Már korábban összegyűjtöttük a világ legnagyobb traktorjait, amelyek néha inkább mérnöki túlzások voltak, szűk felhasználói körrel és lehetőséggel, kivéve néhány típust. Most azonban olyan gyártmányokat mutatunk be, amelyek a mai nagy teljesítményű és 4x4-es meghajtású traktorok előfutárai voltak, még észszerű, használható méretekkel.
Bi Som Trac – a legjobb tandemtraktor Franciaországból
A Bi Som Trac – a Someca gyártmánya – messze nem olyan ismert, mint az angliai Essexből származó Doe Triple-D, de ez a francia gyártmányú gép a tandemtraktorok fejlesztésének csúcsát képviseli, és még ma is félelmetes fenevad a terepen.
A tandemtraktorok abból az időből származnak, amikor még nemcsak a motorok teljesítménye volt korlátozott, hanem a teljesítménynek a talajra való megbízható átviteléhez szükséges alkatrészek és fődarabok is hiányoztak. A gyártásban lévő két traktor összeépítése, amelyet egy személy vezethet, nagyon is észszerű megoldásnak tűnt.
A Bi Som Trac ma is figyelemre méltó tulajdonságokkal rendelkezik – fotó: www.agriland.ie
A tandemtraktorok nyújtotta többletteljesítményhez azonban a megfelelő méretű és nagy eszközöket szintén külön kellett legyártani – fotó: www.agriland.ie
Több mint a részegységek együttese
Earnest Doe és fiai Essexből úttörőnek számítanak ezen a területen, de mások is próbálkoztak vele, például Bolinder Svédországban és egy franciaországi Someca-kereskedő, aki nagyon hasonlóan járt el, mint Earnest Doe.
Az 1950-es és '60-as években Észak-Franciaországban ugyanolyan nagy volt az igény a teljesítményre, illetve vonóerőre, mint az Egyesült Királyságban. A két 45 lóerős traktor összeépítésével egy 90 lóerős gépet lehetett létrehozni, amelyen a vonóerőt négy nagy méretű kerék biztosította.
A logika kifogástalan volt, és azt sugallja, hogy az ilyen átalakítások nem is voltak annyira ritkák, mint ahogy ma elsőre gondolnánk.
Vannak beszámolók arról, hogy helyi mérnökök és lelkes gazdák különböző traktormárkákból készítettek saját összeépítéseket, ami hihető is, bár ma már kevés ilyen egyedi építésű gép létezhet, ha még egyáltalán van valahol ilyen, udvar vagy pajta mélyén.
A svéd Bolinder kísérletezett a tandem koncepcióval. A prototípust egy helyi mérnöki cég építette meg egyedi megrendelésre – fotó: www.agriland.ie
Ez történt a Doe Triple D koncepciójával is, amely a vállalat egyik ügyfelének átalakításán alapult, aki két Fordson Power Majort kapcsolt össze, majd felkérte a Doe's-t, hogy építsen egy jobb változatot, így született meg a legenda.
A Doe Direct Drive-ot vagy közismertebb nevén Triple D-t először egy ügyfél alkotta meg – fotó: www.agriland.ie
A Doe Triple D-t úgy tervezték, hogy egy egységként maradjon meg, legyen használható, azonban a későbbiekben mégis sokan szétszerelték, hogy két kisebb traktorként tudják eladni, amiért több pénzt kaphattak, mint az eredeti gépért.
Someca traktorok
Az érintett francia vállalat az Ets Lhermitte volt, amely akkoriban Someca-kereskedő volt Párizstól nyugatra; ma már hat fiókkal rendelkezett, és a régió John Deere-képviseletét látta el.
Sok kontinentális vállalathoz hasonlóan a Someca név nem az alapítótól származó rövidítés; ebben az esetben a SOciété de MECAnique de la Seine rövidítése.
A vállalatot 1951-ben alapították a Fiat (Fabbrica Italiana Automobili di Torino) licenc alapján gyártott traktorok összeszerelésére, a Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobil) melléküzletágaként, amelyet a Fiat autóinak gyártására alapítottak Franciaországban 1934-ben.
Az első igazi sikert 1957-ben aratta a Someca 40-es traktor bevezetésével, amely Franciaország-szerte rendkívül népszerűnek bizonyult.
1960-ig több mint 40.000 Someca traktort gyártottak a Fiat Trattori licence alapján. 1965-től, a 15-ös széria bevezetésével, a Someca csak licenc alapján gyárt Fiat Trattori modelleket. A Fiat, amely mindig is a Someca többségi részvényese volt, 1983-ban integrálta mezőgazdasági leányvállalatába, a FiatAgriba, amely 1993-ban Fiat New Holland lett, mielőtt a Fiat-CNH Global megalakult volna.
