A Chevron által szabadalmaztatott OMNIMAX™ technológiával készült Texaco Delo 600 ADF az első olyan haszongépjármű-motorolaj, amely képes drasztikusan csökkenteni a dízelrészecske-szűrőkben (DPF) keletkező hamu mennyiségét, és ezzel segít abban, hogy mind a motor, mind a károsanyag-kibocsátást szabályozó rendszer kiemelkedő védelmet kapjon.

A Chevron OMNIMAX™ adaléktechnológiájával előállított Delo 600 ADF, amely közúti és nem közúti alkalmazásokhoz egyaránt megfelelő, csupán 0,4% szulfáthamut tartalmaz – ez jóval kisebb arány, mint az API és ACEA által meghatározott 1%-os szulfáthamu-határérték, ami a jelenlegi korszerű haszongépjármű-motorolajnál jellemző – olvasható a cég közleményében.

Ez az új termékcsalád és adaléktechnológia segít drasztikusan csökkenteni a DPF eltömődésének mértékét, ezzel meghosszabbítja annak élettartamát. Ritkább DPF-regenerációs ciklusok szükségesek, ezzel 3%-kal jobb üzemanyag-hatékonysághoz járul hozzá a berendezés élettartama során.

üzemanyag adalékanyag

1. ábra: A DPF regenerációs ciklusának mértéke, amely még időközbeni olajcserénél is számottevően csökken

A károsanyag-kibocsátási előírások a technológiai fejlődés hajtóerői

A Texaco Delo 600 ADF fejlesztőit az a szándék vezérelte, hogy segítsenek a járművek, berendezések üzemeltetőinek a lehető legalacsonyabb üzemeltetési költségek elérésében, ugyanakkor a motorolaj megfeleljen a nem közúti alkalmazásokra érvényes károsanyag-kibocsátási előírásoknak is.

A nem közúti mozgó gépek (NRMM) – más szóval off-highway kategória - motorjaira vonatkozó európai emissziós szabványokat 1999-ben léptették életbe, az I. fokozattal. Az évek során a nitrogén-oxidra és a szilárd károsanyag-részecskékre vonatkozó követelmények szigorúbbak lettek, így a berendezések sokkal tisztábbakká váltak.

Míg a szabvány III. és IV. fokozatának alkalmazása a DPF-ek (Diesel Particulate Filert – dízel részecskeszűrő) korlátozott használatához vezetett, míg az V. osztály bevezetése a DPF-ek széles körű elterjedését ösztönzi. A DPF nagyon hatékonyan, kb. 98 százalékkal csökkenti a részecskék kibocsátását, azonban a szűrőt rendszeresen kell tisztítani, hogy eltávozzanak az idővel felhalmozódó éghetetlen anyagok.

üzemanyag

Texaco Delo 600 ADF jelentősen csökkenti a DPF eltömődésének gyorsaságát

Rommel Atienza, a Chevron globális kereskedelmi márkamenedzsere elmondta: „A DPF-ek működésének velejárója, hogy növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ennek oka, hogy üzemanyag elégetésével biztosítja a hőt a felgyülemlett korom elégetéséhez. Ez költséges – nemcsak az ezekhez az eszközökhöz, valamint az ezek használatát lehetővé tevő különféle érzékelőkhöz, adagolóegységekhez kapcsolódó költségek, hanem a folyamatos üzemeltetési és karbantartási költségek miatt is.”

„A Texaco Delo 600 ADF jelentősen csökkenti a DPF eltömődésének gyorsaságát, így két és félszeresére növeli annak szervizperiódusát, ami akár 3%-os üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé a berendezés élettartama során. Ezáltal jelentősen csökkenhetők az üzemeltetési költségek, amelyből az üzemanyag nagyságrendileg 25 százalékot tesz ki.”

A modern kibocsátásszabályozó rendszerek fenntartása jelentős hatással volt a közúti ágazatra is. Habár a DPF-rendszerek évek óta működnek, még mindig léteznek problémák a működésükkel kapcsolatban.

Egy 2020-as brit felmérésben, amelyet a Texaco Lubricants végzett, a válaszadók 67%-a számolt be kibocsátás-szabályozó rendszerrel kapcsolatos problémákról, köztük sok olyanról, amely kifejezetten a DPF-et érinti.

