a táblavégi forduló alkalmával automatikusan végzi, de csak abban az esetben, ha az automata kormányzásunk aktív.
Az Auto Teach In és az Auto Turn együtt alkotja a TI Headland, táblavégi forduló funkciót. Az Auto Turn működése táblahatár alapon, beállított paraméterek szerint bizonyos távolságra a táblahatártól a traktor megfordítását fogja elvégezni a gépkezelő beavatkozása nélkül. Ehhez kétféle stratégia közül lehet választani: parcellaművelés vagy nagytábla-művelés (több parcella sorban művelése).
A TI Headland megfordítja a traktort a táblahatár előtt a gépkezelő beavatkozása nélkül.
A VarioDoc-ról nem beszéltünk még, amely tulajdonképpen egy adatkezelő rendszer. A munkavégzésünk, a feladataink adatnaplózása, a traktor által mért adatokat, az általunk beállított adatokat, azoknak a megvalósulását naplózza és könyveli, vezetéknélküli kapcsolattal, vagy akár USB segítségével is tud kommunikálni számítógéppel egy vállalatirányító szoftver használatával. Ha egy összetett gépkapcsolattal dolgozik az ember, amely például inputanyagot juttat ki, akkor azt is dokumentálni tudja.
Ezek a szoftverek maximum egy-egy feliratként jelennek meg a terminálban. A Fendt jellemzően inkább rajzokat, ikonok használ, amellyel a közérthetőséget segítik elő, tehát nem igényel nyelvtudást a használatuk, csak akaratot és logikát.”
Az erőgép legbonyolultabb funkcióinak vezérlése is könnyen megtanulható.
A Fendt 900 Vario Gen6 széria innovációiról az AXIÁL Híradó következő számában olvashat bővebben, addig is további információt a Fendt gépekről a www.axial.hu oldalon kaphat!
Kép: Fekete Gábor, marketingkommunikációs menedzser / AXIÁL Kft.
Videó: Steinhauser Tamás, marketingmenedzser / AXIÁL Kft.
Szöveg: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser / AXIÁL Kft.
Lektorálta: Kresz Gábor, Fendt referens / AXIÁL Kft.