Amíg Európában a használt személy- és kistehergépkocsiknál sajnos általános gyakorlat a kilométerórák visszatekerése, addig az USA és Kanada területén szerencsére még ritkának mondható, ellentétben a mezőgazdasági és építőipari gépekkel, ahol az üzemóra-számlálót forgatják vissza „iparszerűen".
Ezen problémáról európai vagy hazai vonatkozásban még nincsenek információink, ellenben a tengerentúlon már közbeszéd – sajnos. Az ok egyszerű: minél többet kapni egy használt gépért, főleg ha azt másik földrészre adják el. Lebukni szinte lehetetlen... az elkövetők szerint.
A részben digitális műszerek is manipulálhatók – kép: www.yemkit.com
Fejlődik a technika is, ami előny lehet
A régi gépeknél, az „analóg világban" nem volt semmi ördöngösség, amíg ment a motor, ketyegett az üzemóra-számláló is. Ezeket az analóg műszereket könnyű volt manipulálni, igaz, senkinek sem állt érdekében, pontosabban nem volt miért. Igaz, a dörzsölt teherautósok egy-egy „magánfuvar" kedvéért le-lekötötték a kilométeróra spirálját. Az elektronika fejlődésével az ilyen jellegű machinációk abbamaradtak, megszűntek, ellenben új területen, más formában jelentek meg. Azt, hogy a gépkocsiknál mikor kezdődött el, már nehéz lenne pontosan megmondani, de a gépek esetében kb. 1-1,5 éve.
Örök igazság, hogy „ami elromolhat, az el is romlik", azonban egy komplett műszerfalegységgel vagy üzemóra-számlálóval elég ritkán fordul elő, hogy cserélni kell, sok más baja hamarabb lesz a gépeknek, járműveknek.
Nyomozzunk kicsit!
Az egyik egyszerű és logikus lépés megnézi a gépek szerviztörténetét. Minden alkalommal, amikor egy időszakos vagy nem várt javítás történik, a gép üzemórája is szerepel a javítási lapon. Így megismerhetők a szervizintervallumok és olajcserék időpontjai. Ha egy gép jól dokumentált szerviztörténettel rendelkezik, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az üzemóra-számlálót nem manipulálták. Az elektronikus szervizkönyvet is emberek vezetik, de a papíralapúval mintha több lett volna a csalás.
A másik realitás a saját gazdaságunk lehet, tudjuk, hogy mekkora földterületen mennyi órát gazdálkodunk éves szinten. Persze ez nem azt jelenti, hogy egy használt gép nem üzemelhet kevesebbet másnál, s ennek számos oka lehet: kisebb földterület, több gép, gépleállítás családi, gazdálkodási problémák miatt. Azonban van egy reális üzemóraszám, amikor már gyanút foghatunk, mert kis földhöz mi sem veszünk aránytalanul nagy gépet.
Digitális üzemóra-számláló cseréje
Ritkán, de előfordulhat, hogy a műszer meghibásodik, és ki kell cserélni. Az új műszer természetesen 0 értéket fog mutatni. Amennyiben szakszerviz végzi a munkát, annak mindenképpen nyoma lesz a szerviznaplóban is, továbbá az új műszert akár be is állíthatják az előző értékre, vagy egy cserét igazoló matrica is felkerülhet a műszerfalra. Igaz, ahány ország, annyi módszer és szabály. Azonban ha műszeregység körül sérülést, karcokat stb. látunk, mindenképpen kérdezzük meg, hogy a számlálót valaha kicserélték-e.
Amennyiben az üzemóra-számláló egy komplett műszerfalegységben van és ujjlenyomatok vagy foltok vannak a belül, a burkolat mögött, akkor már joggal gyanakodhatunk manipulációra.
Nem odaillő kapcsolók
Sokszor előfordult egy kiszálló szerelővel, hogy a műszerfalon olyan kapcsolók voltak, amelyek nem illettek oda. Kíváncsi volt, kihúzta a kapcsolókat, hogy megnézze, hová is vezetnek a szálak. Nem volt különösebben meglepve, hogy a kapcsoló úgy működtette az üzemóra-számlálót, mint egy villanykapcsoló; ki- és bekapcsolta. Néhány kapcsoló eredeti gyári kapcsoló volt, míg más kapcsolók egyszerű billenő kapcsolók voltak.
Ez a fajta manipulálás egyszerűen zseniális volt, jól megtervezett, nehéz volt leleplezni. Tény, hogy még ha a szervizkönyveket is elővették volna, akkor is úgy tűnhetett volna, hogy nincs lestrapálva. Minden bizonnyal összegyűlhetett több-kevesebb méretlen üzemidő anélkül, hogy az órát visszatekerték volna.
Váratlan szervizfigyelmeztetés
Ismerős és gyakori lebuktató jelzés a gépkocsiknál is, hogy a vásárlást követően pár ezer kilométert követően már időszakos szervizre figyelmeztet az elektronika. Ennek oka, hogy az üzemóra-számlálót vagy kilométerórát jóval könnyebb manipulálni, mint a központi elektronikát, amely szintén a gép teljes élettartama alatt mindent „megjegyez".
Analóg, de már elektronikus működtetéssel, ami némi barkácsolás után lekapcsolható, de ez természetesen nem a gyártó hibája – kép: www.vdo-webshop.nl
Probléma a jelenben, a high-tech megoldja?
Nem kizárt, sőt reméljük, hogy az üzemórák manipulálásának és a tisztességtelen újraeladásoknak hamarosan vége lesz. Szinte hetente írtunk és írunk cikkeket az okos- és precíziós gazdálkodással kapcsolatban, amelyek már felhőalapú háttérben és nagyon biztonságos informatikai rendszerekben, szervereken tárolják el az adatokat. Így már valószínűleg az sem lesz titok, hogy földrajzilag hol és kinek a birtokán dolgozott az adott gép, és nemcsak percre, de akár hektárra pontosan is megtudhatjuk az előéletét. S ez minden bizonnyal igaz lesz a mezőgazdasági robotokra is.
Azonban ott könnyen felülírhatja a klasszikus tulajdonlást a bérleti konstrukció – amelyet már több robotikai cég is felvetett mint komplett szolgáltatást –, teljesen okafogyottá téve bármiféle ügyeskedést.
Ugyanakkor ott vannak és lesznek a jövőben is a kevésbé fejlett technikák, gondolunk itt a kisebb gyalogvezetésű gépekre vagy kis házi, háztáji traktorokra, „ráülős" fűnyíró traktorokra stb. Igaz, itt más gép- és értékkategóriáról beszélünk, és nem kizárt, hogy éves szinten sem működnek annyit, mint egy nagy mezőgazdasági gép néhány nap alatt.
Klasszikus analóg üzemóra-számláló – kép: www.vdo-webshop.nl
Források: www.farm-equipment.com, www.simple-car-answers.com