A megkérdezettek csaknem fele jelezte, hogy a DPF kézi regenerálására van szükség ahhoz, hogy működése helyreálljon. Ez előre nem tervezett karbantartási tevékenység, amely miatt a teherautó vagy mezőgazdasági gép, munkagép átmenetileg nem használható, de tilos leállítani és plusz üzemanyag égetését igényli. A DPF elzáródása, amely tisztítást vagy cserét indokolt, volt a leggyakrabban jelzett probléma.

Rommel Atienza szerint, mivel a DPF-rendszereket nem csupán a közúti alkalmazásokban használják, hanem az építőiparban, a bányászatban, a kőfejtési, az energiatermelési, a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatokban is, nyugodtan feltételezhető, hogy a közúti ágazatban tapasztaltakhoz hasonló problémákat máshonnan is jelezni fognak.

A DPF-ben felgyülemlő hamu csökkentése

A DPF a részecskekibocsátás akár 98%-át fogja fel hamu és korom formájában. Utóbbi nagy része a szokásos DPF-regenerálási ciklusokban elég; a hamu azonban nem éghető anyag, fémes kenőanyag-adalékokból származik, ami azt jelenti, hogy az idő múlásával a DPF eltömődik és a flották üzemeltetői kénytelenek üzemen kívül helyezni a járműveket a DPF működésének helyreállításához, ami karbantartási költségekkel és a hatékonyság csökkenésével jár.

Ha túl sok korom és hamu rakódik le a DPF-ben, a regeneráláskor keletkező nagy mennyiségű hő károsíthatja azt – ez akár több millió forint értékű cserét vonhat maga után. A DPF eltömődése növeli a motor ellennyomását és a regenerálási ciklusok számát, ami nagyobb üzemanyag-fogyasztással jár.

motor

2. ábra: Hozzávetőlegesen csak harmadannyi hamu rakódik le a részecskeszűrőben, az új motorolaj használatával

Nemcsak a DPF védelméről van szó. A Texaco Delo 600 ADF megfelel az ACEA E6, E9 és az aktuális gépgyártói jóváhagyásoknak vagy túlteljesíti azokat. Iparági szinten kiemelkedő oxidációs stabilitást nyújtott, a berendezésgyártók, illetve az üzemeltetők által végzett tesztekben, lehetővé téve a motorolaj csereperiódusának kiterjesztését. A Texaco Delo 400 termékek tartósságával felruházva a Texaco Delo 600 ADF kiváló kopásvédelmet nyújt a szelepvezérlés számára és megakadályozza a lerakódások kialakulását a dugattyúkon.

Rommel Atienza összefoglalójában hangsúlyozta: „Ne feledjük, hogy egy motorolajról van szó, és figyelemre méltó teljesítményt láthattunk a motorvédelem terén is, ami növeli a Delo 600 ADF értékét az ügyfelek szemében.”

Ma már egyre gyakrabban merül fel a kérdés, mi a helyzet a különféle alternatív üzemanyagok alkalmazása esetén, mint például cseppfolyós- vagy sűrített földgáz, biogáz, vagy biodízel, vagy akár dimetil-észter. Az Ottó-rendszerű, gázüzemnél csak SCR és AdBlue van, nincs részecskeszűrő.Ilyenkor mindig a motorgyártó, gépgyártó vagy járműgyártó előírásait, jóváhagyását kell figyelembe venni, a teljesítményszint, specifikáció tekintetében. Ugyanez igaz olajcsere-intervallumra is – legyen az üzemórában vagy futásteljesítményben megadva –, amely a normál dízelhez képest többnyire kevesebbek.

Amennyiben a Delo 600 ADF termékcsalád valamelyike megfelel az említett követelményeknek, akkor minden további nélkül alkalmazható. Azonban meg kell jegyezni, hogy a motorban keletkező korom mennyisége az üzemanyagtól függ, ellenben a Delo 600 ADF magas teljesítményszintjének köszönhetően képes kezelni az alternatív üzemanyagokból származó égéstermékeket is, de garantálja az alacsony hamulerakódást.

A teljes Delo 600 ADF termékcsalád már elérhető Magyarországon a Prista Oil-Hungary Kft-nél és viszonteladóinál, és az alábbi termékeket foglalja magában:

  • Delo 600 ADF 15W-40
  • Delo 600 ADF 10W-30