Az „Év Legjobb Ültetvényes Traktora 2020” kategória három döntőse a következő:
Same Frutteto 100 ActiveSteer
A traktorban alkalmazott korszerű és hatékony FARMotion motor folyamatos teljesítményleadásával tűnik ki. A tervezési fázisban valamennyi egyéb motoralkatrészt (hűtő, ventilátor, vezetékek, szűrők) figyelembe vettek és lehetőség szerint takarékos helykihasználással helyeztek el. A gyártó szerint ezek az alkatrészek a rutinszerű karbantartási munkáknál nagyon könnyen hozzáférhetők, így pl. a porleválasztót is tartalmazó, kétfokozatú PowerCore-légszűrő vagy az új hűtőcsomag (hűtővíz, motorolajhűtő, a sebességváltó és a hidraulika olajhűtője és az intercooler) gyorsan és könnyen tisztítható.
Az újonnan kifejlesztett MaxCom kartámasz segítségével minden traktorfunkció joystickkal vezérelhető és tetszés szerint konfigurálható. Forradalmi fejlesztése kétség kívül a három kormányzási mód bevezetése, amelynél a hagyományos mellsőkerék-kormányzás mellett, összkerék kormányzást és oldalazó haladást is biztosít. A három kormányzási mód között a vezetőfülkében egy potmétert tekerésével, kényelmesen választhatunk.
Az ActiveSteer háromféle kormányzási módot biztosít a traktornak – fotó: SDF Group
New Holland T 4.110 N
A New Holland T4.110N keskeny nyomtávú ültetvényes traktort négyhengeres 3,4 literes, FPT F5C motorral szerelik, amely megfelel a Tier 4A környezetvédelmi előírásoknak. Maximális nyomatéki értékét már az 1500-as percenkénti főtengelyfordulat-értéken eléri, a T4.110-es modell esetében ez az érték 444 Nm. Az erőátvitelhez hatféle sebességváltó közül választhatunk. Kérhető standard vagy SuperSteer első híddal.
A díjnyertes Blue Cab™ 4 megfelel az MSZ EN 15695-2:2009 és MSZ EN 15695-1:2009 a kezelő veszélyes anyagok elleni védelméről szóló levegő szűrési illetve túlnyomás szabványoknak. A vezetőfülke zajszintje lecsökkent, már csak 78 dB(A). Újdonságnak számít a legnagyobb 82 liter/perc átfolyást biztosító hidraulika szivattyú, amelyhez 3 pár elektronikus vezérlésű kihelyezett szelep párosul. A kompakt középső szeleptömb valamennyi modellre rendelhető. A motorháztető új fényszórókat kapott, nagyobb teljesítményű hűtőventilátorok kerültek alkalmazásra. A sebességváltó hajtáslánca 6,5 cm-el alacsonyabbra került.
A díjnyertes Blue Cab™ 4 zajszintje lecsökkent, már csak 78 dB – fotó: CNH/New Holland
Massey Ferguson 3709 AL (ALPINE)
Az MF 3700 AL erőforrás mindhárom modell esetében egy négyhengeres 3.4 l-es motor, amely a legmodernebb technológiát nyújtja. Minden MF 3700 AL modell az iparágban vezető Massey Ferguson 24/12 PowerShuttle váltóval van felszerelve, amely SpeedShifttel egészül ki (kétfokozatú, terhelés alatt kapcsolható fokozat). Az alap MF 3700 szériához képest magasabb alapfelszereltséggel, hosszabb és szélesebb alvázzal rendelkeznek. Mindegyik új modell alapfelszereltségben széles, teljes értékű fülkével, illetve síkpadlós kialakítással rendelkezik.
Az alap MF 3700 szériához képest magasabb alapfelszereltséggel, hosszabb és szélesebb alvázzal rendelkeznek – fotó: Agco/MF
Opcionálisan lehetséges olyan fülkével rendelni a gépeket, ahol a fülkemagasság nem haladja meg a 2.44 m-t. A stabil, mégis kompakt méretek ellenére teljes értékű helykínálattal rendelkezik: a kabin 20 cm-rel szélesebb, mint az MF 3700 S/F keskeny nyomtávú modelleké. A belső térben, komfortos, modern munkahely lett kialakítva légrugózású üléssel, klímaberendezéssel, opciós USB-csatlakozással ellátott gyári rádióval, elektromos tükörfűtés és beállítási lehetőséggel.
Carraro Compact V 75
A minimális, 1 méteres szélessége egyedivé és ideálisá teszi a nagyon szűk szőlőfajtákkal rendelkező területeken sorok végén, kis sugarú fordulásra. A kis erőgépben egy 2,2 literes, 3 hengeres, STAGE V emissziós besorolású, DEUTZ TCD dízelmotor biztosítja a nyomatékot. A továbbításról háromféle váltó közül választhatunk, mechanikus és elektrohidraulikus kapcsolású, szinkronizált kivitelek közül. Mindegyik váltó esetében a maximális sebesség 30 km/h. A mellső hajtott tengely maximum alákormányzási szöge 55 fok.