Someca 30B 1961-ből. A feltételezések szerint körülbelül 40 darabot importáltak Írországba. Ez a nagyon szép állapotban lévő példány Alan Mitchel tulajdona – fotó: www.agriland.ie
A teljesítmény sohasem elég
Bármilyen kiválóak is voltak ezek a gépek, az Ets Lhermitte ügyfeleinek nagyobb teljesítményre volt szükségük ahhoz, hogy a francia síkságok jókora földtábláit hatékonyan tudják művelni.
A vállalat munkatársai egy korábbi angliai útjuk során megismerkedtek a Triple-D-vel, így a kereslet kielégítésére létrehozták a Bisom 40-et, amely két tandem Someca 40-es volt.
Bár ma már nem lehetünk teljesen biztosak benne, úgy tűnik, hogy míg a Triple D-t azért hozták létre, hogy a nehéz essexi agyagos talajok szántásához szükséges vonóerőt nyújtson, a Bisom 40 érve az volt, hogy minden művelési folyamathoz extra teljesítmény álljon rendelkezésre.
Mindkét esetben problémát jelentett, hogy a rendelkezésre álló teljesítmények nem voltak elegendőek nagyobb eszközökhöz, így használatuk bizonyos mértékig korlátozott volt.
Ez minden bizonnyal megmagyarázza a francia gép könnyű lecsatlakoztatását, amely a gyakorlatban nem vett igénybe több mint másfél órát.
Ott volt még a mellékhajtás problémája. Annak ellenére, hogy több mint kétszer akkora vonóerővel rendelkezett, mert az összes súlyt a meghajtó kerekek viselték (csak hátsókerék-meghajtású volt), a kardánkivezetésen mért teljesítmény csak a hátsó egységben rendelkezésre álló teljesítményre korlátozódott.
A Someca 40 alapozta meg a márka sikerét Franciaországban – fotó: www.agriland.ie
A Bisom 40 két Someca 40-es egységre épült, és úgy tervezték, hogy a gazdaságban gyorsan vissza lehessen állítani az egyéni traktorokra – fotó: www.agriland.ie
Eltűnés a színről
Bár az első Bisom 40-es 1969 körül jelent meg először, nem tudni pontosan, hogy mikor fejeződött be a gyártása. Mivel a Someca traktorok értékesítésével foglalkozó fő üzletág mellékága volt a duótraktoroké, ezért az sem biztos, hogy volt-e egy jól meghatározott gyártási program vagy ütemterv.
A Someca 40 gyártását 1964-ben megszüntették, ezért úgy vélik, hogy valamivel később az 55 lóerős Someca 511-es alapján gyárthatták a tandem modelleket. Azonban a traktorok a szóló- és tandemegységek között váltakoznak, nehéz lenne pontosan meghatározni az előzményeket.
Az 1960-as években azonban a normál traktorok egyre nagyobb teljesítményűek lettek, ezért a tandemek által nyújtott előnyök elvesztek.
A Doe Triple-D gyártása végül a '60-as évek végén fejeződött be, amikor két Ford 5000-es egység 150 lóerős teljesítményt nyújtott, és összesen több mint 300 darabot gyártottak belőle.
Az 1960-as évek végére más gyártók is csatlakoztak az egyforma méretű és négykerék-meghajtásúak klubjához, köztük a County és valamivel később a Massey Ferguson is – fotó: www.agriland.ie
Újjászületés a Bi Som Trac segítségével
Ezzel az ötletnek talán vége is lett volna, de az 1980-as években Franciaországban rövid időre újra elővették, ahol néhány Fiat-alapokra épülő gépet készítettek és Bi Som Trac néven értékesítettek.
Ezek dedikált tandemgépek voltak, amelyeket nem arra terveztek, hogy ketté lehessen osztani őket. A Fiat hathengeres, egyenként 100 lóerős motorjára alapoztak, és a traktorcsuklópontjuk közvetlenül a vezetőfülke előtt volt (törzscsuklós kormányzással).
A vonóerő és a teljesítmény állítólag kiváló volt, de a túl hosszú orr-rész lett a veszte, még a francia nagy sík mezőkön is.
Sok helyet igényelt a kanyarodáshoz, és az első motor alagútja érzékeny volt az egyenetlen talajra, de a kapubejárókon való áthaladás is nehézkes volt vele. Sajnos nem volt ritka a motorok sérülése és az olajszivárgás. Mindössze néhány darabot építettek belőle, amelyekből feltehetően kettő még ma is létezik. Az itt látható példány Jean Pierre Noret tulajdona, aki a közép-franciaországi St. Loup-ban minden augusztusban megrendezett Retro Moisson rendezvényre viszi el gépét.
Az 50-50%-os súlyelosztás elérésére tervezett hosszú orr a traktor legnagyobb hátrányának bizonyult – fotó: www.agriland.ie
Forrás: www.agriland.ie