A minimális 1 méteres szélessége egyedi és ideálisá teszi a nagyon szűk szőlőfajtákkal rendelkező területek művelésére – fotó: Carraro Tractors
Az „Év Fenntartható Traktora 2020” kategória három döntőse a következő:
New Holland Methane Power
A New Holland már közel egy évtizede próbálkozik alternatív energiahordozókkal működő erőforrások alkalmazásának fejlesztésével a mezőgazdasági erőgépekben. 2006-ban biodízel erőgép fejlesztésével nyitottak, három évvel később mutatták be a hidrogénmeghajtású erőgép-tanulmányukat, 2012-ben propánhajtású T6 traktormodellt mutattak be, egy évvel később pedig ugyanezen széria metánhajtásúvá alakított változatának prototípusával is megjelentek.
2016 ősszén végezték az első teszteket egy metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban, ez a jelenleg pályázó Concept pedig már a tesztek eredményei alapján továbbgondolt teljesen új fejlesztés eredménye.
A traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF metánmotorja 740 Nm nyomatékot szolgáltat, amely hasonló egy 180 lóerős dízelmotor nyomatékához. A szervizintervallumok is a dízelmotornál megszokottal azonosak, viszont az üzemeltetési költségei 30 százalékkal alacsonyabbak, mint az azonos teljesítményű 180 lóerős dízelmotorénak.
Valós körülmények között legalább 10 százalékkal kevesebb a CO2-kibocsátása, az új erőforrásnak köszönhetően pedig az erőgép zajszintje 3 dBA-val csökkent. Az új fejlesztésű vezetőfülke 20 százalékkal több üvegfelülettel rendelkezik, mint a ma futó modellek, így a kilátás páratlan a fülkéből, de az ergonómiát és kényelmet érintő további fejlesztésekről a videóban még számos részlet árulkodik.
A traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF metánmotorja egy 180 lóerős dízelmotor nyomatékát biztosítja – fotó: CNH/New Holland
Fendt e100
A Fendt e100 Vario teljesen 50 kW teljesítményű, elektronikus kompakt traktora reális üzemeltetési körülmények között öt üzemórát képes dolgozni feltöltés nélkül. Az áramforrás egy 650 V lítium-ion nagyteljesítményű akkumulátor, amelynek kapacitása 100 kWh. Az akkumulátor feltöltésére két mód van. Vagy 400 V feszültséggel és 22 kW teljesítménnyel egy CEE szabványos telepített konnektorból vagy gyorstöltőn keresztül egyenárammal, CCS Typ2 csatlakozón keresztül. Ez utóbbi esetben 40 perc alatt a lemerült akkumulátor 80%-os töltöttségi szintre tölthető.
Az elektromotor a fékezési energiát természetesen szintén felhasználja az akkumulátor töltésére. Az E-traktor két AEF szabványos csatlakozóval kerül felszerelésre az elektromos munkagépek meghajtása céljából. Az akkumulátor rövid ideig képes 150 kW boost-teljesítmény biztosítására a munkaeszköz-meghajtás céljából. A traktor a munkagépek teljesítményigényét a szabványos TLT kimenettel és a hidraulikus csatlakozókon keresztül is képes kiszolgálni.
Az akkumulátorról üzemelő traktor hatékonyságát egy teljesen új, energiahatékony termomanagement (hőmanagement) segítségével növelték. Egy szabályozott, elektromos hőszivattyú veszi át a vezetőfülke klimatizálását, csakúgy mint az akkumulátorét és az elektronikáét. Okostelefonon követhető a traktor energiamanagementje ezen belül az akkumulátorinformációk. Internetes kapcsolat esetén olyan komfortfunkciók, mint az előmelegítés télen, ill. klímatizálás nyáron már előzetesen elindíthatók.
A Fendt 50 kW teljesítményű, elektronikus kompakt traktora öt üzemórát képes dolgozni feltöltés nélkül – fotó: AGCO/Fendt
Rigitrac SKE-50 Electric
A svájci Rigitrac SKE-50 Electric elektromos meghajtású traktor 80 kWh akkumulátorral, öt elektromos motorral rendelkezik. Minden tengelyt és minden kardántengelynek (első és hátsó) saját villanymotor hajt meg. A traktor a munkaterheléstől függően három-hat órán keresztül képes dolgozni. Az ötödik villanymotor a hidraulikus rendszert szolgálja ki.
A svájci elektromos meghajtású traktor 80 kWh akkumulátorral, öt elektromos motorral rendelkezik – fotó: tractoroftheyear.org
A traktor regeneratív fékrendszerrel is rendelkezik, amely biztosítja az akkumulátor feltöltését fékezés közben. Egyes elektromos autók is sikeresen használják ezt a rendszert a távolság növelésére. Az elektromos energia további előnye, hogy a kardántengely fordulatszáma folyamatosan változtatható 0 – 1000 ford / perc között. A gyártó szerint az elektromos Rigitrac energiaszükséglete ötször alacsonyabb, mint a belső égésű motoroké.